Podstawy marketingu terytorialnego 1900-3APMEK
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej działań marketingowych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
W trakcie zajęć poruszane są następujące zagadnienia:
- historia marketingu terytorialnego,
- etapy tworzenia strategii marketingowej j.s.t.,
- metody analizy marketingowej,
- cele strategiczne, misja i wizja j.s.t.,
- analiza portfela produktów j.s.t., segmentacja rynku, wybór i charakterystyka grup docelowych,
- terytorialny marketing – mix,
- wizerunek j.s.t.
Na każdych zajęciach przedstawiane są przykłady działań marketingowych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (doświadczenia polskie i zagraniczne).
Zakłada się, że studenci zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do przygotowania strategii marketingowej gminy oraz prowadzenia działań marketingowych w j.s.t.
Część zajęć ma formę wykładu, poruszane są na nich kolejne zagadnienia teoretyczne oraz przykłady działań marketingowych prowadzonych przez j.s.t. Na pozostałych, studenci prezentują efekty swojej pracy, a następnie dyskutują nad przyjętymi rozwiązaniami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci po ukończeniu przedmiotu potrafią:
- omówić przemiany jakie zachodzą wewnątrz marketingu,
przedmiot zainteresowania marketingu terytorialnego,
- definiować typy, poziomy i aspekty marketingu terytorialnego,
scharakteryzować strukturę strategii marketingowej jednostki samorządu terytorialnego,
- omówić typy strategii marketingowych,
- wymienić i opisać metody analizy orientacji marketingowej j.s.t.,
- wyjaśnić terminy: cel strategiczny, cel operacyjny, wizja i misja j.s.t., produkt i megaprodukt terytorialny,
- scharakteryzować produkt turystyczny,
- omówić metody segmentacji rynku i wybór grup docelowych,
- opisać różne koncepcje marketingu-mix,
- omówić cykl życia produktu terytorialnego,
- zaprezentować marketingowe instrumenty wykorzystywane przez j.s.t. do oddziaływania na inwestorów, turystów oraz mieszkańców,
- zdefiniować wizerunek j.s.t,
- omówić przykłady działań marketingowych realizowanych przez wybrane j.s.t.
Umiejętności
Studenci po ukończeniu kursu potrafią:
- wyjaśnić związki między różnymi dokumentami strategicznymi przygotowywanymi w jednostkach samorządu terytorialnego,
- ocenić obecną orientację marketingową j.s.t.,
- przeprowadzić analizę działań marketingowych prowadzonych w j.s.t. wykorzystując różne narzędzia,
- przeprowadzić analizę otoczenia rynkowego j.s.t.,
- opracować wizję i misję oraz pożądany wizerunek j.s.t.,
- określić cele strategiczne i operacyjne przyszłych działań marketingowych,
- przeanalizować portfel produktów j.s.t.,
- przeprowadzić segmentację rynku oraz wybrać grupy, do których powinny być adresowane działania marketingowe j.s.t.,
- zaprojektować nowe produkty terytorialne,
- wskazać narzędzia marketingowe, które powinny być wykorzystywane w j.s.t.,
- przygotować harmonogram realizacji strategii.
Kryteria oceniania
Przedmiot zaliczany jest na ocenę, która jest wystawiana w zależności od liczby uzyskanych punktów.
Na końcową ocenę składają się punkty zdobyte za:
- projekty powstające w ramach zajęć (strategia marketingowa gminy)
- aktywność podczas konwersatorium
- sprawdzian pisemny.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Domański T. (red.), 1997, „Marketing terytorialny: strategiczne wyzwania dla miast i regionów”, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
2. Florek M., 2006, „Podstawy marketingu terytorialnego”, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
3. Florek M., Janiszewska K., 2008, „Marketing terytorialny: studia przypadków”, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
4. Kotler Ph., 2005, „Marketing”, Rebis, Poznań.
5. Markowski T. (red.), 2002, „Marketing terytorialny, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa.
6. Szromnik A., 2007, „Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku”, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków.
A także wybrane artykuły przeglądowe oraz materiały strategiczne j.s.t. wybrane przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: