Regiony i regionalizmy w Ameryce Łacińskiej 1900-3AALGKR
Wykłady
1.Uwarunkowania podziałów regionalnych w Ameryce Łacińskiej. Tło regionalizmów
2.Dziedzictwo kultur prekolumbijskich – ‘regiony tubylcze’?
3. Konkwista a zagospodarowanie przestrzeni - współczesne interpretacje historii Ameryki Łacińskiej
4.Dziedzictwo okresu kolonialnego – regiony górnicze, plantacyjne, hodowlane
5.Konstruowanie latynoamerykańskich przestrzeni narodowych - federalizm a centralizm; polityka państwa i rola sztuki ;
6.Współczesne społeczeństwa latynoamerykańskie – tło i charakter podziałów etnicznych, rasowych, klasowych i politycznych a procesy regionalne
7.Procesy urbanizacji - wielkie miasta latynoamerykańskie (migracje do miast a kształtowanie się przestrzeni miejskiej; dzielnice nędzy; sektor nieformalny; społeczne ruchy miejskie; najnowsze transformacje );
8.Społeczności wiejskie w procesach zmian (formy władania ziemią, reformy rolne, dwubiegunowy model rozwoju rolnictwa, ruchy chłopskie)
9.Państwo - gospodarka, społeczeństwo, przestrzeń (debaty na temat rozwoju; latynoamerykańskie koncepcje rozwoju zależnego i ich wpływ na politykę gospodarczą; działalność CEPAL , realia neoliberalizmu; koncepcje rozwoju endogennego)
10.Kultura polityczna a podziały regionalne: tradycje autorytarne i demokratyczne. Caudillos i caciques. Populizmy latynoamerykańskie i dyktatury. Rola armii
11.Społeczności tubylcze w XXI wieku – co po indygenizmie?; Współczesne kultury afrolatynoamerykańskie ; Społeczności i społeczeństwa kreolskie Procesy rekonstrukcji i tworzenia tradycji;
12.Migracje, diaspory i transmigraci – a współczesne społeczeństwa latynoamerykańskie
13.Znaczenie środków masowego przekazu – prasa, radio, TV. Latynoamerykańskie telenowele Koncepcja hybrydyzacji kulturowej
14. Nowa kultura obywatelska? (demokratyzacja lat 90-tych a tożsamości latynoamerykańskie – nowe ruchy społeczne )
Program ćwiczeń:
1. Prezentacja wybranych przez studentów regionów z uwzględnieniem uzgodnionych elementów :
Charakter regionu – kryteria jego wyodrębniania
Najważniejsze uwarunkowania odrębności regionalnej – rola uwarunkowań przyrodniczych, historycznych (procesy zasiedlenia, miejsce w strukturze kolonii i państwa, specyfika procesów gospodarczych, itd...)
Współczesne oblicze regionu: status polityczno-administracyjny; władza; zasoby a szanse gospodarcze, wizerunek (możliwe i zalecane sięganie do literatury pięknej)
Region a konkurencyjność
2. Esej –8-10 stron tekstu opartego na źródłach naukowych, w obrębie którego powinna się znaleźć: krótka ‘metryczka informacyjna, wybór PROBLEMU lub PROBLEMÓW uznanych za najważniejsze w kontekście omawianego regionu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: Po zakończeniu kursu student zna podziały regionalne Ameryki Łacińskiej, rozumie ich charakter, uwarunkowania i następstwa, potrafi scharakteryzować najważniejsze regiony, zna najważniejsze źródła informacji na temat Ameryki Łacińskiej, zna najważniejsze współczesne problemy regionu
Umiejętności: Po zakończeniu kursu student potrafi samodzielnie tworzyć teksty i formułowac wypowiedzi ustne dotyczące Ameryki Łacińskiej; potrafi krytycznie oceniać jakość informacji na temat Ameryki Łacińskiej
Postawy: Kurs kształtuje postawę otwartości wobec różnorodności świata; ugruntowuje nastawienie na aktualizowanie własnej wiedzy
Kryteria oceniania
Wykład – egzamin pisemny składający się z części testowej i opisowej
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pomyślne zaliczenie ćwiczeń: składowe oceny z ćwiczeń: obecność (20%); aktywność (20%); przygotowana prezentacja ustna; (30%) esej końcowy związany z prezentacją ustną (30%)
Ocena z ćwiczeń i ocena z egzaminu składają się w równych częściach na ocenę końcową
Literatura
Curyło-González I., 2001 Człowiek i świat wartości w Mezoameryce Scholar, Warszawa
Dembicz A. (red nauk.), 1992 Ameryka Łacińska - przestrzeń i społeczeństwo. Społeczne aspekty przestrzennej koncentracji ludności, CESLA UW, Warszawa
Dzieje Ameryki Łacińskiej Tomy: 1-3 , 1977-1983 (red. T.Łepkowski, R. Mroziewicz, R. Stemplowski) PIW Warszawa
Dzieje Inków przez nich samych opisane. Kroniki peruwiańskie, 1989 PIW Warszawa
Gawrycki F., 2004 Kuba i rewolucja w Ameryce Łacińskiej Toruń
Gawrycki M.F. (red.) 2009 Dzieje kultury latynoamerykańskiej PWN Warszawa
Kula M., 1987 Historia Brazylii Ossolineum
Lisocka-Jaegermann B., 1997 Trzecie korzenie. Współczesne badania nad problematyką afroamerykańską w: Obrazy świata kultury red. S.Łoziński, J. Milewski, J. Zdanowski Semper Warszawa s. 191-197
2003a, Turystyka etniczna w Ameryce Łacińskiej. Przegląd problematyki badawczej, w: Prace i Studia Geograficzne 32 s.49-67
2011, Kultura w rozwoju lokalnym. Dziedzictwo kulturowe w strategiach społeczno-gospodarczych latynoamerykańskich społeczności wiejskich
iŁepkowski T., Cywilizacja latynoamerykańska, (w): Dzieje Ameryki Łacińskiej, t. 3, red. R. Stemplowski, 594-635, PWN, Warszawa 1980
Makowski J., (red.) 2007 Geografia regionalna świata PWN Warszawa
Márquez G. Sto lat samotności (dowolne wydanie)
Nowicki P., 2006 Co to jest telenowela ASPRA Warszawa
Paz O., 1975 Labirynt samotności WL
Posern Zieliński A. (red.), 2000 Wielka Encyklopedia Geografii Świata tom 18 Świat grup etnicznych s. 237-282; Wyd. Kurpisz Poznań
Posern Zieliński A. 2005 Między indygenizmem a indianizmem WUAM Poznań
De Soto H., 1989 Inny Szlak Polskie Towarzystwo Współpracy z Klubem Rzymskim, Warszawa
Śniadecka-Kotarska M., 2003 Być kobietą w Ekwadorze CESLA Warszawa
Śniadecka-Kotarska M., 2007 Być kobietą w Peru CESLA Warszawa
Todorov Tzvetan, 1996 Podbój Ameryki. Problem innego. Aletheia Warszawa
Urbański E.S., 1981 Hispanoameryka i jej cywilizacje PWN Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: