Kartografia w mediach 1900-3-KwM-GKT-W
Celem przedmiotu jest przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej zasad opracowywania małoskalowych map tematycznych przeznaczonych do publikacji w Internecie.
Specyfika tego typu ilustracji w mediach (zawierających również schematy, wykresy, teksty) wymaga odrębnego podejścia do ich redakcji. W ramach praktycznej części zajęć (ćwiczeń) studenci opracują mapę na wybrany w trakcie konsultacji temat dotyczący współczesnej Polski (mapy mogą dotyczyć zarówno zagadnień o wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym), z zakresu polityki, geopolityki, historii, ekonomii, kultury, spraw społecznych, etc. Następnie przygotują opis mapy w postaci postu. Mapy i ich opisy powinny nawiązywać formą i tematyką do “Geograficzno-politycznego atlasu Polski. Polska w świecie współczesnym” (wyd. I i II) i jego profilu FB. Następnie przygotowane mapy i posty, które uzyskają pozytywną ocenę, zostaną opublikowane na FB i stronie www w/w atlasu w semestrze następującym po zakończeniu zajęć. W praktycznej części zajęć studenci zatem nie tylko przygotują mapę i jej syntetyczny opis, ale też zmierzą się z wyzwaniem publikacji swojego opracowania kartograficznego w mediach społecznościowych i Internecie (strona www w/w atlasu), a także społeczną oceną/recepcją ich pracy.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W08, K_W12, K_W14, K_U09, K_K06
Efekty specjalnościowe: S5_W11, S5_W16, S5_U09, S5_U14, S5_K04
Wiedza o podstawowych zasadach opracowywania infografik i map do szybkiego czytania.
Wiedza o graficznych zasadach projektowania rozbudowanych infografik (zawierających mapy, rysunki, schematy objaśniające przebieg wydarzeń, wykresy).
Umiejętność wizualizacji danych przestrzennych – źródła szybkiej i jednoznacznej informacji prasowej.
Umiejętność dostosowania szczegółowości ujęcia treści oraz wyrazu graficznego do charakteru wiadomości i nośnika dystrybucji
Umiejętność wizualizacji informacji w sposób umożliwiający szybki, przejrzysty i poglądowy przekaz.
Umiejętność wyboru optymalnych rozwiązań graficznych i metodycznych (atrakcyjnych graficznie i uporządkowanych), żeby infografiki oprócz funkcji informacyjnej ułatwiały zapamiętanie.
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter projektowy. Rozpoczynają się wykładami wprowadzającymi do zajęć, po których następuje część praktyczna - redagowanie map, opracowywanie postów.
Zajęcia kończą się seminarium podsumowującym wykonane projekty.
Wykład i ćwiczenia – ocena wspólna, na którą składają się:
• przygotowanie poprawnej merytorycznie, metodycznie i graficznie mapy tematycznej wg zatwierdzonej przez prowadzących koncepcji,
• przygotowanie postu - komentarza do mapy,
• prezentacja pracy na seminarium podsumowującym zajęcia,
• obecności na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności, obecność na seminarium podsumowującym jest obowiązkowa)
• przygotowanie do zajęć,
• aktywność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
• Kraak MJ, Roth RE, Ricker B, Kagawa A, Le Sourd G. 2020. Mapping for a Sustainable World. United Nations: New York, NY (USA) - dostępna w pdf.
• Biecek P. 2014. Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać. Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. Fundacja Naukowa SmarterPoland.pl: Warszawa
• Solarz M.W. (red.), Geograficzno-polityczny atlas Polski. Polska w świecie współczesnym, Warszawa 2018.
• Solarz M.W. (red.), Geograficzno-polityczny atlas Polski. Polska w świecie współczesnym. Perspektywa 2022, Warszawa 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: