Ideologiczne i systemowe uwarunkowania gospodarowania przestrzenią 1900-7-ISUG-UIR
Podczas konwersatorium poruszone zostaną podstawowe kwestie związane z wpływem wybranych ideologii i systemów politycznych na kształtowanie przestrzeni miejskiej i gospodarowanie nią w Polsce i na świecie.
Szczegółowo omówione zostaną: kształtowanie się miast kolonialnych na Globalnym Południu, tworzenie przestrzeni szczególnie upolitycznianych w takich nurtach jak socrealizm, architektura i urbanistyka faszystowskich Włoch czy miasta III Rzeszy.
Szczególny nacisk położony zostanie również na rolę jaką w przestrzeni miast odgrywają elementy symboliczne, zwłaszcza pomniki i urbanonimy.
Ważną część zajęć stanowiły będą krótkie wystąpienia przygotowywane przez studentów na ustalone z prowadzącym zagadnienia dotyczące „historii pomnikowych”, a także ćwiczenie związane z nazewnictwem ulic.
Nakład pracy, jaki student powinien włożyć, aby osiągnąć założone efekty kształcenia, to 60 godzin, z czego 30 stanowi udział w zajęciach, a 30 zapoznanie się z literaturą, przygotowanie wystąpień oraz przygotowanie do zaliczenia pisemnego.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W02, K_W08 / K_U01, K_U02, K_U04, K_U10 / K_K02, K_K06 / S2_W01, S2_W02, S2_W08 / S2_U01, S2_U02, S2_U04, S2_U10 / S2_K02, S2_K06
Po ukończeniu zajęć w ramach przedmiotu Ideologiczne i systemowe uwarunkowania gospodarowania przestrzenią student:
- zna i rozumie różne postawy ideologiczne związane z zarządzaniem określonymi przestrzeniami (S2_W01, S2_W02, S2_W07, S2_W09);
- potrafi krytycznie ocenić poszczególne idee, kształtowane na przełomie wieków związane z gospodarowaniem przestrzeni
(S2_U01, S2_U02, S2_U04, S2_U10);
- jest gotów do wyrażania krytycznych opinii dotyczących idei związanych z gospodarką przestrzenną
(S2_K02, S2_K06).
Kryteria oceniania
Do zdobycia podczas zajęć jest 75 p. (=100%), na co składają się:
1. kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach – 35 p.
2. ćwiczenie z inwentaryzacji ulic – 10 p.
3. opowieści pomnikowe – 20 p.
4. aktywność na zajęciach – 10 p.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie wyniku ≥ 60%.
Zajęcia są obowiązkowe, a studentowi przysługują dwie nieusprawiedliwione nieobecność.
Zajęcia i kolokwium odbywają się w sali.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Azaryahu, Maoz. "The power of commemorative street names." Environment and planning D: Society and Space 14.3 (1996): 311-330.
Caprotti, Federico. "Destructive creation: fascist urban planning, architecture and New Towns in the Pontine Marshes." Journal of Historical Geography 33.3 (2007): 651-679.
Foote, Kenneth E., and Maoz Azaryahu. "Toward a geography of memory: Geographical dimensions of public memory and commemoration." Journal of Political and Military Sociology 35.1 (2007): 125-144.
Gębczyńska-Janowicz, Agnieszka. Polskie założenia pomnikowe-rola architektury w tworzeniu miejsc pamięci od połowy XX wieku. Wydawnictwo Neriton, 2010.
Górny, Krzysztof, and Ada Górna. "After Decolonization: Changes in the Urban Landscape of Platô in Praia, Cape Verde." Journal of Urban History 45.6 (2019): 1103-1130.
Górny, Krzysztof, and Ada Górna. "Street names in Dakar-Plateau: a colonial and post-colonial perspective." Planning Perspectives (2019): 1-24.
Górny, Krzysztof, and Instytut Studiów Regionalnych i Globalnych. "Ślady kolonializmu we współczesnej przestrzeni miejskiej Bandżulu (Gambia),„." Prace i Studia Geograficzne 62.3 (2017): 31-62.
Howard, Ebenezer, and Martyna Trykozko. Miasta-ogrody jutra. CA Centrum Architektury, 2015.
Kaltenberg-Kwiatkowska, Ewa. "O oznaczaniu i naznaczaniu przestrzeni miasta." Przegląd Socjologiczny 60.2-3 (2011): 135-165.
Njoh, Ambe J. "Urban planning as a tool of power and social control in colonial Africa." Planning perspectives 24.3 (2009): 301-317.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: