Konflikty lokalne i regionalne w Europie i Ameryce Północnej 1900-3-KEU-GL
TEMATY SPOTKAŃ:
1. Wojna polsko-polska, czyli o politycznej polaryzacji społeczeństwa polskiego i jego wyborczych przejawach od 2007 r. + debata oksfordzka
2. Konflikt w Ukrainie + symulacja obrad Rady Bezpieczeństwa ONZ
3. Wyborcze przepychanki w USA. O co chodzi w najbardziej skomplikowanym systemie wyborczym na świecie + elementy badań rynku wyborczego i marketingu wyborczego .
4. Śladami wojny. Sarajewo trzy dekady później
5. “Kocioł bałkański” – wybrane zagadnienia
6. Genealogie kaszubskie cz. 1
7. Genealogie kaszubskie cz. 2
8. Łemkowszczyzna: przestrzeń, historia i pamięć
9. Pamięć Wołynia: dawne i współczesne konteksty
10 Mimo, że wojna się już skończyła… Ziemie Zachodnie i Północne po 1945 roku
11. Kresy, rubieże, pogranicza… O konfliktach pamięci, roszczeniach terytorialnych, mitach i wyobraźni zbiorowej
12. Warsztaty o stereotypach etnicznych i kulturowych (wybrane przykłady)
13. Archeolodzy versus ludność autochtoniczna: od konfliktu do współpracy (przykład Indian Pueblo)
Opis:
1. Tematem zajęć będzie bieżąca sytuacja polityczna w Polsce, głównie jej aspekty wyborcze wraz z genezą konfliktu. Studenci będą próbowali rozstrzygnąć obecny spór w trakcie debaty oksfordzkiej.
2. Zajęcia skoncentrują się przede wszystkim na przyczynach, przebiegu i skutkach konfliktów u naszych wschodnich sąsiadów. W ramach symulacji obrad RB ONZ studenci spróbują wcielić się w role członków Rady i zaproponować możliwe rozwiązania.
3. Celem spotkania będzie zapoznanie się z systemem wyborczym Stanów Zjednoczonych i próba zrozumienia zróżnicowania przestrzennego amerykańskiego elektoratu. W ramach zajęć studenci poznają i spróbują wykorzystać podstawowe narzędzia badań wyborczych.
4. Podczas zajęć studenci – za pośrednictwem analizy materiałów audiowizualnych i wizualnych (film dokumentalny, fotografie) – zapoznają się z zagadnieniem śladów konfliktu bałkańskiego z lat 1991-1995 w krajobrazie współczesnego Sarajewa.
5. Studenci zapoznają się z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi sytuacji geopolitycznej oraz tożsamościowej na Bałkanach w perspektywie historycznej i współczesnej. W ramach ćwiczenia odbędzie się analiza mapy etniczno-religijnej i debata oksfordzka na temat zaproponowany przez studentów.
6. Studenci na konkretnych przykładach zapoznają się z zagadnieniem złożonej pamięci genealogicznej i historycznej oraz współczesnej tożsamości w kontekście Kaszubów. W ramach ćwiczenia studenci zapoznają się z materiałami źródłowymi (m. in. aktami metrykalnymi) z regionu.
7. Studenci w ramach ćwiczenia dokonają interpretacji źródeł genealogicznych i opowieści osób poszukujących kaszubskich korzeni. Zapoznają się również z elementami współczesnej debaty publicznej na temat Kaszubów.
8. Tematem zajęć będzie problematyka tożsamościowa Łemków od końca XIX wieku, przez II wojnę światową i Akcję „Wisła” aż do dzisiaj. Studenci zapoznają się z podstawowymi wątkami dyskursu tożsamościowego Łemków w perspektywie antropologicznej i geograficzno-kulturowej oraz materiałami audiowizualnymi na temat “Akcji Wisła”.
9. Na zajęciach analizowane będą dzieje długotrwałego konfliktu pamięci wokół tzw. rzezi wołyńskiej z lat 1943-1944 oraz jego wpływ na politykę międzynarodową Polski i Ukrainy.
10. Tematem zajęć będzie sytuacja tożsamościowa na Ziemiach Zachodnich i Północnych po II wojnie światowej. Studenci wykonują ćwiczenia związane z analizą narracji osób przesiedlonych pochodzących ze źródeł historyczno-etnograficznych i socjologicznych.
11. Studenci zapoznają się z wybranymi konfliktami pamięci zbiorowej narodu polskiego i narodów ościennych po 1945 roku. W ramach ćwiczenia dokonają analizy studiów przypadku w grupach.
12. Studenci, podzieleni na grupy, dokonają analizy wybranych przykładów konfliktów lokalnych i antagonizmów z terytorium Europy i Ameryki Północnej celem analizy procesu powstawania i funkcjonowania stereotypów etnicznych i kulturowych.
13. Studenci zapoznają się z wyzwaniami i problemami dotyczącymi ochrony lokalnego dziedzictwa kulturowego, które stają na drodze w toku badań archeologicznych na terenach zamieszkiwanych przez ludność rdzenną Ameryki Północnej (przykład Indian Pueblo). Spotkanie online z archeologiem.
Nakład pracy studenta: 5 ECTS = 5 × 25h = 125 h (w bezpośrednim kontakcie 4 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (konwersatorium) = 45h (N)
• Konsultacje = 15h (N)
• zapoznanie z literaturą = 15h (S)
• Przygotowanie (samodzielne) do zajęć = 45h (S)
RAZEM = ok. 120h
|
W cyklu 2024Z:
TEMATY SPOTKAŃ: 1. Wielka Brytania po brexicie + analiza SWOT Opis: Nakład pracy studenta: 5 ECTS = 5 × 25h = 125 h (w bezpośrednim kontakcie 4 ECTS) RAZEM = ok. 120h |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Efekty kierunkowe: K_W03, K_W12, K_W13 / K_U07, K_U08 / K_K02
Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W11, S2_W13 / S2_U07, S2_U08 / S2_K02
WIEDZA:
- zna mechanizmy społeczne stanowiące o przebiegu konfliktów regionalnych/lokalnych oraz konfliktów pamięci wokół regionów.
UMIEJĘTNOŚCI:
- student potrafi wskazać różne rodzaje konfliktów,
- student potrafi samodzielnie zinterpretować zjawiska kulturowe obecne w przestrzeni konfliktu,
- rozumie znaczenie różnic społecznych w rozwoju konfliktu i potrafi je wykorzystać w celu osiągnięcia konsensusu,
- postrzega miasto, jako arenę konfliktów społecznych i politycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi przyjąć punkty widzenia różnych stron konfliktu,
- student zna i rozumie przyczyny narastania konfliktu społecznego.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Zajęcia prowadzone częściowo w formule odwróconej klasy (flipped classroom). W zakres metod dydaktycznych wchodzą wystąpienia publiczne, debaty oksfordzkie oraz (w miarę możliwości) spotkania z ekspertami. W ramach zajęć 8-12 każdy ze studentów będzie zobligowany do przygotowania jednej krótkiej prezentacji (15 min) na wcześniej zaproponowane tematy.
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności),
2. Aktywność podczas spotkań - na każdym spotkaniu z listy (nie dotyczy spotkań z gośćmi) studenci mają do zdobycia po 5 pkt. za aktywności w trakcie zajęć. Oceniane jest przygotowanie do zajęć i zaangażowanie w zadane aktywności.
3. Przygotowanie prezentacji na jeden z tematów:
„Polsko-czeski konflikt o Zaolzie 1918-1945".
„Kość niezgody: Obóz Zgoda. Historia i pamięć"
„Ruch Autonomii Śląska: geneza, założenia ideowe, kontrowersje"
„Mniejszości rosyjskie we współczesnej Europie Środkowo-Wschodniej (osie konfliktów)"
„Prawosławni a staroobrzędowcy: główne różnice w doktrynie"
„Miejsca pamięci i kultu staroobrzędowców we współczesnej Polsce"
„Łemkowie i Bojkowie: charakterystyka etniczna"
„Ruska Ludowa Republika Łemków i Republika Komańczańska 1918-1920"
„Tragedia Zawadki Morochowskiej 1946"
„Akcja Wisła: geneza, przebieg, konsekwencje"
„Pomnik Karola Świerczewskiego „Waltera" w Jabłonkach 1962-2018"
„Czerwone noce: Obrona Przebraża 1943-1944"
„Rzeź wołyńska w działalności Instytut Pamięci Narodowej oraz Ukraińskiego Instytutu Pamięci Narodowej"
W sumie do zdobycia jest 60 pkt. Zaliczenie po osiągnięciu progu 60% (36 pkt) przy jednoczesnej odpowiedniej frekwencji.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Analizy i raporty Ośrodka Studiów Wschodnich: https://www.osw.waw.pl/
Benedyktowicz Z., Portrety obcego. Od stereotypu do symbolu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Seria Anthropos: Kraków 2000.
Engstrom EJ, Kernell S., 2014, Party Ballots, Reform, and the Transformation of America’s Electoral System. Cambridge University Press(dostępne onlilne).
Gibas-Krzak D. (red.), Bałkańska szachownica. Geopolityczne i geostrategiczne studia o Bałkanach w XX i XXI wieku, opracowanie zbiorowe, Toruń 2019.
Kaźmierska K., Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej. Analiza narracji kresowych, Instytut Filozofii i Socjologii PAN: Warszawa 1999.
Kowalski M. (red.), 2003, Przestrzeń wyborcza Polski, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa.
Oleinik A., 2018, Building Ukraine From Within : A Sociological, Institutional, and Economic Analysis of a Nation-State in the Making, rozdz. 1-7.
Palonka R., O'Meara K., Ciomek K., Xu Z., Ancestral Pueblo Settlement Structure and Sacred Landscape at Castle Rock Community, Colorado, Antiquity, Cambridge University Press, 2020, s. 491-511.
Słomczyński T., ,Kaszëbë, Wydawnictwo Czarne: Wołowiec 2021.
Smoleński P., Pochówek dla rezuna, Wydawnictwo Czarne: Wołowiec 2001.
Trzeszczyńska P., Łemkowszczyzna zapamiętana. Opowieści o przeszłości i przestrzeni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Seria Anthropos: Kraków 2011.
Wylegala A., Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich "ziem odzyskanych", Warszawa 2014
|
W cyklu 2024Z:
Chmielewski B., Tarociński J., 2023, Bariery różnych prędkości: państwa bałtyckie i Finlandia odgradzają się od Rosji i Białorusi, Komentarze OSW, nr 539 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: