Seminarium magisterskie II 1900-3-SM2-GSE
Celem seminarium magisterskiego jest pomoc studentom w realizacji pracy magisterskiej na wszystkich jej etapach (wybór tematu, przeprowadzenie kwerendy źródeł, przygotowanie narzędzi badawczych, analiza wyników i sformułowanie wniosków).
Referując koncepcję pracy magisterskiej oraz postępy w jej realizacji, studenci uczą się dokonywać konceptualizacji i operacjonalizacji własnych badań, dobierać metody badawcze, poprawnie je stosować oraz wyciągać wnioski z przeprowadzonych badań. Uczestnicy seminarium referują również wybrane pozycje literaturowe (w tym obcojęzyczne) w celu lepszego zapoznania się z dotychczasowym dorobkiem i poznania stanu wiedzy w dziedzinie, której dotyczą ich własne badania.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Globalne sieci produkcji i wymiany
Kształtowanie ładu przestrzennego
Współczesne procesy urbanizacji
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty specjalnościowe:
Wiedza: S1_W01, S1_W03, S1_W05, S1_W07, S1_W10, S1_W11, S1_W12, S1_W13, S1_W14
Absolwent zna i rozumie:
- Główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społeczno‐ekonomicznej i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych;
- Złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich i pozamiejskich;
- Koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni miejskiej oraz wiejskiej;
- Zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej;
- Statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań w badaniach przestrzeni miejskiej lub wiejskiej;
- Najważniejsze współczesne problemy przyrodnicze związane z przestrzenią miejską lub wiejską;
- Zasady zagospodarowania przestrzennego obszarów miejskich lub wiejskich, zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego;
- Konflikty funkcjonalno‐przestrzenne w przestrzeni miejskiej lub wiejskiej;
- Najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i zagranicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce.
Umiejętności: S1_U01, S1_U02, S1_U04, S1_U06, S1_U07, S1_U08, S1_U10, S1_U11, S1_U12, S1_U13
Absolwent potrafi:
- Wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego;
- Zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych dotyczących zjawisk przestrzennych w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej;
- Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczym i na obszarach zurbanizowanych;
- Prognozować zmiany procesów społecznych na terenach zurbanizowanych i niezurbanizowanych;
- Wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła, także w języku angielskim, w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej;
- Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji;
- Zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej;
- Przygotować pisemne prace z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej na podstawie literatury i/lub własnych badań;
- Posługiwać się szczegółową terminologią w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej w języku obcym na poziomie B2+ w swobodnej wypowiedzi;
- Samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową w branżach związanych z miastem lub obszarami wiejskimi.
Kompetencje: S1_K01, S1_K02, S1_K04, S1_K07, S1_K08
Absolwent jest gotów do:
- Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny;
- Oceny różnorodności kulturowej miast lub obszarów wiejskich oraz akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur;
- Oceny zagrożenia wynikającego z warunków pracy, wykazuje odpowiedzialność za informacje pozyskiwane w trakcie badań oraz konsultacji społecznych;
- Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno‐ekonomicznego za rozwój obszarów miejskich i wiejskich;
- Działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów, szczególnie tych związanych z miastem bądź obszarami wiejskimi.
- Umiejętność prowadzenia badań z zachowaniem standardów naukowych oraz umiejętność przygotowania pracy naukowej, jaką jest praca magisterska.
Kryteria oceniania
Seminarium kończy się zaliczeniem.
Student ma obowiązek uczestniczyć w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), brać aktywny udział w dyskusji, zreferować koncepcję lub postępy w realizacji pracy (zgodnie z harmonogramem dostarczonym przez prowadzących zajęcia), zreferować wybraną przez prowadzących pozycję z literatury.
Po I semestrze student(ka) powinien/powinna rozpoznać wybrane pole badawcze, zapoznać się z piśmiennictwem naukowym w jego zakresie merytorycznym, a także sformułować temat pracy dyplomowej.
Po II semestrze student(ka) jest zobligowany/a przedstawić plan pracy dyplomowej i opracować narzędzia badawcze.
Po III semestrze student(ka) zobowiązany/a jest do zreferowania wyników przeprowadzonych badań empirycznych w odniesieniu do wcześniejszego rozpoznania literaturowego.
Po IV semestrze student(ka) przygotowuje ostateczny tekst pracy dyplomowej, co stanowi zaliczenie seminarium.
Literatura
Ogólna:
- S. Amsterdamski, "Między historią a metodą"
- E. Babbie, "Badania społeczne w praktyce"
- Z. Chojnicki, "Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii"
- J.W. Cresswell, "Projektowanie badań naukowych"
- A. Lisowski, "Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka"
Szczegółowa:
– sprofilowana do zainteresowań badawczych seminarzystów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: