Gleby Polski i ich wykorzystanie 1900-3AGPGEK
Wykłady obejmują następujące zagadnienia:
1. Historia gleboznawstwa polskiego, rozwój kartografii i klasyfikacji gleb.
2. Skały macierzyste gleb Polski, uziarnienie, cechy chemiczne i fizyczne, pokrywy zwietrzelinowe.
3. Współczesne klasyfikacje gleb Polski (Systematyka gleb wg PTG 2011; Klasyfikacja gleb leśnych Polski) i odniesienie do klasyfikacji międzynarodowych (WRB 2006).
4. Typy genetyczne gleb Polski i pokrywa glebowa głównych jednostek krajobrazowych.
5. Przydatność rolnicza gleb Polski, klasyfikacja bonitacyjna gleb rolniczych. Gleby użytkowane rolniczo, zasobność w składniki odżywcze, trudności uprawy, zagrożenie erozją, spadkiem próchnicy, zakwaszeniem, zanieczyszczeniem itp.
6. Gleby leśne i przejawy ich degradacji, wykorzystanie i ochrona gleb.
7. Gleby obszarów miejsko-przemysłowych. Normy i klasy zanieczyszczeń. Odporność gleb.
Ćwiczenia poświęcone są:
1. interpretacji map glebowych;
2. waloryzacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej i możliwościom wykorzystania rolniczego gleb;
3. waloryzacja gleb leśnych i ocenie siedliskowej tych gleb.
4. ocenie, sposobom zapobiegania zagrożeniom i degradacji gleb w Polsce oraz możliwości ich ochrony
5. ocenie i wykorzystaniu gleb miejsko-przemysłowych w Polsce
6. charakterystyce pokrywy glebowej w wybranym typie krajobrazu
Nakład pracy studenta:
30h - obecność na zajęciach
20h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie do zajęć)
50h ogółem (lub więcej, zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru etc. cech indywidualnych studenta)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
- zna główne cechy pokrywy glebowej w jednostkach krajobrazowych Polski
- zna typy gleb Polski
- zna powiązania między glebą a innymi czynnikami glebotwórczymi
- zna zagrożenia antropogeniczne i naturalne gleb Polski
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi korzystać z map glebowych i dokonywać ich interpretacji
- ocenia rolnicze i leśne wykorzystanie gleb w Polsce
- analizuje zagrożenia gleb na degradację
- sporządza projekt badawczy na potrzeby oceny jakości gleb
POSTAWY:
- docenia potrzebę ochrony gleb w Polsce
- docenia potrzebę potrzebę właściwego wykorzystania gleb
- ponosi odpowiedzialność za rzetelność wyników badań i ich interpretację.
Kryteria oceniania
Wykłady - zaliczenie pisemne, testowe i opisowe;
Ćwiczenia - średnia ocena z prac praktycznych, które student wykonuje na zajęciach; kontrola obecności.
Do oceny końcowej uwzględniana jest ocena z ćwiczeń.
Literatura
1. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., 2004, Badania ekologiczno-gleboznawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa;
2. Greinert H., Greinert A., 1999,Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego. Wyd. Politechnika Zielonogórska, Zielona Góra;
3. Józefaciuk A., 1999, Ochrona gruntów przed erozją, Wyd. IUNG Puławy.
4. Józefaciuk C., Józefaciuk A., 1996, Erozja i melioracje przeciwerozyjne. Wyd. PIOŚ, Warszawa.
5. Klasyfikacja zasobów glebowych świata, 2003, P.T.Gleb Toruń.
3. Strzemski M., Siuta J., Witek T., 1973, Przydatność rolnicza gleb Polski, PWRiL, Warszawa.
4. Systematyka gleb Polski, 2011, Roczniki Gleboznawcze, wydanie 5.
5. Witek T., 1975, Rolnicza przestrzeń produkcyjna Polski w liczbach, IUNG, Puławy.
5. Zawadzki S., 1999,Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: