Etyczne aspekty klęsk żywiołowych 1900-5-EAK-WW
Klęski żywiołowe to wciąż aktualny temat. Są one wiązane ze stratami o charakterze społecznych w wyniku takich zagrożeń naturalnych, jak np. huragany, powodzie, trzęsienia ziemi i tsunami. Empatia. Działania będące przejawem wrażliwości i obojętności w sferze społecznej. Dualizm. Pokusa nadużycia. Korupcja. Uniwersalny charakter problemu. Pytania dotyczące moralnych zachowań związanych w obliczu tego typu katastrofy. Etyka, jako współczesne wyzwania dla działań zmniejszania ryzyka klęski żywiołowej.
Nakład pracy studenta: 30 godz. w tym: 15 godz. wykładów, 7 godz. studiowania literatury; 7 godz. przygotowania do egzaminu, 1 godz. konsultacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna kluczowe definicje terminów istotnych dla zagadnienia oraz paradygmaty;
Umiejętności:
Potrafi wskazać zachowania i działania powiązane z zagrożeniami naturalnymi i klęskami żywiołowymi wymagające stosowania zasad etycznych; umie powiązać działania ze skutkami społecznymi; zadaje konstruktywne pytania będące istotą poprawy zachowań moralnych w obliczu klęski żywiołowej; identyfikuje „słabe punkty” ograniczające zmniejszanie ryzyka klęsk żywiołowych w obszarze społecznym; potrafi wskazać dualizm zachowań i działań w obszarze społeczno-ekonomicznym.
Postawa: Postawa oparta na rozwoju moralnym wynikającym ze zrozumienia zagadnienia wyzwań etycznych XXI w. towarzyszących klęskom żywiołowym i zjawiskom pochodnym.
Kompetencje:
Rozumie złożoność problemu zachowań i działań podejmowanych w obliczu zagrożeń naturalnych i klęski żywiołowej; rozumie zasadność stosowania zasad etyki w różnych grupach społecznych w obliczu zagrożeń naturalnych i klęsk żywiołowych, rozumie rolę zasad etycznych w zmniejszaniu strat społecznych powstałych podczas klęski żywiołowej.
Nakład pracy studenta - 25 godz.:
w tym wykładów 15 godz. wykładów,
9 godz. studiowania literatury, przygotowania do egzaminu,
1 godz. konsultacji.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metoda podawcza, prezentacja multimedialna.
Zaliczenie wykładów:
pisemne (odpowiedź na jedno pytanie z dwóch do wyboru); zalicza 60% poprawnej odpowiedzi.
UWAGA: W okresie epidemii, zaliczenie on-line.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
• Byrska J.M., Synowiec J. (Red.) 2017. Obojętność w życiu publicznym. Etyka i Życie publiczne; t. 9. UPJPII w Krakowie. Wydawnictwa Naukowe:
• Rucińska D., Klęska żywiołowa- przejawy wrażliwości i obojętności., pp. 187-206.
• Breczko J., Kilka zastosowań empatii w kwestiach filozoficznych, pp. 15-40.
• Żmuda-Frydychowska B., Obojętność ponowczesnego człowieka, pp. 61-79.
• Stecko K., Homo axiologius a obojętność moralna w życiu społecznym – spojrzenie z perspektywy etyki praktycznej, pp. 103-115.
• Bukowski P., Wrażliwość władzy na obywatelskość – zasada pomocniczości w ujęciu Chantal Delsol, pp. 150-171.
• Cikała-Kaszowska K., Obojętność moralna jako odpowiedź na pytane o wrażliwość jednostki, pp. 173-185.
• Sroka R., Zasada niepowodowania cierpienia w etyce biznesu, pp. 233-252.
• ChrobakT., Konteksty wrażliwości i obojętności w polityce, pp. 315-329.
• Lewis J., 2011, Corruption: The hidden perpetrator of under-development and vulnerability to natural hazards and disasters. JÀMBÁ: Journal of Disaster Risk Studies, 3(2):4640-475.
• Rucińska D. Lechowicz M., 29014, Natural Hazards and Disaster Toursim. Miscellanea Geographica - Regional Studies on Development, 18(1):17–25, DOI: 10.2478/mgrsd-2014-0002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: