Foresight - ujęcie biznesowe 1900-7-FUB-FRT
W trakcie zajęć „Foresight - ujęcie biznesowe” studenci będą poznawać i wykorzystywać foresight w projektowaniu rozwoju prywatnego przedsiębiorstwa. W pierwszej kolejności zbudują zespół odpowiedzialny za rozwój firmy a następnie poznając modele teoretyczne i w oparciu o pozyskiwaną podczas zajęć i samodzielnie wiedzę, pokierują tą firmą zarządzając jej modelem biznesowym, zmianą, decydując o kierunkach rozwoju czy działaniach marketingowych. Omówimy także zakres wiedzy, której firma będzie stale potrzebowała aby funkcjonować i rozwijać się. Kluczowe będzie śledzenie ważnych trendów, samodzielnie wykonywane analizy sił i słabości oraz uwarunkowań zewnętrznych oraz efektywny podział ról w zespole.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02; K_W06; K_W11 / K_U02; K_U06; K_U07; K_U09; K_U10; K_U11 / K_K06; K_K07; K_K08 / S3_W02; S_W05; S3_W08 / S3_U02; S3_U04 / S3_K02; S3_K03
WIEDZA (K_W02, K_W06, K_W11):
1. S3_W02: Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego.
2. S3_W05: Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego.
3. S3_W08: Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju własnych projektów foresightowych.
UMIEJĘTNOŚCI (K_U02, K_U06, K_U07, K_U09, K_U10):
1. S3_U02: Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze.
2. S3_U04: Potrafi aktywnie i efektywnie uczestniczyć w zespołach foresightowych stosując różnorodne formy wypowiedzi w języku polskim i w jednym z języków obcych (zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K_K06, K_K07, K_K08):
1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego.
2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe.
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć zajęcia niezbędna jest obecność (dopuszczalne są 2 nieobecności) oraz przedstawienie w grupie finalnego projektu przedsiębiorstwa.
Ocenie będą podlegały:
1. Merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach
2. Bieżąca praca w grupach i systematyczna realizacja cząstkowych zadań
3. Końcowy projekt – model biznesowy przyszłości.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
A. Marcus, Strategic foresight. A new look at scenarios, Palgrave Macmillan, 2009, NY.
M.Baghai, J. Quigley, M. Jończak, D. Kraszewski As One. Przekształć indywidualne działanie w potęgę zespołu, Wydawnictwo Studio EMKA, 2011, Warszawa
W.Chan Kim, Renee Mauborgne, „Strategia błękitnego oceanu”, w: „O strategii”, Harward Business Review Polska, ICAN Insytitute 2012
Lutostański M., Galica M., Protasiuk M., 2018. Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku źródeł danych? Wydawnictwo Naukowe PWN
Patrick van der Pijl i in. „Nowoczesne projektowanie modeli biznesowycyh”, Wydawnictwo HELION, 2018, Gliwice
T. Clark, A. Osterwalder, Y. Pigneur, Model biznesowy TY, Wydawnictwo HELION, 2013, Gliwice
A. Osterwalder, Y. Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo HELION, 2010, Gliwice
T. Grim, Foresight Maturity Model: Achieving Best Practices in the Foresight Field, 2009, Journal of Futures Studies, 13 (4)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: