Integracja europejska (Zielony Ład Europy) 1900-7-IE-N-ZST-OW
Czym jest Unia Europejska? Koncepcje teoretyczne.
Postrzeganie procesu integracji europejskiej.
Historia Integracji Europejskiej – kamienie milowe. Traktaty
UE na tle świata w liczbach – USA, Chiny, inne kraje i ugrupowania.
Wartości, cele UE oraz metody ich osiągania;
Cele i priorytety UE - Strategia Europa 2020, priorytety KE po roku 2020
Główne filary prawne (Traktaty). Prawo UE – podstawowe pojęcia
Instytucje Europejskie: Rada Europejska, Rada UE, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości, ETO , EBC,
Inne instytucje
Podstawowe informacje na temat systemu podejmowania decyzji w UE.
Budżet UE – dochody i wydatki. Planowanie budżetowe. Negocjacje budżetu wieloletniego.
Polityki i działania UE
- Wspólny Rynek. Przedsiębiorstwa. Założenia i efekty.
- Sprawy gospodarcze i walutowe. Unia Monetarna.
- Sprawiedliwość i prawa obywateli. Obywatelstwo Europejskie
- Polityka imigracyjna
- Polityka regionalna i miejska - polityka spójności - założenia i efekty I
- Zatrudnienie, sprawy społeczne i włączenie społeczne
- Rolnictwo, rybołówstwo i rozwój obszarów wiejskich.
- Polityka transportowa i mobilności
- Środowisko. Energia. Działania w dziedzinie klimatu. Zielony Ład
Integracja Europejska w Polsce – kamienie milowe, prawo, instytucje, programy. Postrzeganie procesu integracji Europejskiej w Polsce.
Korzyści z polskiego członkostwa w UE. Gdzie ich szukać ?
Wyzwania stojące przed Polską w kontekście realizacji polityki klimatycznej UE, w tym Strategii Zielony Ład.
Osiągnięcia UE. Gdzie ich szukać? Krytyczne spojrzenie
Przyszłość UE. Podstawowe wyzwania. Co dalej?
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W02, K_W03, KW_08 / K_U08, K_U03, K_U04, K_U09, K_U10 / K_K01, K_K02, K_K07, K_K08 / S1_W07 / S1_U04
Po zakończeniu zajęć student:
- Zna podstawowe fakty i pojęcia dotyczące UE i procesów integracji Europejskiej
- Posiada podstawową wiedzę na temat celów, funkcjonowania instytucji oraz programów UE,
- Zna mechanizmy podejmowania decyzji w UE,
- Ma przekrojową wiedzę na temat polityk europejskich (obszar i sposób działania, efekty) w szczególności tych, które mają wyraźne oddziaływanie przestrzenne,
- Potrafi dokonać krytycznej analizy funkcjonowania UE (w tym w odniesieniu do wybranych krajów członkowskich),
- Umie określić wyzwania stojące przed Polską w kontekście realizacji polityki klimatycznej UE.
- Jest przygotowany do włączenia się w debatę na temat przyszłości UE, w tym roli Polski w UE
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie prezentacji studentów dotyczących wybranych zagadnień problemowych związanych z procesami integracji europejskiej. Obecność w czasie ćwiczeń obowiązkowa - dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiana.
Wykład kończy się zaliczeniem pisemnym w sali i dotyczy całego prezentowanego materiału w czasie wykładów. Obok pytań z odpowiedziami do wyboru (50% sumy oceny) studenci są proszeni o krótkie scharakteryzowanie wybranej polityki unijnej lub problemu integracji UE.
Na ostateczną ocenę składa się 30% oceny uzyskanej z ćwiczeń oraz 70% oceny uzyskanej z zaliczenia pisemnego z wykładu.
Dokładne instrukcje na temat zaliczenia ćwiczeń zostaną przekazane na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
Możliwe wizyty w instytucjach krajowych i UE związanych z różnymi aspektami integracji europejskiej i realizowanymi politykami UE.
Literatura
Małuszyńska E., Gruchman B. (red.), Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, PWN, Warszawa 2018 (5 wydanie).
Dla zainteresowanych:
Barcz J., M. Górka A. Wyrozumska, Instytucje i prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, LexisNexis, Warszawa 2020.
Wojtaszczyk K.A., (red.) Integracja Europejska, Poltext Warszawa, 2011
Oficjalne dokumenty polskie i UE dotyczące omawianej problematyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: