Europa 2050 1900-5-N-EUR-W
Zajęcia będą podzielone na kilka bloków tematycznych prowadzących do finalnej wizji Europy w 2050 roku, na podstawie której każdy z uczestników przygotuje krótki esej na temat jego sytuacji w 2050 roku.
Bloki zajęć:
1. Spotkania zapoznawcze, podział na grupy, ćwiczenia wprowadzające do pracy grupowej, wyjaśnienie podejścia foresightowego oraz kompetencji future literacy;
2. Obrazy Europy w literaturze pięknej, literaturze faktu oraz w fantastyce naukowej;
3. Słowa i ich definicje – Europa dzisiejsza: jakie hasła odzwierciedlają dzisiejszy stan Europy, zagrożeń, obawy i tragedie mieszkańców, nadzieje na przyszłość.
4. Słowa i ich definicje – Europa przyszłości: jakie hasła odzwierciedlają oczekiwania uczestników zajęć wobec Europy przyszłości?
5. Formułowanie własnej / osobistej wizji przyszłości, jako obywatela/nie obywatela (?) Europy w 2050 roku.
Nakład pracy studenta: 4 ECTS = 4 × 25h = 100h (w bezpośrednim kontakcie 4 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (konwersatorium) = 30h (N)
Konsultacje = 5h (N)
Samodzielne przygotowanie do konwersatorium = 45h (S)
Grupowa praca nad prezentacjami = 15h (S)
Przygotowanie eseju zaliczeniowego = 5h (S)
RAZEM = ok. 100h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W03; K_W06 / K_U04; K_U08; K_U12 / K_K01; K_K05
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
1. zna kluczowe pozycje literatury pięknej, faktu i fantastyki naukowej dotyczące przyszłości Europy;
2. zna słownictwo i definicje odnoszące się do procesów rozwojowe zachodzących w skali europejskiej;
3. wie jak wykorzystywać literaturę w dyskusji o procesach rozwojowych w różnych skalach przestrzennych;
4. wie, jak różne gatunki literatury oraz form sztuki wpływają na dyskurs o przyszłości Europy
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie posługiwać się różnymi argumentami w dyskusji o przyszłości – wykorzystując literaturę piękną, faktu oraz fantastykę naukową;
2. umie pracować w grupie w oparciu o otwartość na argumenty innych;
3. umie formułować definicje oraz interpretować definicje zjawisk związanych z przyszłością Europy;
4. umie planować swoją przyszłość w oparciu ocenę uwarunkowań zewnętrznych i własne aspiracje.
KOMPETENCJE
1. jest przygotowany do pracy w różnych instytucjach, w których wykorzystuje się kompetencje futures literacy
2. cechuje go wysoki poziom krytycyzmy wobec informacji z różnych źródeł.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie:
- obecności i aktywności na zajęciach (istotne będzie zaangażowanie studentów w dyskusje na temat omawianej literatury);
- prezentacji grupowej wizji Europy w 2050 r.;
- oceny eseju prezentującego indywidualną wizję przyszłości (ok. 2-3 znormalizowane strony tekstu).
Eseje będą przygotowywane na dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć, by oceny mogły być wystawione przed końcem semestru.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Ze względu na elastyczne podejście do podejmowanych przez studentów tematów, literatura będzie przygotowywana i polecana sukcesywnie w czasie semestru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: