Przyrodnicze podstawy gospodarki przestrzennej 1900-5-N-PPGP
Celem wykładu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat komponentów środowiska przyrodniczego oraz możliwości ich gospodarczego wykorzystania zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego. Szczególny nacisk został położony na możliwości praktycznego wykorzystania doświadczeń nauk przyrodniczych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Na wykładzie zaprezentowane jest znaczenie zasobów środowiska przyrodniczego, procesów endo- i egzogenicznych, zjawisk atmosferycznych i hydrologicznych w gospodarowaniu środowiskiem. W przekroju historycznym ukazane są relacje człowiek – środowisko.
Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładów. Obejmują: zapoznanie z komponentami przyrodniczymi, zapoznanie z ogólnodostępnymi bazami danych środowiskowych przydatnymi w gospodarowaniu przestrzenią, ocenę zasobów środowiska, ocenę możliwości i barier wynikających z wykształcenia poszczególnych komponentów krajobrazu. Część powyższych zagadnień rozpatrywana jest w odniesieniu do terenu Warszawy, w tym do rejonu kampusu głównego UW.
Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 6 × 25 h = 150 h (w bezpośrednim kontakcie 4 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 30 h (N)
Zajęcia (ćwiczenia) = 30 h (N)
• Konsultacje = 30 h (N)
• Zaliczenie ćwiczeń, test z wykładu, egzamin = 5 h (N)
• Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 20 h (S)
• Przygotowanie (samodzielne) do ćwiczeń – 1godz./tyg. = 15 h (S)
• Analizy terenowe = 5 h (S)
• Prace analityczne = 5 h (S)
• Prace projektowe = 10 h (S)
RAZEM = ok. 150 godz.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W09 / K_U01, K_U03, K_U012/ K_K02
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. zna komponenty środowiska i możliwości ich gospodarczego wykorzystania.
2. zna przyrodnicze uwarunkowania gospodarki człowieka w skali globalnej, regionalnej i lokalnej .
3. zna podstawowe opracowania z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego uwzględniające informacje o środowisku przyrodniczym.
4. zna podstawowe bazy danych środowiskowych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie określić przyrodnicze bariery gospodarowania w skali globalnej, regionalnej i lokalnej.
2. potrafi określać ślad ekologiczny.
3. umie wyznaczać potencjał zasobowy i użytkowy środowiska.
4. potrafi określić zakres informacji o środowisku niezbędnych na różnych poziomach planowania przestrzennego.
5. umie zidentyfikować podstawowe relacje między środowiskiem naturalnym a gospodarczymi sposobami wykorzystywania jego zasobów zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego.
6. jest gotów do dyskusji, współpracy z różnymi interesariuszami.
Kryteria oceniania
Wykład – egzamin pisemny (test)
Ćwiczenia – uzyskanie wymaganej liczby punktów (określonej przez prowadzących zajęcia)
Literatura
1. Borys T. (red.) Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Warszawa-Białystok, 2005.
2. Kistowski M., Procedura sporządzania opracowań ekofizjograficznych w świetle najnowszych uregulowań prawnych; http://tnz.most.org.pl/dokumenty/publ/ochrona/procedura.htm
3. Kozłowski S. Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, Warszawa 2000 PWN.
4. Macias S., Bródka S., Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014.
5. Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszczyńska M., Smolska E., Rutkowski J., Geomorfologia dynamiczna i stosowana, UW, Warszawa, 2001.
6. Przewoźniak M., Czochański J.T., Przyrodnicze podstawy gospodarki przestrzennej. Ujęcie proekologiczne. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2020.
7. Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003.
8. Żylicz T, Cena przyrody, Wyd. Ekonomia i środowisko, 2014
9. Żylicz T. Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: