Trudne dziedzictwo kulturowe 1900-3-TDK-GSW-WW
Na zajęciach zostanie omówiona następująca problematyka:
- Wprowadzenie – terminologia, różne strategie wobec trudnego dziedzictwa
- Dziedzictwo poprzemysłowe
- Dziedzictwo związane z katastrofami w obiektach przemysłowych
- Dziedzictwo III Rzeszy i dziedzictwo socrealistyczne
- Przestrzenne ślady przesiedleń ludności
- Dziedzictwo związane z eksterminacją ludności
- Upamiętnienia ataków wojennych i terrorystycznych
- Dziedzictwo związane z kontrowersyjnymi postaciami
- Dziedzictwo rdzennych grup etnicznych
- Dziedzictwo wielokulturowe
- Trudne dziedzictwo „Ziem odzyskanych”
Studenci czynnie uczestniczą w zajęciach: 1) przygotowując esej nt. potrzeby/zasadności ochrony trudnego dziedzictwa kulturowego, 2) prezentując przykłady wybranych rodzajów trudnego dziedzictwa kulturowego oraz 3) biorąc udział w dyskusjach.
Nakład pracy studenta: 2 ETCS = 2 x 25h = 50h
(N) praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem
(S) praca własna (samodzielna) studenta
Zajęcia – 30h (N)
Przygotowanie eseju oraz prezentacji – 20h (S)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: absolwent zna i rozumie
- złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych (K_W03)
- najważniejsze problemy przyrodnicze i społeczne współczesności w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę i konsekwencje (K_W11)
UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi
- wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych (K_U02)
- przedstawić ustnie wyniki badań za pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji (K_U08)
POSTAWY I KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do
- oceny różnorodności kulturowej świata i akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur (K_K02)
- poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny oraz ich krytycznej oceny (K_K01)
Kryteria oceniania
Na zaliczenie końcowe składa się:
- esej – 10 punktów
- prezentacja – 10 punktów
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie liczby otrzymanych punktów. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 60% łącznej liczby punktów z testu i projektów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Banaszkiewicz M., 2018, Turystyka w miejscach kłopotliwego dziedzictwa, Wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Gaweł Ł., 2016, Kiedy dziedzictwo staje się dziedzictwem – kilka uwag w kontekście nauk o zarządzaniu, (w:) Ł. Gaweł, W. Pokojska, A., Pudełko (red.), Zarządzanie dziedzictwem. Problemy, obszary, definicje, Attyka, Kraków
Jonsson Malm C., Wollentz G., Petersson B., 2022, The difficult heritage of Sandby borg – exploring memories, ideas and narratives of a 1500 year old massacre, “International Journal of Heritage Studies”, DOI: 0.1080/13527258.2022.2146735
Macdonald S., 2009, Difficult heritage. Negotiating the nazi past in Nuremberg and beyond, Routledge, London – New York
Tanaś S., 2013, Tanatoturystyka. Od przestrzeni śmierci do przestrzeni turystycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
Wollentz G., 2020, Landscapes of Dificult Heritage, Palgrave Macmillan, Cham, Switzerland
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: