Socjologia i psychologia turystyki 1900-3-SPT-GSET-OW
Turystyka jest zjawiskiem wieloaspektowym, a ponieważ jej podmiotem jest człowiek (ludzie), wiec wymaga także spojrzenia socjologicznego i psychologicznego. Zatem głównym celem wykładu jest przedstawienie uwarunkowań i skutków turystyki w ujęciu socjologicznym i psychologicznym.
Ramowy program wykładu:
1. Socjologia turystyki i psychologia turystyki - zarys problematyki badawczej
2. Podróż i turystyka. Podróż rzeczywista - podróż wyobrażona - podróż metaforyczna
3. Społeczne czynniki rozwoju turystyki. Turystyka w życiu jednostki i społeczeństw. Funkcje i dysfunkcje turystyki
4. Potrzeby i preferencje w zakresie turystyki. Motywy podróżowania.
5. Kim jest turysta? Zachowania turystyczne. Typologia turystów
6. Percepcja przestrzeni turystycznej. Postrzeganie w turystyce. Postrzeganie multisensoryczne
7. Doznania i emocje w turystyce
8. Turystyka jako spotkanie kultur. Kontakt kulturowy i dyfuzja kultury
9. Problem autentyczności w turystyce. Unifikacja w turystyce
10. Turystyka w miejscach kłopotliwego dziedzictwa
11. Etyczne aspekty turystyki: etyka turystów wobec gospodarzy, etyka gospodarzy, etyka wobec własnego środowiska
12. Społeczno-kulturowe następstwa turystyki.
13. Metodologia badań w socjologii turystyki
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Przedmiot do wyboru: Ścieżka III: Geografia turystyki: Socjologia i psychologia turystyki
Efekty specjalnościowe: S1_W03, S1_W04, S1_W05, S1_W11, S1_W13, S1_U01, S1_U04, S1_U11, S1_U13
WIEDZA
Student zna i rozumie:
1. Złożone procesy społeczne i kulturowe w społecznościach regionów recepcji i emisji ruchu turystycznego (S1_W03)
2. Koncepcje geograficzne i socjologiczne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni turystycznej (S1_W05)
3. Konflikty funkcjonalno-przestrzenne w przestrzeni miejskiej lub turystycznej (S1_W13)
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
1. Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi na obszarach turystycznych (S1_U04)
2. Wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła, także w języku angielskim, dotyczące społecznych aspektów turystyki (S1_U07)
3. Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie społecznych aspektów turystyki z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji (S1_U08)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
1. Oceny różnorodności kulturowej miast lub obszarów turystycznych oraz akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur (S1_K02)
2. Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno-ekonomicznego za rozwój obszarów turystycznych (S1_K07)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowi ocena uzyskana z prezentacji na zadany wcześniej temat. Każdy student przygotowuje trzy prezentacje.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych (z prezentacji).
Na podwyższenie oceny końcowej (o 0,5 stopnia) może mieć wpływ aktywność studenta na zajęciach.
Literatura
Banaszkiewicz M., 2018, Turystyka w miejscach kłopotliwego dziedzictwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Bolesta-Kukułka K., 2003, Socjologia ogólna, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Jung B.H., 1989, Ekonomia czasu wolnego. Zarys problematyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Krzymowska-Kostrowicka A., 1999, Geoekologia turystyki i wypoczynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Podemski K., 2004, Socjologia podróży, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Przecławski K., 1979, Socjologiczne problemy turystyki, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa.
Przecławski K., 2001, Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Albis, Kraków.
Stasiak A., 2007, Kultura a turystyka – wzajemne relacje, (w:) A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – razem czy osobno, Wydawnictwo WSTH, Łódź, s. 1-11.
Suprewicz J.,2005, Socjologia turystyki, Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza w Lublinie, Lublin
Urry J., 2007, Spojrzenie turysty, PWN, Warszawa.
Walmsley D.J., Lewis G.J., 1997, Geografia człowieka. Podejścia behawioralne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Wieczorkiewicz A., 2012, Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Univrsitas, Kraków.
Winiarski R., Zdebski J., 2008, Psychologia turystyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: