Uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego 1900-3-URL-GL-W
Na zajęciach poruszane zostaną następujące zagadnienia: a) rozwój regionalny i lokalny w kontekście zdrowia psychicznego mieszkańców, b) katastrofy naturalne i konflikty zbrojne jako katalizator zmian rozwoju regionalnego i lokalnego, c) rozwój regionalny i lokalny w obliczu kryzysu wodnego i katastrofy klimatycznej, d) zadłużenie państw jako bariera rozwoju lokalnego i regionalnego, e) "niecodzienna" aktywizacja grup społecznych na rzecz rozwoju, f) turystyka szansą i barierą rozwoju, g) międzynarodowe sieci miast jako nowy trend zarządzania i rozwoju w obliczu kryzysu globalizacji, h) potencjalne konflikty o przestrzeń w wybranych regionach Polski w obliczu przyjętych strategii rozwoju. W ramach zajęcie zostanie również podjęta krytyczna analiza zasad i działań wpisujących się w zrównoważony rozwój.
Zajęcia mają formę konwersatorium, składają się więc zarówno z wykładów (dłuższych i krótszych) prowadzącego, jak i ćwiczeń realizowanych przez studentów (indywidualnie i w grupie) na zajęciach i w domu. Pisemna praca końcowa dotyczy potencjalnych konfliktów o przestrzeń dla wybranego regionu Polski w krótkiej i średniej perspektywie czasowej, z uwzględnieniem przyjętych - krajowych i unijnych - strategii rozwoju.
Wymienione wyżej podpunkty nie są tytułami poszczególnych zajęć, a opisują zagadnienia poruszane w ramach kursu (niekoniecznie w kolejności). Istnieje możliwość niewielkich modyfikacji do treści zajęć w zależności od preferencji studentów.
Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się. 1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. słuchanie wykładów, udział w dyskusjach i ćwiczeniach realizowanych na zajęciach w grupach; 1 ECTS (25 godz.) - wkład własny studenta, czyli przygotowanie się do 45-minutowej wypowiedzi ustnej (samodzielnej) z wybranego przez siebie zagadnienia wraz z opracowaniem multimedialnej prezentacji, 1 ECTS (25 godz.) - wkład własny studenta, czyli wykonanie pisemnej pracy końcowej (3-strony A4: bez bibliografii, 12 TNR, interlinia 1,5, marginesy 2,5).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla programu studiów: K_W04, K_W11, K_W12 / K_U01, K_U04
Efekty zdefiniowane dla specjalności (Geografia Świata): S2_W04, S2_W12 / S2_U04, S2_U05
WIEDZA: Absolwent zna i rozumie:
- wpływ współczesnych zagrożeń środowiskowych, społecznych i ekonomicznych (np. katastrof naturalnych, katastrofy klimatycznej, kryzysu wodnego, konfliktów zbrojnych, zadłużenia) na rozwój lokalny i regionalny;
- zna nowe trendy w zarządzeniu rozwojem lokalnym i regionalnym (np. poprzez międzynarodowe sieci miast),
- zależności między uwarunkowaniami przyrodniczymi, ekonomicznymi oraz społeczno-kulturowymi a charakterem i tempem rozwoju lokalnego i regionalnego,
UMIEJĘTNOŚCI: Absolwent potrafi:
- formułować cele i kierunki rozwoju lokalnego i regionalnego w kontekście uwarunkowań występujących w określonym miejscu i czasie;
- porównywać sposoby i kierunku rozwoju lokalnego i regionalnego w różnych częściach świata;
- wykorzystywać literaturę naukową (w tym także literaturę w języku obcym) oraz inne źródła w zakresie rozwoju,
- określać potencjalne konflikty o przestrzeń dla wybranego regionu Polski na podstawie przyjętych strategii rozwoju,
- krytycznie oceniać powszechnie wykorzystywane koncepcje rozwoju (np. zrównoważonego rozwoju) i przedstawiać ich alternatywy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Absolwent jest gotów do:
- szybkiej i efektywnej pracy w grupie służącej rozwiązaniu problemów rozwojowych (poprzez dyskusję i dokonywanie wspólnych wyborów).
Kryteria oceniania
Na zajęciach sprawdzana jest lista obecności. Student może mieć dwie nieobecności nieusprawiedliwione (resztę nieobecności musi usprawiedliwiać na bieżąco). Dwie prace na zajęciach są do wykonania w grupie lub parze (2 X 10% = 20% ogólnej punktacji), wypowiedź ustna wspomagana prezentacją multimedialną (30%). pisemna praca końcowa (30%), aktywność na zajęciach (20%). Zalicza 50% punktów.
Literatura
1. Domański T., 1999, Strategiczne planowanie rozwoju gospodarczego gminy, Agencja Rozwoju Komunalnego, Warszawa (lub nowsze wydanie)
2. Kramarz M., Topiński P.,1997, Strategia rozwoju gmin wiejskich, Biblioteka Zarządów Gmin, Warszawa,
3. Rutkowski J., Stawasz D. (red.), 2005, Zarządzanie rozwojem lokalnym, Fundacja Współczesne Zarządzanie Białystok.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: