Strategie rozwoju terytorialnego 1900-5-N-SRT
Cykl 15 wykładów obejmuje następujące zagadnienia:
1. Istota strategii rozwoju terytorialnego
2. Koncepcje i szkoły strategiczne w kontekście strategii samorządowych
3. Wizja i misja - od tego zaczynamy
4. Interesariusze procesu strategicznego, zespoły strategiczne - jak dobrać odpowiednich współtwórców?
5. Łańcuch wartości gminy/regionu - pomysł na rozwój lokalny/regionalny
6. Diagnoza strategiczna - techniki, narzędzia badawcze, błędy i dobre przykłady w procesach diagnostycznych
7. Analiza SWOT i inne metody przejścia od diagnozy do celów strategicznych
8. Warsztaty strategiczne - włączanie interesariuszy w pracę nad strategią
9. Cele strategiczne - kluczowe problemy, cechy celów, dobrze i źle określone cele - przykłady strategii terytorialnych
10. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej i terytorializacja celów
11. Wdrażanie strategii
12. Monitoring i ewaluacja strategii - wskaźniki, system monitorowania i ewaluacji, techniki badawcze.
W ramach ćwiczeń przepracowywane są poszczególne elementy procesu strategicznego, a w szczególności: wizja rozwoju, diagnoza, struktura celów, monitoring strategii, model struktury funkcjonalno-przestrzennej. Podczas ćwiczeń studenci poznają możliwe metody pracy nad poszczególnymi etapami procesu strategicznego.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W06, K_W07 / K_U04, K_U05, K_U08, K_U09 / K_K02, K_K03, K_K04
WIEDZA: Absolwent zna i rozumie:
K_W01: współczesne doktryny, teorie i poglądy dotyczące samorządu terytorialnego, zarządzania strategicznego, ładu przestrzennego, projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego oraz ich ewolucji, a także podaje przykłady istotnych dla danej dyscypliny naukowej badań
K_W04: specyfikę obecnego kształtu samorządu terytorialnego w Polsce, ze
szczególnym uwzględnieniem poziomu rozwoju kapitału społecznego,
ludzkiego oraz uwarunkowań prawno-ustrojowych oraz rozumie podstawowe różnice w tym zakresie w stosunku do innych krajów europejskich;
K_W05: procedury prawne i organizacyjne wymagane przy podejmowaniu decyzji w zakresie planowania przestrzennego lub społeczno-gospodarczego, a także zna normy prawne, organizacyjne i etyczne służące osiąganiu ładu przestrzennego na poziomie lokalnym i regionalnym;
K_WO8: rolę teorii ekonomicznych przydatną w rozwiązywaniu praktycznych
problemów planistycznych i w opracowywaniu analiz społeczno-gospodarczych, służących zarządzaniu strategicznemu w organizacjach
publicznych
UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi:
K_U01: wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania
K_U05: dobrać i zastosować różnorodne narzędzia, w tym planistyczne, służące poprawie strategicznego zarządzania przestrzenią oraz krytycznie ocenić ich skuteczność w aktualnie obowiązujących ramach prawno-instytucjonalnych
K_U06: stworzyć plany przestrzenne i narzędzia zarządzania strategicznego
w samorządach lokalnych i regionalnych, a następnie prognozować
efekty ich wdrożenia bądź realizacji
K_U07: zgromadzić informacje o danym terenie, zaprojektować badanie, dobrać literaturę przedmiotu i źródła oraz zinterpretować zebrane dane, wyciągnąć wnioski i sformułować ocenę
KOMPETENCJE SPOŁĘCZNE: Absolwent jest gotów do:
K_K01: do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych,
prywatnych, non profit realizujących cele publiczne
K_K02: do aktywnego udziału we współpracy pomiędzy władzami lokalnymi,
innymi decydentami, podmiotami gospodarczymi i mieszkańcami, w tym
do koordynacji działań podejmowanych przez te podmioty w przestrzeni
K_K03: podjęcia odpowiedzialności związanej z realizacją zadań planistycznych
lub zarządczych
K_K04: do rzetelnego wypełniania obowiązków zawodowych zgodnie z normami profesjonalnymi i etycznymi
K_K05 krytycznej oceny nabytej wiedzy i umiejętności oraz poszerzania kompetencji zawodowych
Nakład pracy studenta: 4 ECTS = 4 x 25h = 100h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta
Wykład = 30h (N)
Przygotowanie do egzaminu, lektury = 20h (S)
Spotkania indywidualne = 10h (N)
Zajęcia (ćwiczenia) = 15h (N)
Przygotowanie do zajęć = 10h (S)
Prace projektowe = 15h (S)
Kryteria oceniania
Egzamin w formie testu, przekrojowy przez wszystkie wykłady. Na teście obowiązuje wiedza wyłącznie z wykładów.
Zaliczenie ćwiczeń:
• punktowane poszczególne ćwiczenia przygotowywane w grupach podczas zajęć,
• kolokwium (ostatnie zajęcia, próg zaliczenia: 60% maksymalnej liczby punktów),
• punktowana indywidualna aktywność studentów.
Ocena końcowa wynika z sumy punktów zdobytych na ćwiczeniach za zadania wykonywane w grupie, indywidualną aktywność oraz podczas zaliczenia końcowego (kolokwium). Studentowi przysługuje prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności na ćwiczeniach.
Literatura
Dziemianowicz W., "Strategie samorządowe w Polsce - refleksyjnie i przyszłościowo", Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków, 2023
Ze względu na liczne odniesienia do praktyki, wyimki z literatury będą podawane w trakcie wykładu i ćwiczeń.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: