Monitoring środowiska 1900-3-MON-GK
Celem ćwiczeń jest opanowanie przez studentów praktycznych umiejętności w zakresie:
1.metod wskaźnikowych oceny jakości środowiska przyrodniczego
2.podstawowych techniki pomiaru jakości wybranych elementów środowiska (powietrza, gleb, materiału roślinnego),
3.interpretacji danych w odniesieniu do obowiązujących norm
4.sporządzania ocen i raportów
Zakres tematyczny ćwiczeń:
1.Biomonitoring stanu środowiska wybranych śródmiejskich rezerwatów przyrody
2.Pomiary terenowe jakości gleb, powietrza atmosferycznego, szaty roślinnej (biotesty, pomiary manualne)
3.Ocena stanu przekształcenia środowiska badanego terenu
4.Raport końcowy wg metody ocen zintegrowanych DPSIR
Część zajęć realizowana jest w terenie. Studenci prowadzą pomiary i obserwacje na terenie wybranego rezerwatu przyrody w Warszawie.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06, K_W07, K_W11, K_W15, K_W17, K_W19, K_U01, K_U02, K_U05, K_U10, K_K01, K_K03, K_K04, K_K05, K_K08
Efekty specjalnościowe: S3_W01, S3_W04, S3_W06, S3_W07, S3_W10, S3_W14, S3_W15, S3_W17, S3_U01, S3_U02, S3_U05, S3_U07, S3_K01, S3_K02, S3_K03, S3_K05, S3_K08
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne,
2. zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu,
3. zna funkcjonowanie systemu Państwowego Monitoringu Środowiska,
4. zna wybrane metody biomonitoringu środowiska.
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi stosować różnorodne techniki pomiarowe,
2. umie określić warunki i konsekwencje występowania głównych zagrożeń środowiska,
3. umie stosować metody bioindykacyjne i interpretować ich wyniki,
4. potrafi interpretować dane pomiarowe w odniesieniu do obowiązujących norm,
5. potrafi sporządzać oceny stanu środowiska zgodne ze zintegrowanym modelem DPSIR.
POSTAWY
1. szanuje zasoby środowiska przyrodniczego,
2. akceptuje konieczność podejmowania działań służących ochronie środowiska, przyrody i krajobrazu,
3. akceptuje konieczność zdobywania i podnoszenia kwalifikacji, kompetencji i doświadczeń oraz bieżącego aktualizowania wiedzy,
4. potrafi współdziałać i pracować w grupie i ponosić odpowiedzialność za efekty pracy własnej i innych,
5. potrafi określać priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Nakład pracy studenta:
15h - obecność na zajęciach
35-45h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, opracowanie wyników badań laboratoryjnych, przygotowanie projektu, przygotowanie do zaliczenia)
50-60h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru oraz cech indywidualnych studenta).
Kryteria oceniania
- Kontrola obecności,
- ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności, udział w pracach terenowych i kameralnych, prowadzenie dokumentacji terenowej,
- aktywność podczas zajęć (referowanie problemów pojawiających się podczas wykonywania zadań, analiza uzyskanych wyników, udział w dyskusji, pomysły niestandardowych rozwiązań).
Zaliczenie na ocenę na podstawie pracy semestralnej – raportu o stanie środowiska badanego terenu.
Możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach w ich części kameralnej.
W przypadku niemożliwości uczestnictwa w zajęciach terenowych (nieobecność usprawiedliwiona) konieczne jest uzgodnienie formy zastępczej zajęć.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN, Warszawa.
Bell JNB, Treshow M. 2004, Zanieczyszczenie powietrza a życie roślin. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa.
Jaszczak R., 1999. Monitoring lasów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu.
www.gios.gov.pl: Program Państwowego Monitoringu Środowiska,
www.wios.warszawa.pl: Raport o stanie środowiska województwa mazowieckiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: