Geografia kultury 1900-5-GKL-WH
Cykl autorskich wykładów stanowi podróż przez najważniejsze zjawiska i napięcia w geografii kultury – od języka i religii po muzykę, emocje i jedzenie. Każdy wykład dotyka innego wymiaru relacji między człowiekiem a przestrzenią, pokazując, jak idee, symbole i praktyki tworzą pejzaż znaczeń, w którym rozgrywa się historia świata i codzienność każdego z nas.
1. Temat: Od atomu do mitu. Wykład otwierający cykl ukazuje, jak z kosmicznego chaosu powstał porządek znaczeń, w którym człowiek zaczął interpretować świat i samego siebie. To opowieść o tym, jak materia stała się myślą, a przestrzeń – ludzką kulturą.
2. Temat: Sztuka zadawania pytań. Wykład pokazuje, że kultura rozwija się nie tylko poprzez udzielanie odpowiedzi, lecz również przez umiejętność zadawania właściwych pytań – takich, które przesuwają granice poznania i wyobraźni.
3. Temat: Antropocen. Wykład jest podróżą przez 150 lat historii jednej rodziny, a zarazem całej cywilizacji w dobie antropocenu – od kolonialnych początków nowoczesności po epokę sztucznej inteligencji. To refleksja nad światem, który wie już prawie wszystko, ale wciąż brakuje mu odwagi, by działać.
4. Temat: Podbój - o kulturach, które wymazano z przestrzeni. Wykład o historii niszczenia kultur – od kolonialnych wypraw Kolumba po przemysłowe ludobójstwo XX wieku. To opowieść o tym, jak geografia i przestrzeń zostały podporządkowane władzy i chciwości. A jednocześnie próba ukazania podboju jako dyfuzji i anty-dyfuzji kulturowej.
5. Temat: Geografia językowa - od tradycji oralnych do algorytmów językowych modeli. Wykład pokazuje język jako rdzeń krajobrazu kulturowego: od rodzin i grup językowych, przez alfabety, status prawny, typologię, po procesy przesunięcia, zagrożenia i rewitalizacji języków. A wszystko by odpowiedzieć, kto, gdzie i dlaczego mówi tak, a nie inaczej.
6. Temat: Geografia emocji. Wykład o tym, jak emocje przenikają przestrzeń społeczną, kulturową i polityczną – od ciała jednostki czy miejskiego skweru po całe kultury oparte na strachu, nadziei i upokorzenia. O tym, jak uczucia stają się narzędziem interpretacji świata, ale też środkiem jego kontroli, a geografia może stać się nauką o emocjonalnych krajobrazach współczesności.
7. Temat: Geografia muzyki. Wykład poświęcony jest geograficznemu spojrzeniu na muzykę – od lokalnych tradycji i rytuałów po globalny przemysł rozrywki. Od „Hakuna Matata” Disneya i kontrowersji wokół zawłaszczenia języka suahili, aż po blues, jazz, reggae czy hip-hop, które wyrastały z konkretnych miejsc i doświadczeń. To opowieść o tym, jak przestrzeń kształtuje dźwięk, a rynek – jego znaczenie.
8. Temat: Przywłaszczenie kulturowe - do kogo należy kultura? Wykład bada granice między inspiracją a eksploatacją kulturową. Od kimona Katy Perry i „Hymn for the Weekend” Beyoncé, przez jogę sprzedawaną w sieciówkach, po spór o hummus. Wykład będzie próbą znalezienia odpowiedzi na pytania, czy inspiracja może stać się przywłaszczeniem i jak w globalnym obiegu kultura bywa upraszczana, sprzedawana i pozbawiana kontekstu.
9. Temat: Geografia jedzenia - jak nasze talerze zmieniały świat. Wykład pokazuje, jak „zwykłe” produkty – ziemniak, kawa, cukier czy sól – rewolucjonizowaly kultury, gospodarki i tożsamości. Od wymiany Run za Manhattan, przez irlandzki Wielki Głód i amerykański Dust Bowl, po „słodką” gospodarkę plantacyjną i globalny marsz chili. Celem jest wyposażenie słuchaczy w narzędzia, by móc swobodnie czytać zawartość talerza oraz kulturę kulinarną, a tym samym rozpoznawać źródła kulturowe, szlaki dyfuzji, skutki ekologiczne i społeczne oraz ryzyka monokultur i komercjalizacji smaku.
10. Temat: Geografia religii - od świątyni do atrakcji turystycznej. Wykład bada, jak wraz z globalizacją sacrum przeistacza się w towar. Na przykładzie balijskiej świątyni Tanah Lot oraz buddyjskiej Borobudur. Będą to rozważania o tym, jak współczesność przeżywa transcendencję, czyli o cienkiej granicy między pielgrzymką a wycieczką, wiarą a doświadczeniem turystycznym, świętością a komercją.
11 i 12. Temat: Geografia kultury - praktyka badań terenowych. Jest to podwójny wykład (przez dwa spotkania), który zabiera w podróż po dwóch światach pracy terenowej – od tropikalnych lasów na archipelagu Mentawai, gdzie badacz uczy się negocjować dostęp i przetrwać izolację, po tętniącą życiem dzielnicę Prawirotaman w Jogjakarcie, w której ulica staje się laboratorium relacji kulturowych. Wykład odsłania praktyczne i metodologiczne kulisy pracy geografa kultury w terenie – to oparta na doświadczeniach historia o praktykach i metodach, które rodzą się w błocie, hałasie, deszczu i rozmowie – nie w bibliotece.
13. Temat: Bibliografia Geografii Kultury. Wykład ten będzie swoistym epilogiem całego cyklu. Będzie to przegląd książek o geografii kultury – od wielkich narracji o cywilizacjach po osobiste opowieści o miejscu i tożsamości. To nie będzie lista lektur, lecz mapa intelektualnych odkryć pokazująca, jak literatura potrafi uchwycić ruch idei, ludzi i emocji w przestrzeni. To będzie przegląd idei, które zmieniają sposób, w jaki rozumiemy przestrzeń, kulturę i siebie w jednej i drugiej. Każda omówiona książka stać się może nie tylko punktem orientacyjnym na mapie współczesnego myślenia o kulturze i przestrzeni, ale również punktem wyjścia dla studentów do ich dalszych poszukiwań w obszarze geografii kultury.
14. Egzamin
Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia - wykład (w tym zaliczenie) = 30h (N)
Przygotowanie (samodzielne) do zaliczenia = 20h (S)
RAZEM = ok. 50h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza: K_W03 , K_W07, K_W08, K_W13, K_W14, K_U06
Absolwent zna i rozumie złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych, zaawansowane kategorie pojęciowe w zakresie geografii, podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej, konflikty funkcjonalno‐przestrzenne oraz wyjaśnia przyczyny i proponuje optymalne sposoby ich rozwiązania, najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce geografii ekonomicznej i gospodarki przestrzennej.
Umiejętności: K_U01, K_U02, K_U04, K_U06, K_U07, K_U09, K_U11, K_U12
Absolwent potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego, wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik informacyjno‐komunikacyjnych, prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach, prognozować zmiany procesów społecznych, przekazać wiedzę geograficzną różnym odbiorcom, przygotować pisemne prace na podstawie literatury i/lub własnych badań, posługiwać się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+
Kompetencje społeczne: K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K06, K_K07
Absolwent jest gotów do poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny oraz ich krytycznej oceny, oceny różnorodności kulturowej świata i akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur, współdziałania i pracy w grupie, inspirowania i organizowania oraz przewidywania skutków swojej działalności, działania z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi, upowszechniania dokonań naukowych w kontekście społecznej roli nauki, postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność kadr naukowych za przyszłość cywilizacji
Kryteria oceniania
Ocena odbędzie się na podstawie pisemnego zaliczenia. Student otrzyma 19 pytań dotyczących tematów pojawiających się podczas wykładu.
Punktacja:
5,5 19 pkt
5 18 - 17 pkt
4,5 16 pkt
4 15 - 14 pkt
3,5 13 pkt
3 11 - 12 pkt
Literatura
Ahmed Sara, The Cultural Politics of Emotion, Edinburgh University Press, Edinburgh 2014 (wyd. 2).
Anderson Benedict, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997.
Bauman Zygmunt, Kultura w płynnej nowoczesności, Agora SA, Warszawa 2011.
Blacking John, How Musical Is Man?, University of Washington Press, Seattle 1973.
Braudel Fernand, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006.
Chidester David; Linenthal Edward T. (red.), American Sacred Space, Indiana University Press, 1995.
Cywiński Paweł, Neokolonializm turystyczny w Indonezji, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (WGiSR), Warszawa 2022
Deutscher Guy, The Unfolding of Language: An Evolutionary Tour of Mankind’s Greatest Invention, Owl Books, 2006.
Evans Nicholas, Dying Words: Endangered Languages and What They Have to Tell Wiley, 2010.
Foucault Michel, Archeologia wiedzy, De Agostini–Altaya, Warszawa 2002.
Geertz Clifford, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
Harari Yuval Noah, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2014.
Hazen Robert M., Historia Ziemi. Od gwiezdnego pyłu do żyjącej planety, Prószyński Media, Warszawa 2014.
Hobhouse Henry, Ziarna zmian. Sześć roślin, które zmieniły oblicze świata, MUZA SA, Warszawa 2010.
hooks bell, „Eating the Other: Desire and Resistance”, w: Black Looks: Race and Representation, South End Press, Boston 1992.
Kolbert Elizabeth, Szóste wymieranie. Historia nienaturalna, Wydawnictwo Filtry, Warszawa 2016.
Latour Bruno, Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.
Lindqvist Sven, Wytępić całe to bydło, Wydawnictwo W.A.B. 2009.
Malinowski Bronisław, Argonauci Zachodniego Pacyfiku, PWN, Warszawa 2005.
Moïsi Dominique, Geopolityka emocji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Nussbaum Martha C., Upheavals of Thought: The Intelligence of Emotions, Cambridge University Press, Cambridge 2003.
Taylor Timothy D., Global Pop: World Music, World Markets, Routledge, New York 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: