Metody badań geografii społeczno-ekonomicznej 1900-3-MTB-GSE
1. Metoda naukowa. Przedmiot i metody badań geografii społeczno-ekonomicznej.
2. Podstawowe techniki zbierania materiału. Próba losowa i techniki losowania. Wywiad kwestionariuszowy i ankieta.
3. Opis statystyczny. Regresja i korelacja prostoliniowa. Regresja i korelacja wielokrotna. Związek statystyczny cech jakościowych. Miary struktury. Klasyfikacja, typologia i regionalizacja. Analiza składowych głównych i analiza skupień.
4. Podstawy metodologii jakościowej – analiza materiału narracyjnego, analiza materiału wizualnego, prowadzenie wywiadu pogłębionego, analiza dyskursu, elementy etnometodologii, semiotyka przestrzeni.
5. Elementy badań partycypacyjnych.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W09, K_W10, K_U08, K_U10, K_K07
Efekty specjalnościowe: S1_W09, S1_W10, S1_U08, S1_U10, S1_K07
W zakresie wiedzy student:
- zna i rozumie statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań w badaniach przestrzeni miejskiej lub turystycznej;
- zna podstawy metody naukowej, orientacje metodologiczne geografii społeczno-ekonomicznej, metody badań ilościowych i jakościowych w analizach przestrzennych.
W zakresie umiejętności student:
- indywidualnie i/lub w grupie potrafi przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji; zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie geografiispołecz‐no‐ekonomicznej;
- potrafi samodzielnie zastosować odpowiednie metody ilościowe i jakościowe do zbierania i analizy materiału empirycznego w badaniach przestrzennych.
W zakresie kompetencji student:
- postępuje zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno‐ekonomicznego za rozwój obszarów miejskich i turystycznych;
- ocenia krytycznie przydatność i możliwości zastosowań określonych metod i technik badawczych.
Kryteria oceniania
Jedna ocena obejmuje ocenę z ćwiczeń z zakresu metod ilościowych (30%) i jakościowych (30%) oraz wykładu (40%).
Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, wykonanie zadanych ćwiczeń (indywidualnie i grupowo)
Przedmiot kończy się kolokwium obejmującym problematykę omówioną podczas wykładów oraz ćwiczeń.
Nakład pracy:
- ćwiczenia: 3 ECTS
- wykład: 3 ECTS
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Babbie E., 2006, Badania społeczne w praktyce, Wyd. Nauk. PWN.
2. Denzin K., Lincoln Y. S. (red.), 2009, Metody badań jakościowych, tom 1 i 2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
3. Francuz P., Mackiewicz R., 2007, Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, KUL.
4. Górniak J., 2008, Pierwsze kroki w analizie danych: SPSS for Windows, Kraków SPSS Polska.
5. Jerczyński M., Grzeszczak J., Muzioł A., Nowosielska E., Rozłucki W., Węcławowicz G., 1991,Główne orientacje badawcze w geografii społecznej i gospodarczej [w:] Chojnicki Z. (red.) Podstawowe problemy metodologiczne rozwoju polskiej geografii, Poznań.
6. Miles M. B., Huberman A. M., 2000, Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.
7. Runge J. 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej, Katowice, 2006.
8. Kaczmarek J., 2005, Podejście geobiograficzne w geografii społecznej. Zarys teorii i podstawy metodyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
9. Rewers E. 2014, Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie, Narodowe Centrum Kultury
10. Karpowicz A., Litwinowicz M., Rakoczy M., 2019, Opowiedziane. Historia mówiona w praktykach humanistycznych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
11. Kotus J., 2023, Wokół miejsca i jego relacyjnej istoty. Konwersacyjne podejście wobec miejsca, Wydawnictwo Naukowe UAM
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: