Modelowanie procesów środowiskowych 1900-3-MPS-ZAS
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”,
współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla
Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Zajęcia poświęcone są modelowaniu różnorodnych procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi rodzajami modeli środowiskowych, a także narzędziami i metodami wykorzystywanymi w ich tworzeniu.
Ćwiczenia obejmują naukę wykorzystania oprogramowania komputerowego, w tym systemów informacji geograficznej, do projektowania, modyfikacji lub uruchamiania wybranych modeli procesów środowiskowych.
Na zajęciach poruszane będą następujące zagadnienia:
- modelowanie nasłonecznienia, usłonecznienia i napromienienia powierzchni czynnej;
- modelowanie trajektorii wstecznych i postępowych cząstek powietrza i zanieczyszczeń atmosferycznych;
- przykłady modeli procesów hydrologicznych: pola wykorzystania, wymagania względem danych, ograniczenia;
- modelowanie procesów hydrologicznych w GIS: wyznaczanie kierunków wpływu powierzchniowego, wyznaczanie granic zlewni, ocena charakterystyk hydrologicznych zlewni na podstawie dostępnych danych przestrzennych;
- przykład modelowania odpływu ze zlewni z wykorzystaniem danych przestrzennych w GIS;
- model integralny zlewni rzecznej w opisie formowania się wezbrania opadowego. Prosta symulacja fali wezbraniowej z wykorzystaniem
oprogramowania HEC HMS; ocena wyników symulacji i ich interpretacja;
- model erozji gleby USLE - obliczenie, sprawdzenie wpływu zmiany parametrów na wynik;
- modelowanie w projektowaniu korytarzy ekologicznych.
Lista zagadnień ma charakter wstępny i może ulec zmianie w toku zajęć.
Poszczególne zagadnienia mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach.
Nakład pracy studenta: 3 ECTS x 25h = 75h, w tym:
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Konsultacje (N) = 15h
Przygotowanie do ćwiczeń (S) = 25h
Zajęcia (N) = 30h
Konsultacje (N) = 15h
Przygotowanie do ćwiczeń (S) = 25h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): S6_W06, S6_W08, S6_U05, S6_U07, S6_U10,
S6_K03, S6_K04
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- rozumie terminologię z zakresu komputerowego modelowania środowiska przyrodniczego
- zna zasady działania wybranych modeli środowiska przyrodniczego
- zna metody wykorzystywane w modelowaniu z wykorzystaniem systemów informacji geograficznej
- rozumie procesy środowiskowe będące przedmiotem modelowania
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi dobrać odpowiedni model do analizowanego procesu lub zjawiska
- potrafi wykorzystać istniejące modele w przestrzennych analizach środowiskowych
- potrafi samodzielnie stworzyć uproszczony model procesu środowiskowego na podstawie dostępnych danych i znanych zależności
- potrafi dokonać asymilacji danych, walidacji modelu oraz kontroli jakości
KOMPETENCJE
- uświadamia sobie znaczenie oraz rolę modelowania procesów środowiskowych we współczesnych badaniach Ziemi, środowiska przyrodniczego i jego komponentów
- uświadamia sobie trudności i ograniczenia związane z wykorzystaniem wyników modelowania procesów środowiskowych w procesie decyzyjnym i pracy badawczej
- jest gotów do zaplanowania pracy własnej i jej realizacji, zgodnie z wytycznymi prowadzącego i wymogami zajęć
Kryteria oceniania
Ocena ciągła. Każde ćwiczenie realizowane przez studenta podlega ocenie punktowej. Liczba punktów możliwych do zdobycia zależy od stopnia
trudności i złożoności danego ćwiczenia.
Kryteria oceny ćwiczenia:
poprawność merytoryczna i techniczna, stopień realizacji wszystkich poleceń w przewidzianym czasie, poprawność doboru narzędzi i metod
badawczych, kompletność i czytelność wyniku, samodzielność pracy (w przypadku ćwiczeń wykonywanych indywidualnie).
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie łącznej liczby punktów zdobytych przez studenta w trakcie wszystkich zajęć. Aby otrzymać ocenę
pozytywną student musi uzyskać przynajmniej 51% łącznej liczby punktów możliwych do zdobycia.
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Łączna liczba wszystkich nieobecności
(usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) nie może przekroczyć 7. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studenta z obowiązku wykonania
wszystkich ćwiczeń i odrobienia zaległości w terminie wskazanym przez prowadzącego. Student musi wykonać wszystkie ćwiczenia przewidziane w programie zajęć.
Literatura
brak
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: