Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Wielkopolska) 1900-5-DKiPW-W
Zajęcia są dedykowane studentom posiadającym podstawową wiedzę z zakresu geografii fizycznej, geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej.
Celem zajęć jest poznanie specyfiki i zróżnicowania regionalnego (przyrodniczego, kulturowego i gospodarczego) regionu wschodniej części Wielkopolski. Podczas zajęć studenci zapoznają się z uwarunkowaniami rozwoju tego obszaru oraz z różnymi formami dziedzictwa oraz sposobami jego wykorzystania np.:
– jeziora wchodzące w skład Kanału Warta-Gopło jako przykłady dziedzictwa przyrodniczego,
– krajobraz przemysłowy i poprzemysłowy Konińskiego Zagłębia Węgla Brunatnego,
– Września i niemiecki ośrodek zagłady Żydów w Chełmnie nad Nerem jako przykłady trudnego dziedzictwa kulturowego,
– bazylika w Licheniu oraz katedra w Poznaniu jako elementy dziedzictwa sakralnego,
– dziedzictwo związane z początkiem państwa polskiego, czyli Ostrów Lednicki i Gniezno etc.
Zajęcia te dostarczają nowej wiedzy, jak i utrwalają wiedzę nabytą, rozwijają umiejętności obserwacji, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, interpretacji, wnioskowania, wypowiadania się i dyskusji, a także pracy w grupie. Przed wyjazdem przewidziany jest wykład wprowadzający online przedstawiający charakterystykę przyrodniczą i społeczno-gospodarczą regionu.
Podczas całego kursu studenci pracują w 5-6-osobowych zespołach, zbierając materiały niezbędne do przygotowania wybranego projektu.
Studenci przygotowują mini-projekty, których tematy i forma zostaną podane pierwszego dnia kursu terenowego. Praca w zespole polega na zbieraniu odpowiednich materiałów (notatki z wykładów, spotkań z pracownikami urzędów i obszarów chronionych, muzeów, fotografie, nagrania wykonywane telefonem, filmy, materiały z IT, ze źródeł internetowych, etc.).
Szacunkowa liczba godzin na przygotowanie projektu i osiągnięcie efektów kształcenia:
40 godzin udziału w zajęciach
5 godzin pracy własnej
Metody pracy
Wykłady w ternie (maks. 25-30 minut w jednym punkcie)
Spotkania z ekspertami
Projekty studenckie oparte na obserwacji, inwentaryzacji, wywiadach etc. Studenci mają czas na ich przygotowanie po zakończeniu pracy w terenie. Każdego dnia wieczorem są możliwe krótkie konsultacje z opiekunem grupy (w miarę potrzeb).
Kierunek podstawowy MISMaP
gospodarka przestrzenna
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
− Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu (ujęcie historyczno-planistyczne), w tym znaczenie przyrody oraz zróżnicowania społeczno-kulturowego i gospodarczego w odniesieniu do rozwoju miejscowości i regionów (K_W03)
− Rozumie wpływ tych procesów na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni, a także potrafi rozpoznać konflikty funkcjonalno-przestrzenne w skali lokalnej i określić ich przyczyny (K_W03)
− Zna sposoby prowadzenia negocjacji i mediacji społecznych w obszarze planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego (K_W06)
UMIEJĘTNOŚCI
− Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę do obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania (K_U01)
− Potrafi zgromadzić informacje o danym terenie, zaprojektować badanie, dobrać źródła oraz zinterpretować zebrane dane i wyciągnąć wnioski (K_U07),
− Potrafi w jasny i precyzyjny sposób (z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii) przekazać informacje o zjawiskach i procesach przestrzennych, w tym także dotyczące relacji między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi w miejscowościach i regionach (K_U10),
− Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w badaniach terenowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
− Jest gotów do rzetelnego wypełniania powierzonych obowiązków zgodnie z normami profesjonalnymi i etycznymi (K_K04)
− Wyróżnia się przygotowaniem i zdolnością do uczestniczenia w inicjatywach zbiorowych, w tym pracy w grupie (K_K02)
− Rozumie wartość różnorodności przyrodniczej i kulturowej miejscowości i regionów (K_K03)
Kryteria oceniania
Przedmiot jest zaliczany na ocenę. Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy zdobytej przez studenta w trakcie kursu terenowego oraz umiejętność analizy i oceny treści pochodzących z różnych źródeł. Podstawą oceny końcowej jest nota uzyskana z opracowania projektów, przy czym ocena ta zostanie poddana dyskusji w gronie wszystkich członków kadry biorących udział w kursie terenowym.
W przypadku oceny negatywnej, studenci mają prawo poprawienia przygotowanych projektów i przedłożenia ich koordynatorowi w ustalonym terminie.
Literatura
Kondracki J., 2013, Geografia regionalna Polski, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN
Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, Warszawa: PWE
Mikos von Rohrscheidt A., 2008, Turystyka kulturowa. Fenomen. Potencjał. Perspektywy, Gniezno: GWSHM w Gnieźnie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: