Kreowanie miasta odpornego 1900-5-N-KMO-W
Pierwsza część zajęć (realizowana w pierwszej części semestru) to wykłady, których celem jest zaprezentowanie przyczyn i przejawów problemów typowych w miastach (głównie polskich, ale i wybranych miastach świata).
Dowiemy się z nich: Co to jest miasto odporne? Odporność a adaptabilność (adaptacja).
Poruszane będą tu aspekty: środowiskowe wynikające z przekształcenia obszaru w wyniku jego zabudowy (jak nadmierne nagrzewanie się obszarów zapłytowanych i występujące tam problemy z odprowadzaniem wody po ulewnych opadach); Urbanistyczne wynikające ze stylu zabudowy na danym obszarze oraz udziału i rodzaju powierzchni biologicznie czynnej (w skali całego miasta, jak i różnych osiedli) na skalę omawianych problemów.
A w szczególności: Czynniki zaburzające odpornośc miasta: środowiskowe (powodzie, susze, fale upałów, trzęsieniami ziemi, zanieczyszczenie powietrza), ekonomiczne (bezrobocie, problemy finansowe, kryzys gospodarczy), społeczne (przestępczość, terroryzm, konflikty społeczne), infrastrukturalne (zły stan dróg, budynków i infrastruktury technicznej), dowiemy się jak wykonać ocenę ryzyka klimatycznego oraz hydrologicznego (powodzie, susze, zła wody itp.)
Głównym celem omówienia tych zagadnień jest wskazanie rodzajów działań, które można podejmować, aby uczynić miasto bardziej odpornym na różnego rodzaju procesy destrukcyjne. W jaki sposób kreować miasto odporne. Zostaną tu przedstawione zróżnicowane strategie tworzenia miast odpornych poprzez działania odgórne i oddolne, implementacje szarej i zielonej infrastruktury, modernizację istniejącej tkanki miejskiej, wykorzystanie systemów społeczno-ekologicznych - jako czynnika stabilizującego (wprowadzającego miasta w stan równowagi) w odniesieniu do czynnika zmiany (nagłego impulsu - np. związanego z ryzykiem klimatycznym). Na przykładzie głównie Nowego Jorku i innych miast europejskich (Paryża, Hamburga i Kopenhagi).
W ćwiczeniowej części zajęć (w drugiej połowie semestru) studenci wykorzystują wiedzę zdobytą w czasie wykładów do rozpatrzenia sytuacji panującej w wybranych częściach miasta (diagnoza problemów i wskazanie odpowiednich działań naprawczych i uodporniających).
Przeprowadzenie wizji lokalnej na konkretnych obszarach miejskich (np. Warszawy), analizy (czynników zaburzających odporność miasta, potencjału przestrzennego i społecznego do wprowadzania zmiany). Informacje te zostaną wykorzystane do stworzenia koncepcji implementacji konkretnych narzędzi budujących tzw. miasto odporne przy wykorzystaniu potencjału systemu społeczno- ekologicznego - formie sformułowania tzw. wytycznych projektowych - forma graficznej - technika wykonania dowolna (praca wykonywana jest w grupach). Lider grupy prezentuje wyniki jej pracy na forum grupy ćwiczeniowej.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: Wiedza: K_W01, K_WO9/ K_U01, K_U03, K_U05, K_U10/
K_K01, K_K02, K_K05
Wiedza: Student zna i rozumie:
- współczesne doktryny, teorie i poglądy dotyczące samorządu terytorialnego,
zarządzania strategicznego, ładu przestrzennego, projektowania
urbanistycznego i planowania przestrzennego oraz ich ewolucji, a także podaje
przykłady istotnych dla danej dyscypliny naukowej badań (K_W01)
- podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia prawne przydatne w
rozwiązywaniu praktycznych problemów planistycznych i w opracowywaniu
analiz społeczno-gospodarczych, służących zarządzaniu strategicznemu w
organizacjach publicznych (K_WO9)
Umiejętności: Student potrafi:
- wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz
wzajemne powiązania (K_U01)
- wskazać optymalną z punktu widzenia interesu ogólnospołecznego lokalizację różnorodnych zamierzeń inwestycyjnych, w tym infrastrukturalnych, a także obszary, których środowisko przyrodnicze i kulturowe powinno podlegać ochronie (K_U03)
- dobrać i zastosować różnorodne narzędzia, w tym planistyczne, służące
poprawie strategicznego zarządzania przestrzenią oraz krytycznie ocenić ich
skuteczność w aktualnie obowiązujących ramach prawno-instytucjonalnych (K_U05)
- w sposób jasny i precyzyjny (z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii)
informować o zjawiskach i procesach przestrzennych, a także zaprezentować je różnym odbiorcom, w tym decydentom oraz opinii publicznej (K_U10)
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do:
- do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych, prywatnych, non profit realizujących cele publiczne (K_K01)
- do aktywnego udziału we współpracy pomiędzy władzami lokalnymi, innymi
decydentami, podmiotami gospodarczymi i mieszkańcami, w tym do koordynacji działań podejmowanych przez te podmioty w przestrzeni(K_K02)
- krytycznej oceny nabytej wiedzy i umiejętności oraz poszerzania kompetencji
zawodowych (K_K05)
Kryteria oceniania
Ocena dokonywana jest na podstawie końcowej pracy - modelu implementacji rozwiązań w formie graficznej oraz jej prezentacji na forum grupy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
- Błażejczyk K. i inni, 2014, Miejska wyspa ciepła w Warszawie, uwarunkowania klimatyczne i urbanistyczne, SEDNO Wydawnictwo Akademickie, Warszawa
- Błękitno-zielona infrastruktura dla łagodzenia zmian klimatu w miastach. Katalog techniczny. Ecologic Institute i Fundacja Sendzimira, 2019
- Lewińska J., 2000, Klimat miasta. zasoby. Zagrożenia. Kształtowanie, IGPiK
- Lorenc H., Mazur A., 2003, Współczesne problemy klimatu Warszawy, IMGW, Warszawa
- Mertens E., 2021, Resilent City, Landscape Architecture for Climate Change, Birkhauser Basel, Berlin
- Szponar A., 2003, Fizjografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: