Warunki życia w mieście 1900-5-WZM-WH
Konwersatorium składa się dwóch części.
Pierwsza przeznaczona jest na przybliżenie zagadnień związanych z wpływem środowiska przyrodniczego na warunki życia w mieście, m.in.:
1) Cechy podłoża i rzeźby terenu ułatwiające i ograniczające rozwój miast;
2) Gleby, roślinność i zwierzęta, a jakość życia w mieście;
3) Woda jako czynnik rozwoju i bariera w rozwoju miast i jego wpływ na jakość życia mieszkańców miast;
4) Wpływ warunków pogodowych, topoklimatycznych i jakości powietrza na warunki życia w mieście;
5) Groźne zjawiska pogodowe i hydrologiczne w mieście;
6) Adaptacja miast do zmian klimatu.
Druga część zajęć poświęcona jest przygotowaniu, prezentacji i dyskusji opracowań, w których wskazany będzie wpływ środowiska przyrodniczego na warunki życia w wybranym mieście oraz propozycje rozwiązań poprawiających jakość życia.
Wymiar zajęć:
Konwersatorium 30 h (15 x 2 h)
Przygotowanie własne studenta do zajęć:
- prezentacja: 15 h
- test: 15 h
RAZEM: około 60 h
Stosowane metody dydaktyczne:
1. Metody problemowe:
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
2. Metody aktywizujące:
- metoda przypadków
- dyskusja dydaktyczna
3. Metody praktyczne:
- metoda projektów
- seminarium
Kierunek podstawowy MISMaP
gospodarka przestrzenna
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla programu studiów:
GEOGRAFIA: K_W03, K_W06, K_W08, K_U02,K_U07, K_U08, K_K01, K_K04
GOSPODARKA PRZESTRZENNA: K_W_02, K_W_05, K_U01, K_U03, K_U10, K_K01, K_K05
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA
1. zna i rozumie znaczenie antropopresji w środowisku przyrodniczym w skali
lokalnej, regionalnej i globalnej,
2. rozumie potrzebę ochrony środowiska i zna sposoby działań w tym
zakresie
3. zna podstawowe zasady kształtowania przestrzeni w skali lokalnej i regionalnej
4. wie w jaki sposób cechy środowiska przyrodniczego wpływają na warunki życia w mieście
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi wykorzystywać literaturę naukową i inne źródła, także w języku obcym,
2. prawidłowo interpretuje i wyjaśniać relacje między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi,
3. rozpoznaje i objaśnia zagrożenia związane ze środowiskiem przyrodniczym dla jakości życia w mieście,
4. wskazuje wybrane bariery i czynniki rozwoju jakie stwarzają warunki naturalne w mieście,
5. dyskutuje rolę warunków naturalnych jako czynnika rozwoju i/lub miast,
6. stosuje uzyskaną wiedzę do planowania rozwoju miast.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. jest gotów do wypełniania oraz współorganizowania działań na rzecz
środowiska z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi,
2. jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy geograficznej i poszerzania kompetencji zawodowych,
2. rozumie rolę środowiska przyrodniczego jako niezbędnego elementu przestrzeni miejskiej,
3. docenia znaczenie przyrody ożywionej i nieożywionej w poprawie komfortu życia w mieście,
4. rozumie konieczność wykorzystania komponentów środowiska przyrodniczego w adaptacji miast do zmian klimatu.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- prezentacja i dyskusja opracowania przygotowanego przez studentów (50% oceny końcowej),
- test składający się z 20-30 pytań otwartych i zamkniętych (50% oceny końcowej).
Warunki zaliczenia
- uzyskanie z obu części (prezentacja i test) oceny pozytywnej,
- nie więcej niż dwie nieobecności nieusprawiedliwione,
- obecność na co najmniej 50% zajęć.
Koordynator przedmiotu podejmuje decyzję o dopuszczeniu poprawy przez studenta oceny dostatecznej na podstawie jego frekwencji i aktywności na zajęciach.
Literatura
1) Atlas ekofizjograficzny Warszawy (http://architektura.um.warszawa.pl/sites/default/files/files/atlas_ekofizjograficzny.pdf) (aktualność: 1.10.2019)
2) Opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców (http://klimada.mos.gov.pl/projekt-mpa/) (aktualność: 1.10.2019)
3) Program ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2017-2020 z perspektywą do 2023 r. (https://zielona.um.warszawa.pl/program-ochrony-rodowiska) (aktualność: 1.10.2019)
4) Strategia adaptacji do zmian klimatu dla m.st. Warszawy do roku 2030 z perspektywą do roku 2050 (http://zielona.um.warszawa.pl/sites/all/files/strategia_2030.pdf) (aktualność: 1.10.2019)
5) Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy (https://architektura.um.warszawa.pl/studium) (aktualność: 1.10.2019)
6) The Sustainable Cities Index 2018. Arcadis 2018 (https://www.arcadis.com/en/global/our-perspectives/sustainable-cities-index-2018/citizen-centric-cities) (aktualność: 1.10.2019)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: