Warsztaty kompetencji miękkich 1900-3-WKM-GSE
Warsztaty podzielone są na dwie części. Pierwsza część dotyczyć stresu sytuacyjnego, budowania dobrostanu i adekwatnej samooceny, a także radzenia sobie z krytyką. Ta część zajęć obejmować będzie następujące treści:
Stres sytuacyjny:
a) mechanizmy stresu: reakcja „walcz lub uciekaj”, kortyzol, wpływ na koncentrację i pamięć
b) ćwiczenie „5-4-3-2-1 grounding”: Technika uziemienia angażująca 5 zmysłów – szybki sposób na obniżenie lęku
c) praktyka „Box breathing”: oddychanie w rytmie 4444 – uspokaja układ nerwowy i redukuje napięcie .
d) ćwiczenie „Stress Audit”: identyfikacja indywidualnych stresorów (model Mayo Clinic – 4 A’s)
e) refleksja zbiorowa: dzielenie się wnioskami i najlepszymi praktykami radzenia sobie.
Budowanie dobrostanu
a) pojęcie dobrostanu jako wielowymiarowego stanu zgodnego z modelem UoMN (6 wymiarów)
b) Mindful walking, Body scan + guided imagery, Pausing & Presence, Dziennik wdzięczności
c) Plan dobrostanu
Budowanie adekwatnej samooceny
Równowaga między niską a zawyżoną samooceną
„Compliment Circle”
Ćwiczenie „Five Good Things”
Refleksja i plan działania
Odbiór i dawanie krytyki - krytykanctwo, krytyka, ocena
a) Różnica między konstruktywną krytyką a krytykanctwem; feedback jako narzędzie rozwojowe.
b) Role-play w trio: Scenariusze akademickie / zawodowe; role: Dawca, Odbiorca, Obserwator
c) Narzędzie oceny feedbacku (Gauge)
d) Podsumowanie: Jak stosować feedback regularnie; praktyka „Feed-forward”.
Część druga zajęć obejmować będzie następujące zagadnienia:
Rola w grupie, stawianie granic
Wyjaśnienie znaczenia wyraźnych granic; Poznanie ról grupowych (lider, mediator, wykonawca itd.); Zrozumienie znaczenia jasnego określania granic w zespole; Omówienie modeli ról wg Belbina lub Tuckmana; Praktyka asertywności i konstruktywnej komunikacji.
Symulacja konfliktów
Dyskusja w grupie
Podsumowanie i karty pracy
Autentyczność
Rozumienie znaczenia autentyczności w kontekście zaufania w grupie.
Wartości w pracy.
Ćwiczenie "prawda i wartość"
Refleksja indywidualna i grupowa: Trudności w byciu autentycznym; Wpływ autentyczności na dynamikę zespołu
Etykieta i komunikacja z innymi, organizacja czasu
Zasady skutecznej komunikacji; Rozwijanie umiejętności etykiety e-mail, spotkań, feedbacku; Znaczenie znajomości technik organizacji czasu
Skuteczna komunikacja: Kanały komunikacji; Aktywne słuchanie; Klarowność i precyzja wypowiedzi - piramida komunikacyjna; Empatia i inteligencja emocjonalna; Zarządzanie emocjami i konfliktami; Budowanie zaufania i otwartości; wiadomość kontekstu kulturowego
Etykieta i netykieta: Szacunek, Schludność wypowiedzi, nieprzeciążanie kanałów, Przestrzeganie regulaminów, Cytowanie źródeł, Agresja i hejt w komunikacji
Organizacja czasu: stworzenie własnej matrycy Eisenhowera z przykładowymi zadaniami; Metoda Pomodoro; Odstępstwa: świadome eliminowania zadań mało ważnych, wspieranie koncentracji; Ocena skuteczności komunikacji i zarządzania czasem.
Współpraca z osobami z niepełnosprawnościami lub neuroróżnorodością
a) Omówienie pojęć: neuroróżnorodność, neurodivergencja
b) Przedstawienie UDL i korzyści dla wszystkich
c) Case studies:
d) Opracowanie działań wspierających inkluzywność;
e) Komunikacja inkluzywna: Kanały komunikacji; Sytuacje trudne w obszarze inkluzywności
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
a) zastosować techniki redukcji stresu,
b) opracować i wdrożyć plan selfcare
c) prowadzić ćwiczenia wzmacniające samoocenę
d) udzielić konstruktywnego feedbacku
e) rozpoznać i przyjąć odpowiednią rolę grupową
f) prezentować autentyczność
g) stosować standardy netykiety i etykiety komunikacji
h) tworzyć własną matrycę Eisenhowera i plan dnia
i) projektować spotkania i komunikację inkluzywną
Kryteria oceniania
Wykonanie ćwiczeń praktycznych podczas zajęć, przygotowanie studiów przypadku i symulacji.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening, Difin
Cyrklaff-Gorczyca M., 2023, Komunikacja interpersonalna i psychologiczne aspekty pracy z ludźmi, SBP
Baney J., 2009, Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer Polska
Kwiatkowski S. M., 2018 Kompetencje przyszłości, FRSE 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: