Socjologia miasta 1900-5-N-SOC-WW
Przykładowe tematy spotkań:
1. Skąd wiemy to, co wiemy o mieście?
2. Miasto 15-minutowe to spisek? Skąd czerpać wiedzę o mieście?
3. Błędy w danych, czy błędy w rozumowaniu?
4. Społeczna autopsja. Czy fala upałów w 1995 w Chicago zabiła głównie samotnych i starszych?
5. Liczby i narracje. Czy dane ilościowe są obiektywne, a opowieści subiektywne?
6. Przestępczość miastach stale rośnie, prawda?
7. Jak działa osiedle i do czego potrzebni są sąsiedzi?
8. Człowiek, który kosztował milion dolarów. Ile kosztuje bezdomność?
9. Jak badać to, czego nie widać? Populacje trudnodostępne
10. Jak zrobić ankietę, żeby dostać odpowiedź, którą chcemy dostać.
11. Getto i underclass, czy integracja i odporność. Jak czytać opowieści o mieście?
2 ECTS = 2 x 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 30h = 1,2 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem/ką
(S) – praca własna (samodzielna) studenta/ki
Zajęcia (konwersatorium) = 30h (N)
Samodzielne przygotowanie do konserwatorium (40min/tyg) = 10h (S)
Samodzielne przygotowanie pracy zaliczeniowej = 10h (S)
RAZEM = ok. 50h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): K_W10 / K_U01, K_U07 / K_K01, K_K05
Wiedza. Studentki i studenci rozumieją najważniejsze pojęcia używane w badaniach społecznych, rozumieją ich społeczne i polityczne konteksty, potrafią krytycznie odczytywać wyniki badań socjologicznych dotyczących przestrzeni. (K_W10)
Umiejętności. Studentki i studenci potrafią krytycznie analizować wyniki badań socjologicznych, dostrzegać uogólnienia i bezpodstawnie wyciągane wnioski; mają umiejętność wyszukiwania źródeł wykorzystanych danych, potrafią rozpoznać uproszczenia I przeinaczenia pojawiające się na etapie formułowania pytania badawczego, konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć, wyboru narzędzia badawczego, dobrania zmiennych, określenia ich wartości, sposobów zbierania danych oraz prezentowania wyników badań. (K_U01)
Studenci i studentki potrafią porozumieć się z przedstawicielami nauk społecznych na etapie projektowania społecznych badań empirycznych, a także właściwie ocenić znaczenie wyników takich badań dla praktyki projektowej. (K_U07)
Kompetencje społeczne. Studenci i studentki rozumieją potrzebę ciągłego kształcenia się i nabywania nowych umiejętności; potrafią krytycznie analizować wyniki badań, stawiać pytania i kwestionować dotychczasowe przekonania. (K_K05)
Studencki i studenci dostrzegają konieczność współpracy ze specjalistami innych dyscyplin oraz instytucji. (K_K01)
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach i udział w dyskusji (max 2 nieusprawiedliwione nieobecności).
2. Praca zaliczeniowa będzie polegała na wyborze historii na temat jakiegoś zjawiska miejskiego z mediów lub social mediów oraz zbadanie jej pochodzenia i prawdziwości, prześledzenie źródeł danych, obalenie fałszywych twierdzeń oraz analizę narzędzi teoretycznych i wizualnych, które zostały użyte do przedstawienia określonej historii.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Blokland, T. (2001). Bricks, mortar, memories: Neighbourhood and networks in collective acts of remembering. International Journal of Urban and Regional Research, 25(2), 268–283.
Blomley, N. (2007). How to turn a beggar into a bus stop: Law, traffic and “the function of the place.” Urban Studies, 44(9), 1697–1712.
Czekaj, K. (2007). Socjologia Szkoły Chicagowskiej i jej recepcja w Polsce. Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa.
Desmond, M. (2016). Evicted: Poverty and profit in the American city. Crown Publishing Group.
Duneier, M. (2004). Scrutinizing the heat: On ethnic myths and the importance of shoe leather. Contemporary Sociology, 33(2), 139–150.
Duneier, M. (2016). Ghetto: The invention of a place, the history of an idea. Farrar, Straus and Giroux.
Gladwell, M. (2006, February 13). Million-dollar Murray: Why problems like homelessness may be easier to solve than to manage. The New Yorker. https://www.newyorker.com/magazine/2006/02/13/million-dollar-murray
Harcourt, B. E., & Ludwig, J. (2006). Broken windows: New evidence from New York City and a five-city social experiment. The University of Chicago Law Review, 73(1), 271–320.
Harford, T. (2021). The data detective: Ten easy rules to make sense of statistics. Riverhead Books.
Hubbard, P., & Sanders, T. (2003). Making space for sex work: Female street prostitution and the production of urban space. International Journal of Urban and Regional Research, 27(1), 75–89.
Kahneman, D., Sibony, O., & Sunstein, C. R. (2021). Szum: Czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach (P. Szymczak, Trans.). Media Rodzina.
Kaltenberg-Kwiatkowska, E. (2002). Sąsiedztwo we współczesnym mieście—stereotypy i rzeczywistość. In W. Misztal & J. Styka (Eds.), Stare i nowe struktury społeczne w Polsce (Vol. 3, pp. 255–280). Wydawnictwo UMCS.
Kiersztyn, A. (2008). Czy bieda czyni złodzieja? Związki między bezrobociem, ubóstwem i przestępczością. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Klinenberg, E. (2002). Heat wave: A social autopsy of disaster in Chicago. University of Chicago Press.
Siemaszko, A. (Ed.). (2008). Geografia występku i strachu: Polskie badanie przestępczości '07. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Simmel, G. (2006). Mentalność mieszkańców wielkich miast. In Socjologia (pp. 513–531). Wydawnictwo Naukowe PWN. (Original work published 1908)
Stone, D. (2020). Counting: How we use numbers to decide what matters. Liveright.
Sturge, G. (2022). Bad data: How governments, politicians and the rest of us get misled by numbers. The Bridge Street Press.
Sułek, A. (2002). Ogród metodologii socjologicznej. Wydawnictwo Scholar.
Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2008). Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. Yale University Press.
Venkatesh, S. A. (2013). Floating city: A rogue sociologist lost and found in New York's underground economy. Penguin Press.
Wacquant, L. (2008). Urban outcasts: A comparative sociology of advanced marginality. Polity Press.
Wheelan, C. (2013). Naked statistics: Stripping the dread from the data. W. W. Norton & Company.
Wilson, J. Q., & Kelling, G. L. (1982). Broken windows: The police and neighborhood safety. The Atlantic Monthly, 249(3), 29–38.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: