Problemy i konflikty przestrzenno-funkcjonalne 1900-3-PKPF-ZAS
Przedmiot prezentuje konflikt przestrzenny jako nieuchronny element rozwoju przestrzeni i procesu planistycznego, ale też jako zjawisko, którym można świadomie zarządzać.
W części wykładowej przedstawione są pojęcia, typologie i skale konfliktów przestrzenno-funkcjonalnych oraz ich ramy prawne i planistyczne. Omawiane są konflikty funkcji w obszarach zurbanizowanych (miasto, strefy podmiejskie), konflikty „środowisko – rozwój” (terenów cennych przyrodniczo, krajobrazu, adaptacji do zmian klimatu), konflikty społeczne i symboliczne (np. NIMBY, LULU, spory o przestrzeń publiczną i miejsca pamięci).
Szczególny nacisk położony jest na metody analizy konfliktów, w tym wykorzystanie danych przestrzennych, map konfliktów, analiz wielokryterialnych oraz narzędzi GIS, a także na podstawowe strategie łagodzenia i rozwiązywania konfliktów (przeprogramowanie funkcji, rekompensaty, mediacje, partycypacja).
Tematy wykładów:
1. Wprowadzenie: pojęcie konfliktu przestrzenno-funkcjonalnego
2. Ramy prawne i planistyczne konfliktów przestrzennych
3. Konflikty funkcji w obszarach zurbanizowanych (miasto, przedmieścia)
4. Konflikty „środowisko – rozwój” (przyroda, krajobraz, klimat)
5. Konflikty społeczne i symboliczne w przestrzeni
6. Metody analizy i rozwiązywania konfliktów przestrzenno-funkcjonalnych
7. Studium
W części ćwiczeniowej studenci, pracując w zespołach, wybierają lub otrzymują konkretny obszar badawczy (fragment miasta lub gminy). Na podstawie danych przestrzennych i dokumentów planistycznych dokonują analizy struktury funkcjonalnej, uwarunkowań środowiskowych, interesariuszy i zagrożeń. Następnie identyfikują i klasyfikują konflikty, opracowują mapy konfliktów, formułują wariantowe scenariusze rozwiązań, oceniają je oraz przygotowują raport i prezentację z rekomendacjami.
Tematy ćwiczeń:
1. Wprowadzenie do projektu, podział na zespoły
2. Zbieranie danych i przygotowanie środowiska GIS
3. Wprowadzenie danych do GIS, pierwsze wizualizacje
4. Analiza stanu funkcjonalnego obszaru
5. Analiza uwarunkowań środowiskowych i zagrożeń
6. Analiza własności i interesariuszy
7. Identyfikacja i klasyfikacja konfliktów
8. Analiza „przyczyn i skutków” – rozpisanie problemów
9. Warsztat koncepcyjny: scenariusze rozwiązań
10. Wprowadzenie zmian na mapach (GIS)
11. Ocena wariantów i konsekwencje przestrzenne
12. Uszczegółowienie projektu rozwiązań
13. Przygotowanie raportu projektowego
14. Konsultacje prezentacji
15. Prezentacje projektów i podsumowanie
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia przygotowują studenta do identyfikacji i rozwiązywania konfliktów przestrzenno-funkcjonalnych związanych z zagospodarowaniem terenu (suburbanizacja, rolnictwo intensywne, gospodarka leśna, gospodarka wodna, infrastruktura techniczna i zabudowa, turystyka itp.), produkcją żywności, eksploatacją zasobów, ochroną przyrody i in.
Wiedza – student:
1. Zna pojęcie konfliktu przestrzenno-funkcjonalnego oraz główne typy konfliktów występujących w procesie zagospodarowania terenu (funkcjonalne, środowiskowe, społeczne, własnościowe, symboliczne).
2. Zna ramy prawne i planistyczne, w których ujawniają się konflikty przestrzenne (system dokumentów planistycznych, procedury konsultacji, składania uwag i odwołań).
3. Zna główne uwarunkowania powstawania konfliktów w obszarach zurbanizowanych i podmiejskich, w szczególności na styku: zabudowa – środowisko, zabudowa – infrastruktura, różne grupy interesariuszy.
4. Zna podstawowe metody identyfikacji i analizy konfliktów w przestrzeni (mapy konfliktów, analiza interesariuszy, proste analizy wielokryterialne, podstawowe zastosowania GIS w tym zakresie).
5. Zna przykłady realnych konfliktów przestrzennych oraz stosowanych sposobów ich łagodzenia lub rozwiązywania.
Umiejętności – student potrafi:
1. Wykorzystać dane przestrzenne i dokumenty planistyczne do identyfikacji i opisu konfliktów przestrzenno-funkcjonalnych na wybranym obszarze.
2. Zastosować proste narzędzia GIS do wizualizacji struktury funkcjonalnej, uwarunkowań środowiskowych i konfliktów (w tym przygotować mapę konfliktów).
3. Zidentyfikować główne grupy interesariuszy danego konfliktu, opisać ich interesy oraz możliwe linie sporu.
4. Opracować wariantowe propozycje rozwiązań konfliktu (lub pakietu konfliktów) oraz dokonać ich oceny w oparciu o przyjęte kryteria (przestrzenne, społeczne, środowiskowe, ekonomiczne).
5. Przygotować pisemny raport oraz prezentację multimedialną przedstawiającą wyniki analizy konfliktów i propozycje rozwiązań w formie zrozumiałej dla różnych odbiorców.
Kompetencje społeczne – student:
1. Rozumie, że konflikt jest naturalnym elementem rozwoju przestrzeni, i dostrzega znaczenie jego rzetelnej analizy dla jakości decyzji planistycznych.
2. Potrafi pracować w zespole projektowym nad złożonym problemem przestrzennym, dzielić się zadaniami i odpowiedzialnością oraz komunikować wyniki pracy.
3. Dostrzega znaczenie partycypacji społecznej, dialogu i mediacji w procesie rozwiązywania konfliktów przestrzennych.
Nakład pracy studenta:
Zajęcia kontaktowe: 45 godz. (15 wykład + 30 ćwiczenia)
Przygotowanie do ćwiczeń, praca nad projektem zespołowym (GIS, raport, prezentacja): ok. 40 godz.
Lektura materiałów, przygotowanie do zaliczenia wykładu: ok. 15 godz.
Łącznie: ok. 100 godz.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład: test pisemny (krótkie pytania otwarte i/lub zamknięte) z części teoretycznej.
Ćwiczenia: ocena projektu zespołowego (raport + mapy + prezentacja) oraz zaangażowania w pracę na zajęciach (obecność i aktywność, udział w dyskusji, terminowe wykonywanie etapów projektu np. oddanie map roboczych, szkiców, wstępnej analizy).
Kryteria i waga ocen:
Test z wykładu: 40% oceny końcowej,
Projekt z ćwiczeń (raport + mapy + prezentacja): 60% oceny końcowej.
Wymogi zaliczenia:
uzyskanie co najmniej 51% punktów z testu,
oddanie kompletnego projektu (raport + mapy) i prezentacja wyników na zajęciach,
spełnienie wymogów frekwencyjnych na ćwiczeniach (obecność na co najmniej 80% zajęć ćwiczeniowych).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa (konflikty przestrzenne, planowanie)
1. Czarnecki A. (2024), Konflikty przestrzenne. Pomiędzy wymiarem geograficzno-społecznym a politycznym, Wieś i Rolnictwo, nr 1. – syntetyczny, aktualny przegląd ujęć konfliktów przestrzennych.
2. Gorzym-Wilkowski W.A. (2010), Planowanie przestrzenne wobec kryzysu przestrzeni, Barometr Regionalny, nr 4(22). – o kryzysie przestrzeni jako stanie wielorakich konfliktów strukturalnych.
3. Grocholska J. (1986), Konflikty w planowaniu przestrzennym i próby ich rozwiązania (na przykładzie wybranych obszarów aglomeracji warszawskiej), Biuletyn Informacyjny, Studia nad funkcjonalnym makroregionem Warszawy (III), nr 53.
4. Grochowska A. (2016), Konflikty przestrzenne w planowaniu przestrzennym obszarów metropolitalnych na przykładzie Wrocławskiego Obszaru Metropolitalnego, Rozprawy Naukowe IGiRR UWr, t. 38, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
5. Telega A. (2015), Analizy stopnia dopasowania sposobu użytkowania ziemi jako narzędzie zarządzania konfliktami przestrzennymi, Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, nr IV/1.
Literatura uzupełniająca (NIMBY, konflikty społeczno-przestrzenne, partycypacja)
1. Bednarek-Szczepańska M. (2013), Przestrzenny wymiar syndromu NIMBY na wsi i w małych miastach w Polsce, Studia Obszarów Wiejskich, t. 33.
2. Bednarek-Szczepańska M., Dmochowska-Dudek K. (2014), Syndrom NIMBY jako wyzwanie dla jednostek samorządu terytorialnego, Mazowsze. Studia Regionalne, nr 15.
3. Dmochowska-Dudek K. (2011), Obiekty NIMBY jako przykład konfliktowych inwestycji w przestrzeni miasta Łodzi, Space–Society–Economy, nr 10.
4. Dutkowski M. (1995), Konflikty w gospodarowaniu dobrami środowiskowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. – ogólniejsze, ale bardzo przydatne przy wątku środowisko–rozwój.
5. Hackiewicz M. (2011), Społeczne i prawne aspekty konfliktów na tle zagospodarowania przestrzennego na przykładzie budowy obwodnicy Milanówka i Grodziska Mazowieckiego, Mazowsze. Studia Regionalne, nr 6.
6. Michałowska E. (2008), Syndrom NIMBY jako przykład samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym, Studia Regionalne i Lokalne, nr 1(31).
7. Strzałkowski M., Suchomska J. (2019), Konflikty przestrzenne a partycypacja społeczna, Dyskurs&Dialog 2019/2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: