Gmina bez azbestu, gmina z zabytkami - perspektywy i działania 1900-5-N-GBA-W
Podstawowym celem przedmiotu jest poznanie i praktyczne opanowanie przez studentów zasad gospodarowania odpadami niebezpiecznymi, tj. dachami azbestowo-cementowymi oraz poznanie i praktyczne opanowanie przez studentów zasad ochrony i opieki nad zabytkami w Polsce, opracowania gminnej ewidencji zabytków oraz gminnego programu opieki nad zabytkami w ramach kształtowania gospodarki przestrzennej w gminie.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładu, konwersatorium i ćwiczeń. W ramach wykładu przedstawiane będą informacje teoretyczne na temat gospodarowania odpadami zawierającymi azbest oraz ochrony i opieki nad zabytkami w gminach, uwarunkowań historycznych i prawnych opieki i ochrony zabytków, opracowanie gminnej ewidencji zabytków i gminnego programu opieki nad zabytkami. W trakcie konwersatorium i ćwiczeń student będzie wykonywał samodzielny projekt dotyczący gospodarki odpadami zawierającymi azbest oraz przygotowywał założenia do opracowania programu opieki nad zabytkami wraz z częścią gminnej ewidnecji zabytków, tj. przykładowymi kartami ewidencji zabytków w wybranej gminie. Zakres tematyczny zajęć obejmuje:
- prawne aspekty gospodarowania odpadami niebezpiecznymi w gminach oraz ochrony i opieki nad zabytkami,
- zasady prowadzenia gminnej ewidencji zabytków,
- uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne ochrony i dziedzictwa kulturowego gminy oraz gospodarowania odpadami niebezpiecznymi zawierającymi azbest,
- metody inwentaryzacji, analizy ilościowe i jakościowe, opracowanie map przestrzennego rozmieszczenia,
- opracowanie wyników inwentaryzacji dla wybranej gminy wraz z analizami ilościowymi i jakościowymi oraz prezentacją wyników z wykorzystaniem danych przestrzennych,
- określenie priorytetów i kierunków działań w zakresie opieki nad zabytkami,
- mechanizmy włączenia interesariuszy w proces gospodarowania odpadami niebezpiecznymi.
W ramach projektu opracowywane są analizy przestrzenne, obrazujące zjawisko z wykorzystaniem oprogramowania ArcGIS (anglojęzyczny pakiet oprogramowania), studenci zapoznają się z fachowym słownictwem anglojęzycznym dotyczącym procedur opracowania analiz przestrzennych. Wymagana jest podstawowa znajomość obsługi i funkcjonalności oprogramowania ArcGIS oraz dostępu w ramach pracy własnej do ww. oprogramowania.
Nakład pracy studenta: 4 ECTS = 4 × 25h = 100h (w bezpośrednim kontakcie 2,5 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 15h (N)
Zajęcia (konwersatorium) = 15h (N)
Zajęcia (ćwiczenia) = 15h (N)
• Konsultacje = 5h (N)
• Zaliczenie ćwiczeń i konwersatorium, test z wykładu = 5h (N)
• Przygotowanie (samodzielne) do zaliczenia wykładu= 5h (S)
• Konsultacje projektu = 5h (N)
• Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń – 1h/tyg. = 15h (S)
• Prace analityczne i projektowe = 20h (S)
RAZEM = ok. 100h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student pozna i zrozumie:
K_W01 - studenci zapoznają się kierunkami badawczymi dotyczącymi problematyki gospodarowania odpadami niebezpiecznymi i zarządzaniu zasobem zabytkowym w jednostkach samorządu terytorialnego.
K_W02 – studenci rozumieją rolę analiz ilościowych przydatną w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu analiz społeczno- ekonomicznych.
K_W04 - studenci potrafią przeanalizować zmiany ilościowe dotyczące odpadów niebezpiecznych w gminie i ich wpływ na człowieka.
K_W05 – studenci znają procedury prawne i organizacyjne wymagane przy podejmowaniu decyzji w zakresie gospodarowania odpadami niebezpiecznymi oraz decyzji w zakresie ochrony i opieki nad zabytkami.
Student potrafi:
K_U01 – studenci potrafią wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania
K_U05 – studenci potrafią dobrać i zastosować różnorodne narzędzia, służące poprawie strategicznego zarządzania przestrzenią oraz krytycznie ocenić ich skuteczność w aktualnie obowiązujących ramach prawno- instytucjonalnych.
K_U07 – studenci potrafią zgromadzić informacje o danym terenie, zaprojektować badanie, dobrać literaturę̨ przedmiotu i źródła danych oraz zinterpretować zebrane dane, wyciągnąć wnioski i sformułować ocenę.
K_U10 – studenci potrafią komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem odpowiednich technik informacyjno‐komunikacyjnych (wykonać prezentację uzyskanego wyniku i zinterpretować go).
Student jest gotów:
K_K01 - student zdobędzie podstawową wiedzę do pracy w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie zadań własnych gminy na przykładzie ochrony zabytków i zarządzania odpadami niebezpiecznymi
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.
Wykład: zaliczenie w formie pisemnej (test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi). Odbywa się podczas ostatniego wykładu.
Konwersatorium i ćwiczenia: wykonanie projektu dla wybranej gminy i prezentacja wyników podczas ostatnich ćwiczeń i konwersatorium. Uzyskanie wymaganej liczby punktów (określanej przez prowadzących zajęcia). Obecność na konwersatorium i ćwiczeniach jest obowiązkowa, dopuszczalna jest jedna usprawiedliwiona nieobecność.
Pozytywna ocena z ćwiczeń i konwersatorium jest podstawowym warunkiem dopuszczenia do przystąpienia do pisemnego zaliczenia wykładu.
Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie wykładu, konwersatorium i ćwiczeń. Końcowa ocena z przedmiotu jest składową: 50% z oceny uzyskanej z ćwiczeń i konwersatorium oraz 50% z zaliczenia wykładu. Na ocenę końcową decydujący wpływ ma ocena z egzaminu z wykładu. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 51% możliwych do zdobycia punktów; w zakresie: 51-60% ocena dostateczna, 61-70% - dostateczna plus, 71-80% - dobra, 81-90% - dobra plus, 91-100% - bardzo dobra.
Podczas sesji egzaminacyjnej istnieje możliwość poprawy niezaliczonych ćwiczeń i konwersatorium. Brak zaliczenia ćwiczeń i konwersatorium uniemożliwia przystąpienie do zaliczenia poprawkowego wykładu.
Literatura
Przykładowe artykuły podawane są w trakcie wykładów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: