Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Lubelszczyzna) 1900-5-DKPL-WH
Celem kursu terenowego jest zapoznanie studentów z cechami krajobrazu przyrodniczego i kulturowego południowej części Lubelszczyzny. Podczas ćwiczeń realizowane będą następujące moduły tematyczno-przestrzenne:
1. Lublin – miasto, gdzie „wschód spotyka się z zachodem”
- układ urbanistyczny i główne zabytki miasta
- kreowanie wizerunku „miasta inspiracji”
2. Roztoczański Park Narodowy (RPN) – „w krainie jodły, buka i tarpana”
- Zwierzyniec – Brama do Roztoczańskiego PN i miasto-ogród
- Ośrodek Edukacyjno-Muzealny przy RPN – spotkanie z przedstawicielem RPN
- Stawy Echo, Strefa ochrony ścisłej „Bukowa Góra”
- Ośrodek Hodowli Konika Polskiego we Floriance
3. Śladami przyrody i historii na środkowym Roztoczu
- Tomaszów Lubelski – czy wykorzystuje swoje dziedzictwo kulturowe w kreowaniu rozwoju?
- Bełżec – Muzeum i Miejsce Pamięci Ofiar Obozu Zagłady, czyli trudne dziedzictwo
- Rezerwat przyrody „Nad Tanwią” (rezerwat krajobrazowy, ekosystem wodny Rezerwat Biosfery UNESCO)
- Rezerwat przyrody „Piekiełko koło Tomaszowa Lubelskiego” (rezerwat przyrody nieożywionej: ok. 70 głazów narzutowych przyniesionych przez lodowiec; Rezerwat Biosfery UNESCO)
4. Między Krasnobrodem a Biłgorajem
- Krasnobród – roztoczańskie uzdrowisko (historia, baza uzdrowiskowa, profil leczenia)
- Krasnobród - pozauzdrowiskowy potencjał rozwoju
- Biłgoraj – od wielokulturowej historii do współczesności (układ urbanistyczny, mniejszości narodowe i ich ślady w przestrzeni miasta)
- Krajobraz winiarski na Roztoczu – nowa (?) forma gospodarowania, wizyta w jednej z winnic
5. Zamość – „perła renesansu”
- Układ urbanistyczny miasta, fortyfikacje, najważniejsze zabytki, tereny zieleni
- Współczesne problemy rozwoju miasta - spotkanie w przedstawicielem UM w Zamościu
- Szczebrzeszyn, czyli miasto, gdzie „brzmi chrząszcz”
Podczas całego kursu studenci pracują w 5-6-osobowych zespołach, zbierając materiały niezbędne do opracowania wybranego tematu. Praca w zespole polega na zbieraniu odpowiednich materiałów (notatki z wykładów, spotkań z pracownikami urzędów i RPN, fotografie, nagrania wykonywane telefonem, filmy, materiały z IT, ze źródeł internetowych, etc.). Każdego dnia wieczorem są możliwe krótkie konsultacje z opiekunem grupy (w miarę potrzeb).
Wstępne wyniki opracowań będą prezentowane przez studentów w ostatnim dniu kursu, natomiast pełna prezentacja wraz z dokumentacją powinna być wysłana do opiekuna grupy i koordynatora przedmiotu w terminie podanym w trakcie kursu.
Nakład pracy studentów":
- kurs terenowy - udział w codziennych zajęciach: 40 godzin
- opracowanie wybranego tematu i przygotowanie prezentacji: 5-6 godzin
Kierunek podstawowy MISMaP
gospodarka przestrzenna
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
− Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu (ujęcie historyczno-planistyczne), w tym znaczenie przyrody oraz zróżnicowania społeczno-kulturowego i gospodarczego w odniesieniu do rozwoju miejscowości i regionów (K_W03)
− Rozumie wpływ tych procesów na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni, a także potrafi rozpoznać konflikty funkcjonalno-przestrzenne w skali lokalnej i określić ich przyczyny (K_W03)
− Zna sposoby prowadzenia negocjacji i mediacji społecznych w obszarze planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego (K_W06)
UMIEJĘTNOŚCI
− Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę do obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania (K_U01)
− Potrafi zgromadzić informacje o danym terenie, zaprojektować badanie, dobrać źródła oraz zinterpretować zebrane dane i wyciągnąć wnioski (K_U07), − Potrafi w jasny i precyzyjny sposób (z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii) przekazać informacje o zjawiskach i procesach przestrzennych, w tym także dotyczące relacji między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi w miejscowościach i regionach (K_U10),
− Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w badaniach terenowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
− Jest gotów do rzetelnego wypełniania powierzonych obowiązków zgodnie z normami profesjonalnymi i etycznymi (K_K04)
− Wyróżnia się przygotowaniem i zdolnością do uczestniczenia w inicjatywach zbiorowych, w tym pracy w grupie (K_K02)
− Rozumie wartość różnorodności przyrodniczej i kulturowej miejscowości i regionów (K_K03)
Kryteria oceniania
Przedmiot jest zaliczany na ocenę. Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy zdobytej przez studenta w trakcie kursu oraz umiejętność analizy i oceny treści pochodzących z różnych źródeł.
Podstawą oceny końcowej będzie nota uzyskana z opracowania wybranego tematu, przy czym ocena ta będzie poddana dyskusji w gronie wszystkich członków kadry biorących udział w kursie terenowym.
W przypadku negatywnej oceny, studenci mają możliwość poprawienia przygotowanej prezentacji i przedłożenia jej koordynatorowi w ustalonym terminie.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Kondracki J., 2013, Geografia regionalna Polski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: