Metody badań jakościowych i ilościowych 1900-3-MBJ-GSE
Metoda naukowa. Przedmiot i metody badań geografii społeczno-ekonomicznej. Podstawowe techniki zbierania materiału. Próba losowa i techniki losowania. Wywiad kwestionariuszowy i ankieta. Opis statystyczny. Regresja i korelacja prostoliniowa. Regresja i korelacja wielokrotna. Związek statystyczny cech jakościowych. Miary struktury. Klasyfikacja, typologia i regionalizacja. Analiza składowych głównych i analiza skupień. Podstawy metodologii jakościowej – analiza materiału narracyjnego, analiza materiału wizualnego, prowadzenie wywiadu pogłębionego, analiza dyskursu, elementy etnometodologii, semiotyka przestrzeni.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W09, K_W10, K_U08, K_U10, K_K07
Efekty specjalnościowe: S1_W09, S1_W10, S1_U08, S1_U10, S1_K07
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
- zna i rozumie statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań w badaniach przestrzeni miejskiej lub turystycznej;
- zna podstawy metody naukowej, orientacje metodologiczne geografii społeczno-ekonomicznej, metody badań ilościowych i jakościowych w analizach przestrzennych.
UMIEJĘTNOŚCI:
- indywidualnie i/lub w grupie potrafi przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji; zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie geografiispołecz‐no‐ekonomicznej;
- potrafi samodzielnie zastosować odpowiednie metody ilościowe i jakościowe do zbierania i analizy materiału empirycznego w badaniach przestrzennych.
KOMPETENCJE:
- postępuje zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno‐ekonomicznego za rozwój obszarów miejskich i turystycznych;
- ocenia krytycznie przydatność i możliwości zastosowań określonych metod i technik badawczych.
Kryteria oceniania
Jedna ocena obejmuje ocenę z ćwiczeń z zakresu metod ilościowych (30%) i jakościowych (30%) oraz wykładu (40%).
Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności, bez względu czy usprawiedliwione czy nieusprawiedliwione). Ocenie podlegają: stopień przyswojenia wiedzy przekazywanej podczas zajęć, jak również umiejętność interpretacji omówionego materiału (w ramach końcowego kolokwium).
Wykład: egzamin pisemny w postaci testu (pytania otwarte i zamknięte).
Dopuszczenie do egzaminu wymaga zaliczenia ćwiczeń.
Nakład pracy:
- ćwiczenia: 3 ECTS
- wykład: 1 ECTS
Literatura
Babbie E., 2006, Badania społeczne w praktyce, Wyd. Nauk. PWN.
Denzin K., Lincoln Y. S. (red.), 2009, Metody badań jakościowych, tom 1 i 2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
Francuz P., Mackiewicz R., 2007, Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, KUL.
Górniak J., 2008, Pierwsze kroki w analizie danych: SPSS for Windows, Kraków SPSS Polska.
Jerczyński M., Grzeszczak J., Muzioł A., Nowosielska E., Rozłucki W., Węcławowicz G., 1991,Główne orientacje badawcze w geografii społecznej i gospodarczej [w:] Chojnicki Z. (red.) Podstawowe problemy metodologiczne rozwoju polskiej geografii, Poznań.
Miles M. B., Huberman A. M., 2000, Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.
Runge J. 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej, Katowice, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: