Współczesne migracje i ich skutki społeczno-gospodarcze 1900-3-WMI-GL-W
Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy o mobilności mieszkańców Europy i migracjach międzynarodowych w Europie. Szczególnie dużo miejsca zostanie poświęcone na zwrócenie uwagi na mity dotyczące migracji i wpływ narracji na postrzeganie zjawiska.
WAŻNE: Forma zajęć łączy elementy warsztatu, konwersatorium i wykładu. Wymaga pracy studentów w czasie zajęć oraz przygotowania na zajęcia ( np. przeczytania tekstów w języku angielskim (B2), obejrzenia filmu lub innych materiałów wizualnych), wymaga uczestniczenia aktywnego w dyskusjach.
Tematy poruszane w ramach zająć dotyczą:
1. Czy „migracja” stała się „globalnym wyzwaniem”? Co wiemy o ruchach migracyjnych a co jedynie wydaje nam się, że wiemy?
2. Nowa mapa migracji w i do Europy. Czy Europa jest gotowa na "kryzysy" migracyjne?
3. Polityka integracyjna migrantów. Co oznacza integracja i z czego wynikają różnice w postrzeganiu procesu integracyjnego? Jakie działania są podejmowane w krajach europejskich?
4. Jak mówić o migracji, integracji, uchodźcach? Kiedy fakty nie mają znaczenia? Jakie znaczenie ma fragmentacja mediów i fałszywe wiadomości?
5. Jak za pomocą filmu, felietonów, komiksów, tik-toka omawiać zagadnienia migracyjne? - analiza treści i znaczeń.
6. Jak sami migranci mówią o doświadczeniu migracji? - analiza wywiadów z osobami z doświadczeniem migracyjnym
Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 15 h (N)
Przygotowanie na kolejne zajęcia (zapoznawanie się z literaturą wykonywanie ćwiczeń) 3h/tygodniowo = 21 h (S)
Omówianie wykonych zadań domowych = 8 h (N)
Przygotowanie wywiadu na zakończenie zajęć = 6 h (S)
RAZEM = ok. 50h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W05, K_W11, K_W12 K_U01, K_U04
Efekty specjalności: S2_W03, S2_W05, S2_W11, S2_W13, S2_W14, S2_U04, S4_U07, S2_K01, S2_K02, S2_K06
Po ukończeniu kursu student:
Wiedza
Umie i rozumie:
- cechy współczesnych procesów migracyjnych w Europie
- wyzwania i korzyści wynikające z migracji międzynarodowych
- zróżnicowane konteksty badań nad migracją
- potrafi interpretować i analizować treści w dostępnych źródłach dotyczących migracji
- rozumie znaczenie mediów w kreowaniu postaw względem migracji
Umiejętności
Potrafi:
- wykorzystać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języki obcym
- przekazać wiedzę różnym odbiorcom
Kompetencje/postawy:
Kurs kształtuje postawę samodzielnego wnioskowania, otwartości na różnorodność kulturową i akceptacji zasad zachowania wynikających z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
1. Ocena ciągła, każde zajęcia będą oceniane pod względem aktywności w dyskusji i przygotowania studentów (70% oceny)
2. Dodatkowo wykonanie jednego zadania projektowego w grupie np. przeprowadzenie wywiadu z osobą posiadającą doświadczenie migracyjne. (30% oceny)
Ocena końcowa: wynika połączenia powyższych dwóch składowych.
Ważne: obecność obowiązkowa na zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Amelina A. Horvath K., Meeus B. (eds.), 2016, An Anthropology of Migration and social transformation, European Perspective, Springer - selected parts
Benton, Ahad, 2019, Breaking New Ground: Ten Ideas to Revamp Integration Policy in Europe - Migration Policy Institute – report
Benton, Embiricos, 2019, Doing More with Less: A New Toolkit for Integration Policy, Migration Policy Institute -report
Benton, Patuzzi, 2018, Jobs in 2028: How Will Changing Labour Markets Affect Immigrant Integration in Europe?, Migration Policy Institute – report
Garcés-Mascareñas, Penninx (eds.) 2016, Integration Processes and Policies in Europe, Contexts, Levels and Actors, Springer –selected parts
Geiger, Pecoud, 2010, The politics of international migration management, Palgrave Macmillan, New York – selected parts
Improving the Responses to the Migration and Refugee Crisis in Europe,2016, Vision of Europe Submit, Lisbon – report
King, Okólski Diverse, Fragile and Fragmented: The New Map of European Migration, 2018, Central and Eastern European Migration Review
Mertiniello, Rath (eds.), 2010, Selected Studies in International Migration and Immigrant Incorporation, Amsterdam University Press, Amsterdam – selected parts
Pastore, Ponzo (eds.), 2016, Inter-group Relations and Migrant Integration in European Cities Changing Neighbourhoods, Springer - selected parts
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: