Ekonomika turystyki 1900-3AETGT
Treść:
1. Turystyka jako przedmiot badań ekonomicznych (Gospodarka turystyczna i jej elementy. Przemysł turystyczny i jego składowe. Proces wyodrębniania się ekonomik szczegółowych. Ekonomika turystyki – zakres tematyczny).
2. Rola turystyki w gospodarce (Pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki. Turystyka jako czynnik aktywizacji obszarów wiejskich. Czynniki sukcesu w rozwoju turystyki).
3. Teoria mnożnika turystycznego (Metody obliczania ekonomicznych efektów rozwoju turystyki. Mnożnikowe funkcje turystyki. Model mnożnikowych efektów ekonomicznych z turystyki. Teoria mnożnika turystycznego według H.C. Clementa).
4. Rynek turystyczny. Zagadnienia popytu i podaży turystycznej (Elementy rynku turystycznego. Rynek turystyczny w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Popyt turystyczny i kryteria jego określania. Determinanty popytu turystycznego. Podaż turystyczna w ujęciu podmiotowym i obszarowym. Mierniki podaży turystycznej).
5. Przedsiębiorstwo turystyczne (Przedsiębiorstwo turystyczne – definicja pojęcia. Przedsiębiorstwa turystyczne według rodzaju świadczonych usług, miejsca w kanale dystrybucji, skali działalności oraz formy organizacyjno-prawnej. Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych w Polsce).
6. Polityka turystyczna (Podmioty krajowej polityki turystycznej. Akty prawne wyznaczające ramy funkcjonowania gospodarki turystycznej. Rola POT oraz regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych w kształtowaniu i realizacji polityki turystycznej).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu Student powinien nabyć wiedzę z zakresu wybranych elementów ekonomiki turystyki.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest uczęszczanie na zajęcia (dopuszcza się 1 nieobecność). Na ocenę końcową składają się: ocena prezentowanych na zajęciach ćwiczeń (punktacja 0-5 punktów za każde ćwiczenie) oraz ocena z kolokwium zaliczeniowego (0-12 punktów). Aby zaliczyć ćwiczenia, Student musi uzyskać co najmniej 17 punktów.
Literatura
Gołembski G. (red.), 2002, Kompendium wiedzy o turystyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Kozak M., 2009, Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Kurek W. (red.), 2007, Turystyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Kurek W., Pawlusiński R. (red.), 2007, Studia nad turystyką. Prace ekonomiczne i społeczne, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Kraków.
Panasiuk A. (red.), Ekonomika turystyki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Rapacz A., 1994, Przedsiębiorstwo turystyczne. Podstawy i zasady działania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Szwichtenberg A., 2006, Gospodarka turystyczna polskiego wybrzeża, Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
Wodejko S., 1997, Ekonomiczne zagadnienia turystyki, PWSH w Warszawie, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: