Planowanie zintegrowane (projekt) 1900-5-N-PZP
Projekt prowadzony jest w trzech blokach tematycznych:
I. Przestrzeń gminy - potencjał i ograniczenia rozwoju
W tej części studenci będą pracowali nad ulokowaniem własnego "projektu" w przestrzeni Warszawy. Analizie poddane zostaną strategia i model struktury funkcjonalno-przestrzennej oraz plan ogólny miasta (w pierwszym roku studiów mowa będzie o projektach, które poddawane są pod koniec 2025 r. konsultacjom społecznym).
II. "Mój Projekt" - opis zagadnienia w kontekście uwarunkowań strategicznych, finansowych, społecznych, gospodarczych, przestrzennych, środowiskowych.
III. "Mój Projekt" - wniosek. Celem tego bloku będzie opracowanie kompleksowego projektu przedsięwzięcia, które powinno uzyskać wsparcie ze środków budżetowych lub europejskich.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i umie:
K_W01, współczesne doktryny, teorie i poglądy dotyczące samorządu terytorialnego, zarządzania strategicznego, ładu przestrzennego, projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego oraz ich ewolucji, a także podaje przykłady istotnych dla danej dyscypliny naukowej badań
K_W03, podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu miejskiego (ujęcie historyczno-urbanistyczne); wie, jakie generują one potrzeby w zakresie praktyki planistycznej, zarządzania i proce-sów politycznych, a także rozumie ich wpływ na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni
K_W04, specyfikę obecnego kształtu samorządu terytorialnego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu rozwoju kapitału społecznego, ludzkiego oraz uwarunkowań prawno-ustrojowych oraz rozumie podstawowe różnice w tym zakresie w stosunku do innych krajów europejskich
K_W06, procedury, zasady, sposoby prowadzenia negocjacji i mediacji społecznych w obszarze planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego
K_W07, zasady rozwijania indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie planowania przestrzennego lub społecz-no-gospodarczego oraz podstawowe pojęcia dotyczące prawa autorskiego, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
Absolwent potrafi:
K_U01, wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania
K_U04, rozważyć argumenty podmiotów i grup o zróżnicowanych oczekiwaniach wobec przestrzeni i zaproponować najkorzystniejsze z punktu widzenia interesu ogólnospołecznego rozwiązanie w skali lokalnej, regionalnej lub ponadregionalnej
K_U05, dobrać i zastosować różnorodne narzędzia, w tym planistyczne, służące poprawie strategicznego zarządzania przestrzenią oraz krytycznie ocenić ich skuteczność w aktualnie obowiązujących ramach prawno-instytucjonalnych
K_U06, stworzyć plany przestrzenne i narzędzia zarządzania strategicznego w samorządach lokalnych i regionalnych, a następnie prognozować efekty ich wdrożenia bądź realizacji
K_U08, zaplanować i zorganizować zespołową pracę nad tworzeniem koncepcji rozwoju wybranych obszarów (planowanie strategiczne i urbanistyczne)
K_U09, potrafi tworzyć narzędzia planowania w różnych skalach przestrzennych: lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej, a także na różnych poziomach zarządzania: strategicznym, operacyjnym i wdrożeniowym, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi oraz zasadami formalnymi
Absolwent jest gotów do:
K_K02, do aktywnego udziału we współpracy pomiędzy władzami lokalnymi, innymi decydentami, podmiotami gospodarczymi i mieszkańcami, w tym do koordynacji działań podejmowanych przez te podmioty w przestrzeni
K_K03, podjęcia odpowiedzialności związanej z realizacją zadań planistycznych lub zarządczych
K_K05, krytycznej oceny nabytej wiedzy i umiejętności oraz poszerzania kompetencji zawodowych.
Kryteria oceniania
Ocenie będą podlegały:
- aktywność studentów w trakcie poszczególnych zajęć;
- jakość przygotowanej prezentacji cząstkowej - pod koniec II bloku tematycznego;
- jakość projektu końcowego.
Literatura
J. Górniak, S. Mazur, 2012, red., Zarządzanie strategiczne rozwojem, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa
W. Dziemianowicz, 2023, Strategie samorządowe w Polsce - refleksyjnie i przyszłościowo, IRMiR, Warszawa-Kraków
T. Markowski, D. Drzazga, 2023, System zintegrowanego planowania rozwoju
w warunkach polskich. Założenia – zasady kierunkowe – koncepcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: