Biologiczne przywracanie terenów zdegradowanych 1900-7-BPTZ-UIR
Podczas zajęć studenci w grupach opracowują projekty zagospodarowania różnych typów terenów zdegradowanych. Mają za zadanie wybranie kierunku rekultywacji i stworzenie projektu obszaru o wysokich walorach przyrodniczych, sprzyjających bytowaniu roślin i zwierząt (niezależnie od wybranego kierunku rekultywacji), który jednocześnie odpowiada na potrzeby społeczne.
Podczas zajęć zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi fitoremediacji, sposobami wykorzystania roślin w rekultywacji terenów zdegradowanych, przykładami inżynierii ekologicznej a także sposobami na kształtowanie przestrzeni przyjaznej faunie i florze.
Tworząc (w zespołach) projekt rekultywacji/rewitalizacji obszarów zdegradowanych, studenci mają za zadanie wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce, proponując konkretne rozwiązania oraz zalecenia pielęgnacyjne (np. jakie gatunki roślin stosować, jak pielęgnować zieleń, jakie rozwiązania techniczne, przyjazne środowisku zastosować, jak wzbogacić faunę danego terenu) a także uwzględniając w projektach aspekt społeczny.
Nakład pracy studenta:
15h - obecność na zajęciach
ok. 15h (mniej lub więcej w zależności od cech indywidualnych studenta) - zapoznanie się z literaturą, przygotowanie się do testu zaliczeniowego oraz quizów podczas zajęć, przygotowanie (w zespole) projektu przywrócenia biologicznych funkcji obszaru zdegradowanego, poszukiwanie przykładów złych i dobrych praktyk w swoim najbliższym otoczeniu (lub/i w Internecie)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02 / K_U01, K_U02, K_U06, K_U12 / K_K01, K_K04 / S2_W02, S2_W13 / S2_U01, S2_U02, S2_U06, S2_U12 / S2_K01, S2_K04
Absolwent zna i rozumie:
- znaczenie stosowania metod rekultywacji , renaturalizacji i fitoremediacji dla przywrócenia funkcji biologicznych terenów zdegradowanych.
- uwarunkowania przemian terenów zdegradowanych w kierunku obszarów pełniących funkcje przyrodnicze
- znaczenie bioróżnorodności i zielonej infrastruktury w otoczeniu człowieka z punktu widzenia społecznego i ekonomicznego
- powiązania struktur społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych i politycznych w procesie przywracania biologicznych funkcji terenów zdegradowanych
(S2_W02, S2_W09, S2_W13)
Absolwent potrafi:
- wybierać odpowiednie metody oraz kierunki rekultywacji terenu, w zależności od uwarunkowań fizjograficznych obszarów oraz potrzeb społecznych.
- wybrać i zaprojektować elementy zagospodarowania sprzyjające bytności fauny i flory.
- stworzyć projekt przywrócenia funkcji biologicznych obszaru zdegradowanego przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych, proponując odpowiednie metody i procedury jego realizacji oraz utrzymania, dostosowane do specyfiki terenu.
(S2_U01, S2_U02, S2_U06, S2_U12)
Absolwent jest gotów do:
- uczestnictwa w pracach związanych z przywracaniem potencjału biologicznego na terenach zdegradowanych, mając świadomość wagi podejmowanych decyzji w kontekście skutków m.in. przyrodniczych i społecznych.
- współdziałania i pracy w zespole ze świadomością konsekwencji podejmowanych decyzji i zobowiązań.
(S2_K01, S2_K04)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- obecność obowiązkowa (dopuszczalna jedna nieobecność);
- aktywność podczas ćwiczeń, wykonywanie zadań indywidualnych;
- przygotowanie projektu (wraz z opisem) zagospodarowania wybranego terenu zdegradowanego (praca w zespole);
- zaliczenie testu końcowego.
Ocena końcowa z przedmiotu:
50% - ocena z projektu zespołowego i 50% - ocena z zaliczenia pisemnego
(obie oceny muszą być pozytywne)
Literatura
Begemann W., Schiechtl H.M. (1999) Inżynieria ekologiczna w budownictwie wodnym i ziemnym, Wydawnictwo Arkady
Kacprzak M. (2013) Fitoremediacja gleb skażonych metalami ciężkimi, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej
Karczewska A. (2012) Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu
Maciak F. (2003) Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydawnictwo SGGW
Zdjęcia i artykuły z prasy, mediów społecznościowych, blogów i innych źródeł przedstawiające dobre i złe praktyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: