Socjologia turystyki 1900-3ASTGT
Treść:
1. Socjologia czasu wolnego – socjologia turystyki. Uwagi terminologiczne (Przedmiot badań socjologii. Socjologia czasu wolnego i socjologia turystyki – definicje i zakres pojęć. Czas wolny, turystyka, wypoczynek (rekreacja).
2. Rola turystyki i wypoczynku w życiu jednostki i społeczeństw (Klasyfikacje sposobów spędzania czasu wolnego. Czas wolny jako czynnik rozwoju osobowości jednostki. Ogólnospołeczny wymiar czasu wolnego. Turystyka jako zjawisko społeczne).
3. Potrzeby i motywy zachowań turystyczno-rekreacyjnych (Definicje pojęć: potrzeba, niedobór, pragnienie. Koncepcja hierarchii potrzeb według A. Maslowa. Potrzeby związane z czasem wolnym, wypoczynkiem i turystyką – przykłady ich klasyfikacji. Motywy wyjazdów i zachowań turystyczno-rekreacyjnych).
4. Zachowania turystyczno-rekreacyjne i ich klasyfikacja. Typologia turystów (Fazy rozwoju aktywności turystycznej w życiu człowieka. Teorie wyjaśniające mechanizm dokonywania wyboru zachowań turystyczno-rekreacyjnych. Klasy, grupy i typy zachowań turystyczno-rekreacyjnych. Typologie turystów według różnych autorów).
5. Percepcja przestrzeni turystycznej (Definicje pojęć: percepcja i przestrzeń turystyczna. Typy postrzegania walorów turystycznych. Społeczno-kulturowe uwarunkowania percepcji przestrzeni. Typy przestrzeni turystycznej według T. Edensora. Spektakl turystyczny).
6. Społeczno-kulturowe i społeczno-gospodarcze następstwa turystyki (Turystyka jako czynnik przemian. Turystyka jako wymiana wartości. Pozytywna i negatywna funkcja turystyki i czasu wolnego).
7. Turystyka a przemiany kulturowe (Turystyka jako forma kontaktu kulturowego i dyfuzji kulturowej. Czynniki decydujące o sile wpływu turystyki na ludność miejscową. Turystyka jako czynnik akulturacji. Turystyka jako forma poszukiwania tożsamości – na przykładzie odkrywania „małych ojczyzn” i poszukiwania „forusato”).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu Student powinien nabyć wiedzę z zakresu socjologii czasu wolnego i turystyki.
Kryteria oceniania
Podstawę oceny końcowej stanowi wynik testu zaliczeniowego, obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach. Ponadto w trakcie zajęć prowadzone jest ocenianie ciągłe (ocena aktywności studentów podczas dyskusji). W zależności od stopnia aktywności studenta oraz merytorycznej jakości wypowiedzi, ocena końcowa może ulec podwyższeniu (maksymalnie o 1 stopień).
Literatura
Bolesta-Kukułka K., 2003, Socjologia ogólna, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Jung B.H., 1989, Ekonomia czasu wolnego. Zarys problematyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Krzymowska-Kostrowicka A., 1999, Geoekologia turystyki i wypoczynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Podemski K., 2004, Socjologia podróży, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Przecławski K., 1979, Socjologiczne problemy turystyki, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa.
Przecławski K., 2001, Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Albis, Kraków.
Walmsley D.J., Lewis G.J., 1997, Geografia człowieka. Podejścia behawioralne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: