Przestrzeń w rozwoju zrównoważonym 1900-3-PwRZ-GSEC
Na zajęciach studenci dyskutują na temat:
- rozwoju zrównoważonego w różnych skalach przestrzennych
- ładów cząstkowych, w tym ładu przestrzennego, oraz wzajemnych relacji pomiędzy nimi w kontekście budowania miasta zrównoważonego
- chaosu przestrzennego oraz kosztów z nim związanych
- konieczności oraz sposobów zapobiegania rozlewaniu się zabudowy (koncepcje granic rozwoju miast oraz zielonych pierścieni) w kontekście zrównoważonych regionów miejskich
- zasad Nowego Urbanizmu w kontekście kreowania zrównoważonych osiedli
- rewitalizacji miast w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju
Uzupełnieniem dyskusji są prace domowe, które odwołują się do konkretnych przykładów. Studenci mają wówczas okazję sprawdzić, czy wypracowane na zajęciach wnioski są uniwersalne oraz czy pomagają rozwiązywać problemy praktyczne.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Kierunki i metody badawcze w geografii człowieka
Efekty specjalnościowe: S1_W01, S1_W03, S1_W05, S1_W07, S1_W10, S1_W11, S1_W14, S1_U01, S1_U02, S1_U04, S1_U05, S1_U07, S1_U08, S1_U10, S1_U11, S1_U12, S1_U13, S1_K01, S1_K03, S1_K06
Absolwent zna i rozumie:
- główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społeczno‐ekonomicznej i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych
- złożone procesy społeczne, polityczne, gospodarcze, przestrzenne w społecznościach miejskich
- koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni miejskiej oraz turystycznej
- zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu geografii społeczno‐ ekonomicznej
- statystykę opisową, wskaźniki oraz metody badania rozwoju zrównoważonego
- najważniejsze współczesne problemy ekologiczne związane z przestrzenią miejską
- najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i za granicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce
Absolwent potrafi:
- wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego
- zastosować optymalne metody pozyskiwania i analizy danych dotyczących rozwoju zrównoważonego
- prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi, gospodarczych i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych
- wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła, także w języku angielskim, w zakresie rozwoju zrównoważonego
- przedstawić ustnie koncepcje bądź wyniki badań w zakresie zrównoważonej przestrzeni z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji
- zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie zrównoważonej przestrzeni
- przygotować pisemne prace na podstawie literatury i/lub własnych badań
- posługiwać się szczegółową terminologią w zakresie rozwoju zrównoważonego i ładu przestrzennego w języku obcym na poziomie B2+
- samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową w branżach związanych z miastem
Absolwent jest gotów do:
- poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny
- współdziałania i pracy w grupie realizując zadania badawcze i rozwiązując praktyczne problemy z zakresu geografii społeczno‐ ekonomicznej
- upowszechniania dokonań geografii społeczno‐ekonomicznej w kontekście społecznej roli nauki
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (możliwa 1 nieusprawiedliwiona nieobecność)
- zapoznanie się z tekstami wskazanym przez prowadzącego zajęcia
- aktywny udział w dyskusji
- pisemna praca lub referat wygłaszany na zajęciach (do ustalenia podczas pierwszego spotkania)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Broniewicz E. (red.), 2017, Gospodarowanie przestrzenią w warunkach rozwoju zrównoważonego,Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
Burchard-Dziubińska M., Rzeńca A. Drzazga D., 2014, Zrównoważony rozwój - naturalny wybór, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Rzeńca A., EkoMiasto. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Śleszyński P., Markowski T., Kowalewski A., 2018, Studia nad chaosem przestrzennym. Tom 3. Synteza. Uwarunkowania, skutki i propozycje naprawy chaosu przestrzennego. Studia KPZK,182; KPZK PAN: Warszawa
Śleszyński P., Kowalewski A., Markowski T., Legutko-Kobus P., Nowak J., 2020, The Contemporary Economic Costs of Spatial Chaos: Evidence from Poland, Land 2020, 9, 214; doi:10.3390/land9070214
Dodatkowa literatura (w tym anglojęzyczna) polecana jest na poszczególnych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: