Idee kształtują przestrzeń 1900-5-IKP-WH
Główne (podstawowe) rodzaje przestrzeni są omawiane zarówno teoretycznie jak i na konkretnych przykładach. Każda z prezentowanych przestrzeni charakteryzowana jest pod kątem dalszych wewnętrznych podziałów, znaczenia, adaptacji do potrzeb człowieka, potencjalnych konfliktów, projektowania, przekształcania. Omawiane przestrzenie to: przestrzeń przyrodnicza, sakralna, zurbanizowana, publiczna, społeczna, komunikacji, edukacji, kultury, historyczna, turystyczna, porzucona. Analiza przestrzeni prowadzona jest na przykładach z Polski i ze świata.
Wykład prowadzony jest w formie interaktywnej. Studenci zachęcani są do podawania i charakteryzowania przykładów wybranych przez siebie przestrzeni. Podejmowane są również próby oceny podziałów i klasyfikacji przestrzeni. Prezentowane są przykłady przestrzeni wspólnych o różnorodnych funkcjach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student pozna i zrozumie :
1.poglądy dotyczące ładu przestrzennego, projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego oraz ich ewolucji. (K_W01);
2.podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni; wie, jakie generują one potrzeby w zakresie praktyki planistycznej, zarządzania i procesów politycznych, a także rozumie ich wpływ na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni.(K_W03):
3.sposoby prowadzenia negocjacji i mediacji społecznych w wybranych przestrzeniach.(K_W06)
Student potrafi:
1.wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania (K_U01);
2.rozważyć argumenty podmiotów i grup o zróżnicowanych oczekiwaniach wobec przestrzeni i zaproponować najkorzystniejsze z punktu widzenia interesu ogólnospołecznego rozwiązanie w skali lokalnej, regionalnej lub ponadregionalnej (K_U04);
3.w sposób jasny i precyzyjny (z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii) informować o zjawiskach i procesach przestrzennych, a także zaprezentować je różnym odbiorcom, w tym decydentom oraz opinii publicznej (K_U010).
Kryteria oceniania
Podstawową formą zaliczenia jest esej na temat "znaczenia przestrzeni w życiu człowieka". Na konkretnym przykładzie należy scharakteryzować wybraną przestrzeń jak wygląda co się w niej dzieje, dlaczego jest ważna.
Wykład jest interaktywny punktowana jest więc aktywność na zajęciach. Można więc też zaliczyć przedmiot na podstawie zebranych w trakcie semestru punktów. Ostatnią formą zaliczenia może być podcast na temat wybranej przestrzeni (może być realizowany w grupie).
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Przykładowe artykuły podawane są na wykładach.
Do wybranych przestrzeni można korzystać z prac: M. Durydiwki, M.Grochowskiego, A. Kowalczyka, S. Liszewskiego, U.Myga-Piątek, S.Staszewskiej, T. Zaryckiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: