Pilotaż i przewodnictwo turystyczne 1900-3-PPT-GSET-OW
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego poprzez aktywne uczestnictwo oraz wchodzenie w role i wykonywanie poszczególnych zadań podczas zajęć terenowych, które odbywać się będą w różne dni tygodnia i/lub w weekend.
Tematyka obejmuje szerokie spektrum zagadnień - między innymi:
- wprowadzające w specyfikę zawodu pilota wycieczek, w tym uwarunkowania prawne,
- przygotowanie do obsługi różnego typu imprez turystycznych, w tym autokarowych i samolotowych oraz różnych grup klientów - zarówno indywidualnych, jak i grupowych,
- współpracę z kontrahentami,
- techniki pracy w roli przewodnika,
- zachowanie w sytuacjach trudnych i awaryjnych.
Zajęcia praktyczne poprzedzone będą blokiem wprowadzającym w formie wykładów (5h). Następnie za pomocą różnych form współpracy - m.in zajęć kameralnych, warsztatowych zostanie wypracowana szczegółowa trasa wyjazdu wycieczki autokarowej po Mazowszu oraz przydzielone będą zadania. Ponadto planowany jest 2-dniowy wyjazd do jednego z miast wojewódzkich. Podczas zajęć studenci będą mieli szansę zapoznać się ze specyfiką pracy przewodnika miejskiego w terenie, obiektach oraz technikami pracy, również poprzez aktywne uczestnictwo.
Nakład pracy studenta:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych, praca własna studenta – wykonanie wszystkich powierzonych zadań
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Student zna i rozumie:
- Złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych (S1_W03)
- Znaczenie zasobów przyrodniczych dla gospodarki oraz rozumie wzajemne związki przyroda‐społeczeństwo (S1_W04)
- Koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni miejskiej oraz turystycznej (S1_W05)
- Najważniejsze współczesne problemy przyrodnicze związane z przestrzenią miejską lub turystyczną (S1_W11)
2. UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- Wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego (S1_U01)
- Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych (S1_U04)
- Przygotować pisemne prace z zakresu geografii społeczno‐ ekonomicznej na podstawie literatury i/lub własnych badań (S1_U11)
- Samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową w branżach związanych z miastem lub turystyką (S1_U13)
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych oraz wykonanie wszystkich powierzonych zadań.
Literatura
Gołembski G. (red.), 2006, Vademecum pilota grup turystycznych, AE Poznań (i wydania późniejsze)
Kruczek Z. (red.), 2007, Pilotaż wycieczek zagranicznych, Proksenia, Kraków (i wydania późniejsze)
Kurek W., (red.), 2007, Turystyka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
Mikos von Rohrscheidt A., 2014, Współczesne przewodnictwo miejskie. Metodyka i organizacja interpretacji dziedzictwa, Proksenia, Kraków.
Szafranowicz-Małozięć, 2015, Podręcznik pilota wycieczek. Warsztat praktyczny, Kadry Turystyki, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: