Wyzwania cywilizacyjne 1900-5-N-WZC
Zajęcia dotyczą identyfikacji i interpretacji wyzwań cywilizacyjnych, przede wszystkim współczesnych, niekiedy w świetle uwarunkowań historycznych. Omówione zostaną wybrane problemy globalne, stanowiące zagrożenia realne i potencjalne, o charakterze społecznym, gospodarczym, demograficznym, politycznym, środowiskowym i kulturowym. Poza wskazaniem przyczyn zaistnienia tychże wyzwań cywilizacyjnych, zostaną rozpoznane ich dynamika i skutki.
Strukturą merytoryczną organizującą zajęcia będą osiowe zagadnienia, wokół których prowadzony zostanie dyskurs: (1) granice, (2) antropopresja oraz (3) wirtualna rzeczywistość.
Każdą z ww. trzech części otwierają wykłady osadzone na kanwie zaproponowanej literatury przedmiotu, poprowadzone z trzech perspektyw: gospodarczej, politycznej i kulturowej. Zwieńczeniem części jest debata - nawiązująca do założeń debaty publicznej - w wykonaniu studentów, odwołująca się do poruszonych podczas wykładów kwestii merytorycznych, wymagająca jednak własnego nakładu intelektualnego (kwerendy źródłowe, analiza problematyki, wybór studiów przypadku).
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W03; K_W08; K_W10; K_U01; K_U10; K_K03, K_K01; K_K04; K_K05
Student(ka) zna i rozumie:
- Złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w skali globalnej;
- Koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni Ziemi zamieszkiwanej przez człowieka;
- Najważniejsze współczesne problemy przyrodnicze i kulturowe;
- Zasady zagospodarowania przestrzennego ekumeny – zgodnie z wytycznymi rozwoju zrównoważonego;
- Konflikty funkcjonalno‐przestrzenne, w tym społeczne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe na Ziemi.
Student(ka) potrafi:
- Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi;
- Przewidywać zmiany procesów społecznych, gospodarczych, kulturowych, środowiskowych oraz politycznych w skali państw, kontynentów i świata;
- Przygotować argumentację niezbędną w formule debaty publicznej poświęconej współczesnym problemom globalnym.
Student(ka) jest gotów/gotowa do:
- Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie gospodarki przestrzennej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny;
- Oszacowania różnorodności kulturowej, społecznej, gospodarczej, politycznej i demograficznej rozmaitych obszarów oraz zrozumienia zasad zachowania wynikających z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur.
Kryteria oceniania
Każde zajęcia prowadzone są w oparciu o tekst udostępniony student(k)om. Wykład z elementami dyskusji prowadzony jest jako egzegeza tekstu. Tekst wprowadzający ma około 20-30 stron.
Po cyklu trzech wykładów przeprowadzana jest debata - nawiązująca do założeń debaty publicznej (m.in. oksfordzkiej). Za udział w debacie z podjęciem się konkretnej roli (moderatora, zwolennika, przeciwnika, eksperta lub reprezentanta audytorium) student(ka) otrzymuje określoną liczbę punktów (zależnie od oceny merytorycznej danej wypowiedzi). Na koniec zajęć 10 osób z najwyższą liczbą punktów uzyskanych za udział w debatach zostaje zwolnionych z egzaminu końcowego.
Egzamin końcowy ma formę pisemną (test wyboru i pytania otwarte).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wybrane piśmiennictwo (pozostała literatura przedmiotu zostanie podana na zajęciach):
M. Ball, 2022, Metawersum. Jak internet przyszłości zrewolucjonizuje świat i biznes, Warszawa, MTBiznes (wybrane fragmenty).
D. Chakrabarty, 2023, Chronopolityka antropocenu. Pandemia i nasze poczucie czasu, [w:] tegoż, Humanistyka w czasach antropocenu, Universitas, Kraków (s. 287-317).
S. Dołzbłasz, K. Szmigiel-Rawska, 2022, Aurea Mediocritas: Cross-border Cooperation between Materiality and Relationality. [w:] Routledge Handbook of Borders and Tourism, Routledge (s. 61-72).
J. Kreft, 2021, Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spotify. Kraków: Universitas, Rozdział II. Osobliwość i ewolucja platform (s. 43-71).
K. Raworth, 2021, Ekonomia Obwarzanka. Siedem sposobów myślenia o ekonomii XXI wieku [przełożyła Aleksandra Paszkowska], Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, Rozdział 1. Zmień cel. Od PKB do Obwarzanka (s. 37-64).
M. Shore, 2018, Prehistoria postprawdy Wschód-Zachód, Zeszyty Literackie, nr 144 (s. 208-217).
M. Wdowicka, 2017, Miasta w globalnej sieci korporacji transnarodowych. Poznań: Wyd. Naukowe UAM, Rozdział 4: Korporacje transnarodowe jako podmioty globalizacji gospodarki (s. 54-71).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: