Społeczne i demograficzne aspekty geografii świata 1900-3-SDA-GSW
Przedmiot obejmuje wykład i ćwiczenia, których celem jest przedstawienie procesów i zjawisk społecznych i demograficznych współczesnego świata.
Wykład obejmuje następującą tematykę:
1. Nierówności społeczne: klasyczne ujęcia podziałów społecznych, ruchliwość społeczna, teoria dystynkcji Bourdieu, zróżnicowania społeczne społeczeństw ponowoczesnych
2. Segregacja społeczna – terminy, podejścia badawcze, struktura i dynamika na świecie. Segregacja społeczna a codzienne zachowania przestrzenne: segregacja przestrzeni aktywności a segregacja mobilności.
3. Segregacja a gentryfikacja. Estetyzacja przestrzeni. Życie w osiedlach grodzonych i enklawach bogactwa oraz jego percepcja.
4. Koncepcje powstania i trwania ubóstwa, enklawy biedy, wykluczenie społeczne i cyfrowe. Życie codzienne w enklawach biedy w świetle badań biograficznych. Percepcja ubóstwa.
5. Przemiany ludnościowe: klasyczny a nowy model przejścia demograficznego, polityka pronatalistyczna i antynatalistyczna.
6. Problematyka starzenia się – podejście globalne i lokalne. Pojęcia, stereotypy, konteksty. Społeczeństwo starzejące się jako wyzwanie. Idea Miasta Przyjaznego Starzeniu się
7. Problematyka umieralności: globalne trendy, model przejścia epidemiologicznego.
8. Zróżnicowanie narodowościowe i etniczne na świecie: pojęcia, procesy narodowotwórcze, państwa wielonarodowe i narody wieloetniczne, procesy adaptacyjne mniejszości etnicznych.
9. Zróżnicowanie religijne na świecie: dyfuzja, rozmieszczenie i wyzwania. Mniejszości religijne.
W trakcie ćwiczeń omawiane będą kwestie demograficzne i społeczne na podstawie aktualnych wydarzeń z Polski i Świata. Za pomocą analizy krytycznej przekazów medialnych oraz pracy indywidualnej i grupowej studenci zostaną wyposażeni w narzędzia oraz techniki do rozumienia i interpretowania ważnych wydarzeń w kontekście wiedzy zdobywanej podczas wykładów. Tematyka ta zostanie rozszerzona o refleksję poświęconą ilościowym i jakościowym metodom i technikom badań potrzebnym do naukowej analizy omawianych wydarzeń.
Szacowany czas związany z wkładem studenta w osiągniecie zdefiniowanych efektów wynosi 30 godzin wykładów (wraz z zaliczeniem) (1 ECTS), około 25 godzin pracy indywidualnej (1 ECTS), związanej z zapoznaniem się z literaturą i innymi udostępnianymi materiałami (filmy reportażowe i podcasty), konsultacjami i przygotowaniem do zaliczenia pisemnego oraz dla ćwiczeń (1 ECTS): 15 godzin zajęć i około 10 godzin pracy indywidualnej studenta: samodzielne poszukiwanie źródeł informacji, zapoznanie się z materiałami, przygotowywanie i przeprowadzanie wywiadów i prezentacji.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W12, K_W18, K_U06, K_U12, K_K06
Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W12, S2_U06, S2_U12, S2_K06
Po skończonym kursie student wie, jakie są obecnie prowadzone badania nad przemianami społecznymi i demograficznymi, wynikającymi z procesów globalizacji. Rozumie złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych oraz rolę więzi społecznych we współczesnym świecie.
Potrafi analizować procesy społeczne związane z przemianami współczesnego świata i prognozować zmiany procesów społecznych. Umie też posługiwać się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+, zaplanować i przeprowadzić badania zarówno indywidualne jak i zespołowe w zakresie wybranej spacjalności oraz zaprezentować wyniki badań i poprowadzić debatę.
Absolwent jest gotów do upowszechniania dokonań naukowych w kontekście społecznej roli nauki. Oczekiwana jest też postawa otwartości i dostrzeganie racji różnorodnych grup społecznych.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się 2/3 oceny z zaliczenia pisemnego oraz aktywności na wykładach (udział w dyskusjach) i 1/3 oceny z ćwiczeń (aktywny udział w zajęciach, przygotowywanie prac, przeprowadzenie własnego badania oraz zaliczenie ustne).
Wymagana obecność na wykładach zgodna z wytycznymi ogólnouniwersyteckimi. Na ćwiczeniach obowiązuje 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane praktyki zawodowe
Literatura
Materiały do zapoznania się będą podawana w trakcie lub po zajęciach. Oprócz nich zalecane sa nastepujące pozycje książkowe:
Castells M., 2007, Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Gądecki J., 2009, Za murami. Osiedla grodzone w Polsce –analiza dyskursu, Monografie FNP. Seria humanistyczna, Wrocław
Grzegorczyk A. i in., 2019, Polityka mieszkaniowa a segregacja społeczna. Przykład Warszawy, Berlina i Paryża, WUW, Warszawa
Knox P. L., S. A. Marston 2013, Human Geography. Places and Regions In Global Context., Prientice Hall, Upper Saddle River
Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa
Warzywoda-Kruszyńska W., 2011, Badania nad ekologią i dziedziczeniem biedy w wielkim mieście, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa
Węcławowicz G., 2007, Geografia społeczna miast, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: