Mapa w interaktywnych narzędziach wspomagających podejmowanie decyzji 1900-3-MINW-GKT-WW
Interaktywne narzędzia łączące mapy z innymi technikami prezentacji danych takimi jak wykresy czy diagramy, są szeroko stosowane do wspomagania procesów decyzyjnych dotyczących, np., zarządzania kryzysowego czy planowania przestrzennego. Powszechne wykorzystanie takich narzędzi wynika z możliwości szybkiego dostosowania zakresu oraz formy wyświetlanych treści, jak również, formułowania zapytań przestrzennych, jak i atrybutowych, tak aby udzielić odpowiedzi na pytania definiowanie w ramach procesów decyzyjnych.
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy teoretycznej dotyczącej roli i funkcji map w narzędziach wspomagających podejmowanie decyzji oraz nabycie umiejętności praktycznych w zakresie opracowania takich narzędzi ze szczególnym naciskiem na implementację w nich map. Zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej. W początkowej ich części, uczestnicy nabywają umiejętności warsztatowe z zakresu współczesnych technologii internetowych tak, aby opanować umiejętności niezbędne do przygotowania prototypów narzędzi. Następnie, wykonują zadania projektowe; początkiem każdego zadania projektowego jest zdefiniowanie pytań właściwych dla określonych procesów decyzyjnych. Następnie, techniki wizualizacji i interakcji są dobierane tak, aby ich implementacja pomagała udzielić odpowiedzi na zdefiniowane pytania.
WYMIAR ZAJĘĆ:
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 1,5 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia wprowadzające i podsumowujące – 5h (N)
Zajęcia projektowe – 25h (N)
• Konsultacje – 5h (N)
• Samodzielne prace projektowe – 2,5-3h/tyg. = 40h (S)
RAZEM: ok. 75h
METODY NAUCZANIA: prace i dyskusje nad projektem, laboratoria komputerowe.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W04, K_W08, K_W10
Student potrafi zastosować w praktyce wiedzę teoretyczną z zakresu przedmiotu. Rozumie role map w narzędziach wspomagających podejmowanie decyzji oraz potrafi wskazać cechy określające ich efektywność.
Umiejętności: K_U02, K_U03, K_U06, K_U09
Student potrafi zaprojektować, przygotować i opublikować w internecie prototyp narzędzia wspomagającego podejmowanie decyzji. Umie dobrać właściwe techniki wizualizacji i interakcji oraz dokonać oceny ich poprawności i przydatności.
Kompetencje społeczne: K_K03
Student swoje procesy decyzyjne potrafi wspomagać narzędziami interaktywnymi łączącymi mapy z innymi technikami wizualizacji.
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter projektowy. Rozpoczynają się wprowadzeniem, po którym następuje część praktyczna – albo opracowywanie narzędzi interaktywnych, albo ich wybranych elementów. Zajęcia kończą się seminarium podsumowującym wykonane projekty.
Zajęcia projektowe zaliczane są na ocenę na podstawie wykonanych prac, ich prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Scott M. (2014). Interaktywna wizualizacja danych. Helion.
Slocum, T. A., McMaster, R. B., Kessler, F. C., Howard, H. H. (2022). Thematic Cartography and Geovisualization. 4th Edition. CRC Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: