Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Wielkopolska) 1900-5-DKiPW-W
W ramach codziennych wędrówek po górach oraz wycieczek po Zakopanem studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami:
• Tatry – wiadomości ogólne: położenie, obszar i granice, regiony przyrodnicze i kulturowe, rekordy tatrzańskie;
• Krótka historia poznawania i zagospodarowywania Tatr;
• Zarys charakterystyki przyrodniczej: powstanie Tatr i ich budowa geologiczna, rzeźba terenu, współczesne procesy rzeźbotwórcze, cechy klimatu, stosunki wodne, pokrywa glebowa, szata roślinna i świat zwierząt (przystosowania flory i fauny do warunków wysokogórskich);
• Piętrowość krajobrazowa i jej konsekwencje (przyrodnicze i gospodarcze);
• Fenomen Tatr w historii i kulturze polskiej, ludzie kultury, sztuki, nauki i działacze społeczni związani z Tatrami i Podhalem; miejsce dziedzictwa kulturowego regionu w dzisiejszym Zakopanem;
• Współczesne przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego Tatr,
• Rozpoznawanie w praktyce istniejących i potencjalnych konfliktów między ochroną przyrody i dziedzictwa kulturowego a rozwojem turystyki i zagospodarowaniem przestrzennym w TPN, jego otulinie oraz w Zakopanem.
Szacunkowa liczba godzin na osiągniecie efektów uczenia się:
40 godz. udziału w zajęciach i 5 godz. przygotowania do zaliczenia
Kierunek podstawowy MISMaP
gospodarka przestrzenna
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W02
K_W03
K_W06
K_W08
Umiejętności:
K_U07
K_U08
Kompetencje społeczne
K_K01
K_K04
K_K05
Kompetencje ogólne:
- świadomość roli Tatr w kulturze polskiej i ich miejsca w środowisku przyrodniczym kraju
- umiejętność rozpoznawania i ogólnej charakterystyki podstawowych komponentów środowiska przyrodniczego Tatr i ich wzajemnych relacji
- świadomość potrzeby ochrony Tatr
Kompetencje przedmiotowe:
- ogólna znajomość historii eksploracji i poznawania Tatr i ich miejsca w świadomości polaków.
- umiejętność rozpoznania podstawowych komponentów środowiska przyrodniczego Tatr i interpretowania ich wzajemnych relacji.
- znajomość problemów ochrony przyrody Tatr
Wiedza
1. zna podstawowe parametry fizycznogeograficzne Tatr
2. zna przestrzenne zróżnicowanie komponentów środowiska przyrodniczego Tatr
3. zna najważniejsze problemy związane z racjonalną ochroną Tatr.
Umiejętności
1. umie przedstawić i uzasadnić rolę Tatr w kulturze polskiej
2. umie scharakteryzować podstawowe komponenty środowiska przyrodniczego Tatr i je scharakteryzować
3. umie przedstawić relacje pomiędzy komponentami środowiska Tatr w aspekcie ich piętrowego zróżnicowania
4. umie rozpoznać najważniejsze problemy związane z ochroną i wykorzystaniem Tatr.
Postawy
1. Rozumie rolę i miejsce Tatr w systemie przyrodniczym i konieczność ich racjonalnej ochrony
2. Zna podstawowe zasady poruszania się terenie wysokogórskim.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: aktywny udział w dyskusji i zajęciach terenowych oraz zaliczenie ustne na zakończenie zajęć terenowych.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Źródła podstawowe:
• Skrzydłowski T., Przewodnik przyrodniczy po Tatrach Polskich, Wydawnictwa TPN, Zakopane;
• Bac-Moszaszwili M., Jurewicz E., Wycieczki geologiczne w Tatry, Wydawnictwa TPN, Zakopane;
• Paryscy Z. i W., 1995, Wielka Encyklopedia Tatrzańska. Wydawnictwo Górskie, Poronin;
• Artykuły publikowane w kwartalniku Tatry (Wydawnictwa TPN) podawane w zależności od problematyki;
• https://www.zakopane.pl/
• https://tpn.pl/
• https://topr.pl/
• https://www.witkacy.pl/pl/
• https://tatromaniak.pl/
• Dowolna aktualna, względnie szczegółowa (np. 1:25000), mapa turystyczna TPN lub całych Tatr do zabierania na wędrówki.
Źródła dodatkowe:
• Dąbrowska K., Guzik M. (red.), 2015, Atlas Tatr. Przyroda nieożywiona. Wydawnictwa TPN, Zakopane;
• Klimaszewski M., Rzeźba Tatr Polskich;
• Mirek Z. (red.), 1996, Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego. TPN, Karków-Zakopane;
• https://www.udeuschle.de/panoramas/makepanoramas_en.htm (internetowa aplikacja do tworzenia panoramy widokowej);
• Dowolna aplikacja mobilna do rozpoznawania gatunków roślin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: