Instytucjonalizacja obszarów metropolii 1900-7-IOM-ZRZ
Lista tematów realizowanych na wykładzie:
1. Zarządzanie wielopoziomowe – przedstawienie koncpecji
2. Koncepcje integracji europejskiej
3. Zarządzanie metropolitalne – teoria, w tym dot. delimitacji OM
4. Historia instytucjonalizacji OM w Europie i Polsce
5. ZITy jako zachęta dla zarządzania metropolitalnego
6. Praktyka zarządzania metropolitalnego w Europie (m.in. Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania)
7. Polskie przykłady
Lista tematów realizowanych na ćwiczeniach:
1. ustawa metropolitalna – dyskusja, założenia, pomysły, krytyka
2. doświadczenia współpracy metropolitalnej - praca na case'ach
3. Delimitacja metropolii w kontekście celów współpracy
4. spotkanie z przedstawicielami Warszawskiego OM oraz innych OM (w formie online)
5. proces tworzenia strategii rozwoju OM
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 1 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 15h (N)
Zajęcia (ćwiczenia) =15h (N)
• Zaliczenie ćwiczeń, egzamin = 5h (N)
• Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 15h (S)
• Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń = 25h (S)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S1_W07, S1_W04, S1_W08
Student po zajęciach zna i rozumie:
- kluczowe teorie, koncepcje, szkoły badawcze w naukach dot. zarządzania metropolitalnego i zarzadzania wielopoziomowego;
- zasady działania organizacji biorących udział w gospodarowaniu przestrzenią metropolitalną na podst. wiedzy o teoriach integracji przestrzennej struktur terytorialnych
- różne rodzaje instytucji i organizacji działających w obszarach metropolitalnych. Zna zasady ewaluacji działalności organizacji metropolitalnych.
- Z infrastrukturę danych przestrzennych, potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki analiz przestrzennych oraz dokonać wizualizacji danych, szczególnie w odniesieniu do delimitacji OM i oceny intensywności procesów suburbanizacji.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia wykład - pisemny egzamin końcowy (50% oceny końcowej)
Forma zaliczenia ćwiczeń - punkty przyznane za wykonanie zadań na poszczególnych zajęciach (50% oceny końcowej). Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- R. Mędrzycki (red.) (2021) Metropolie wobec wyzwań i problemów społecznych, Instytut Metropolitalny, Gdańsk
- J. H. Szlachetko, R. Gajewski (red.) (2016) Instytucjonalne formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego na obszarach metropolitalnych, Instytut Metropolitalny, Gdańsk
- M. Lackowska (2009) Zarządzanie obszarami metropolitalnymi w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
- M. Lackowska, P. Swianiewicz (2013) „Dwuszczeblowe struktury zarządzania obszarami metropolitalnymi w Europie”, Samorząd Terytorialny nr 4
- Lackowska M. (2010) Siedem grzechów metropolitalnych [w:] A. Lutrzykowski, R. Gawłowski (red.) Metropolie. Wyzwanie polskiej polityki miejskiej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
- Krukowska J., Lackowska M. (2016) “Metropolitalne kolory europeizacji. Instytucjonalizacja współpracy w funkcjonalnych obszarach miejskich w Polsce w świetle nowych instrumentów polityki spójności UE” Studia Regionalne i Lokalne, 1(63), s. 82-107.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: