Teledetekcja 1900-3-TDT-GKT
Zakres tematów dotyczący pozyskiwania przetwarzania danych rastrowych:
- Informacje dotyczące możliwości pozyskiwania teledetekcyjnych danych do obserwacji Ziemi.
- Metody obrazowania w zakresie widzialnym, podczerwieni i podczerwieni termalnej; satelity wysokorozdzielcze; techniki wielospektralne i hiperspektralne; podstawy obrazowania w zakresie mikrofalowym.
- Planowane misje satelitarne, kierunki rozwoju teledetekcji satelitarnej oraz metod pozyskiwania informacji teledetekcyjnej.
- Formaty danych satelitarnych.
- Pozyskiwanie satelitarnych obrazów rastrowych.
- wizualizacja danych,
- korekcje danych rastrowych,
- operacje algebraiczne na obrazach,
- filtracja obrazów,
- mozaikowanie obrazów,
- podstawy klasyfikacji,
- analiza roślinności,
- analiza zmian na obrazach.
Zakres tematów części skaningu laserowego: uczestnicy kursu zostaną zaznajomieni z historią rozwoju technologii skaningu laserowego oraz z technikami pozyskiwania danych LiDAR. Zaprezentowane zostaną źródła danych 3D oraz metody przetwarzania danych w celu ekstrakcji informacji. Zajęcia będą prowadzone w oprogramowaniu LAStools oraz ArcGIS.
- budowa skanerów laserowych,
- parametry nalotu,
- sposoby wizualizacji danych,
- ocena jakości danych,
- filtracja danych,
- klasyfikacja chmury punktów,
- tworzenie rastrowych produktów pochodnych,
- tworzenie wektorowych produktów pochodnych,
- formaty zapisu i wymiany danych,
- zastosowania danych LiDAR.
Stosowane metody dydaktyczne:
- wykład
- wspólne wykonywanie ćwiczeń w oprogramowaniu razem z prowadzącym
- ćwiczenia wykonywane przed komputerem indywidualnie w ramach zajęć i poza nimi
- wykonanie projektu w grupach - wspólne rozwiązywanie problemu
- prezentacja projektu i wspólna dyskusja nad problemem
- dyskusja
Nakład pracy studenta: 11 ECTS = 1 × 25 h = 275 h (w bezpośrednim kontakcie 0,5 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia:
wykład 45 h (N)
ćwiczenia 45 h (N)
projekt 30 h (N)
konsultacje 20 h (N)
Praca własna studentów:
Przygotowanie do egzaminu 40 h (S)
wykonanie ćwiczeń 40 h (S)
wykonanie projektu 40 h (S)
analiza literatury 15 h (S)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_U02, K_U03, K_K05, K_K08
Efekty specjalnościowe: S5_W06, S5_W07, S5_W09, S5_W15, S5_U02, S5_U03, S5_K06
Student zna i rozumie:
- zaawansowane metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego (metody pozyskiwania danych satelitarnych, korekcji danych, wstępnego przetwarzania oraz pozyskiwania informacji tematycznej)
- podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej (pojęcia dotyczące sensorów lotniczych i satelitarnych, pozyskiwania danych teledetekcyjnych, przetwarzania danych)
- podstawy działania infrastruktur informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych (algorytmy używane w teledetekcyjnym przetwarzaniu danych rastrowych oraz LiDAR)
- podstawy działania infrastruktur informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych (algorytmy używane w teledetekcyjnym przetwarzaniu danych rastrowych oraz LiDAR)
- zaawansowane metody przetwarzania, analizowania i archiwizowania
danych przestrzennych (korekcję danych rastrowych, filtrowanie, analizy ilościowe i jakościowe)
Student potrafi:
- wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik informacyjno‐komunikacyjnych (potrafi wybrać odpowiednią metodę wstępnego przetwarzania, analizy tematycznej danych teledetekcyjnych i opracować wynik oraz przeprowadzić proces w oprogramowaniu dedykowanym do przetwarzania danych teledetekcyjnych)
- wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych (potrafi wybrać odpowiednią metodę wstępnego przetwarzania, analizy tematycznej danych teledetekcyjnych i opracować wynik oraz przeprowadzić proces w oprogramowaniu dedykowanym do przetwarzania danych teledetekcyjnych)
- wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych przestrzennych (potrafi opracować wizualizację wyników uzyskanych w oprogramowaniu dedykowanym do przetwarzania danych teledetekcyjnych)
Student jest gotów do:
- działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów społecznych, ekologicznych i gospodarczych (wspólnej dyskusji nad rozwiązaniem problemu)
- działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji geoinformatycznych projektów społecznych, ekologicznych i gospodarczych (wspólnej dyskusji nad rozwiązaniem problemu, wspólnej realizacji projektów geoinformatycznych).
Kryteria oceniania
Przedmiot składa się z trzech modułów.
Ćwiczenia.
Zaliczenie obu modułów ćwiczeń jest podstawą do dopuszczenia do egzaminu końcowego.
Ocena z ćwiczeń składa się ze średniej arytmetycznej ocen z 2 modułów: oceniana będzie dokładność wykonanych ćwiczeń i projektów, aktywność na zajęciach i terminowość oddawania prac oraz kolokwia. Skala ocen będzie dopasowana do punktacji.
Nieobecność na danym ćwiczeniu wymaga indywidualnego umówienia się z prowadzącym i wykonania zaległego ćwiczenia zgodnie ze wskazówkami prowadzącego.
W przypadku braku zaliczenia ćwiczeń, student nie jest dopuszczony do egzaminu, co skutkuje brakiem zaliczenia całego przedmiotu. W takiej sytuacji niezbędne jest powtórzenie całego przedmiotu w kolejnym cyklu zajęć.
Wykład.
Część wykładowa kończy się egzaminem ustnym, gdzie egzaminatorzy zadają po dwa pytania z każdego modułu. Ocena końcowa z wykładu to średnia arytmetyczna z czterech pytań. Skala ocen będzie dopasowana do punktacji.
Końcowa ocena z przedmiotu jest składową: 2/5 z oceny uzyskanej z ćwiczeń oraz 3/5 z egzaminu.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Haritage G. L. (Red.), Large A. R. G. (Red.), 2009, Laser scanning for the environmental sciences, Chichester, Wielka Brytania, Wiley-Blackwell.
Wężyk P. (Red), 2014, Podręcznik dla uczestników szkoleń z wykorzystania produktów LiDAR, Warszawa.
Jensen J.R., 1996. Introductory digital image precessing – a remote sensing perspective. 2ed ed. Prentice Hall.
Lillesand M.T., Kiefer R.W., Chipman J.W., 2004. Remote sensing and image interpretation, 5th edition. Wiley.
Adamczyk J., Będkowski K., 2005. Metody cyfrowe w teledetekcji. Wyd. SGGW, Warszawa.
ERDAS Field Guide, przewodnik geoinformatyczny, 1998. GEOSYSTEMS Polska, Warszawa.
Sanecki Józef (2006), Teledetekcja. Pozyskiwanie danych, Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Strony internetowe:
http://eospso.gsfc.nasa.gov/index.php
http://www.jaxa.jp/index_e.html
http://www.esa.int/esaEO/index.html
http://www.cnes.fr/web/455-cnes-en.php
http://www.space.gc.ca/asc/eng/default.asp
https://directory.eoportal.org/web/eoportal
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone zdalnie za pomocą narzędzi Google. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: