Kierunki badawcze w gospodarce przestrzennej 1900-7-KBG-GP
Przedmiot jest wprowadzeniem w zakres tematyki badawczej realizowanej na WGSR. Kierownicy specjalności oraz pracownicy katedr przedstawiają kluczowe tematy badawcze, które mogą być inspiracją dla studentów. Dyskusja prowadzona w ramach konwersatorium ma pomóc w wyborze ścieżki specjalnościowej. Prezentowane przykładowe zagadnienia to:
1.Problemy dotyczące realizacji polityki rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego na wszystkich szczeblach zarządzania,
2. Współdziałanie administracji samorządowej i rządowej z regionami i instytucjami europejskimi,
3. Współdziałanie sektora publicznego z sektorem społeczeństwa obywatelskiego i sektorem biznesu,
4. Nietypowe zadania realizowane w zakresie gospodarki przestrzennej uwzględniające różnice kulturowe i instytucjonalne,
5. Rola człowieka jako twórcy kultury, w odniesieniu do aktywności w gospodarowaniu przestrzenią z uwzględnieniem wartości zachowanego dziedzictwa kulturowego,
6. Zasady, przeszkody oraz konflikty w kształtowaniu przestrzeni na obszarach miejskich i wiejskich,
7. Biologiczne znaczenie przywracania terenów zdegradowanych za pomocą procesów o charakterze rekultywacji, renaturalizacji i fitoremediacji,
8.Relacjacje społeczne wpływające na procesy rozwojowe i kształtowanie przestrzeni,
9. Prezentacja wybranych projektów foresightowych.
Sposób realizacji przedmiotu: zajęcia interaktywne, rozmowa i dyskusja, indywidualne konsultacje Zajęcia mają służyć pomocą w wyborze specjalności
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01; K_W02; K_W06; K_W11 / K_U01; K_U05 / K_K01
1. Student zna i rozumie założenia, idee i osiągnięcia realizowanych we współczesnej gospodarce przestrzennej (w Polsce i na świecie) kierunków, nurtów i koncepcji badawczych w podejściu do gospodarowania i zarządzania przestrzenią oraz występujące pomiędzy nimi relacje i związki.
2. Student zna i rozumie złożone relacje człowiek – przestrzeń
3. Student zna i rozumie problemy urbanistyczne, ekonomiczne, społeczne, przyrodnicze i przestrzenne występujące we współczesnym świecie zarówno w skali lokalnej jak i globalnej
4. Student potrafi dokonać krytycznej oceny zaprezentowanych specjalności
5. Student potrafi samodzielnie dokonać właściwego wyboru specjalności zgodnej z jego zainteresowaniami i predyspozycjami.
Kryteria oceniania
Zajęcia są obowiązkowe, prowadzone w sposób zblokowany w pierwszej połowie semestru. Brana jest pod uwagę aktywność studenta na zajęciach. Podstawą zaliczenia i kwalifikacji na specjalność jest wynik testu.
Test zaliczeniowy (pytania zamknięte).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Podawana na zajęciach przez prowadzących – dostosowana do aktualnie omawianej tematyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: