Globalizacja a obszary chronione 1900-3-GOC-GL
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę funkcjonowania obszarów chronionych we współczesnym świecie. Na procesy powstawania i zarządzania obszarami chronionymi ma wpływ wiele zjawisk o charakterze globalnym: rozwój masowej turystyki, międzynarodowe organizacje instytucjonalizujące obszarową ochronę przyrody, powstawanie form przygranicznej współpracy. Na świecie pojawiają się nowe trendy w sposobach wyznaczania obszarów do ochrony oraz późniejszym monitorowaniu i użytkowaniu tych terenów. Wiele nowych rozwiązań w tym zakresie wnoszą biologia populacyjna, ekologia krajobrazu, a także planowanie przestrzenne.
1. Obszary chronione na świecie – stan, trendy, zagrożenia. Definicje i kategorie obszarów chronionych.
2. Globalne sieci obszarów chronionych: obszary Ramsar, Rezerwaty Biosfery UNESCO, obiekty Listy Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego Ludzkości UNESCO, rezerwaty Natura 2000
3. Regionalne zróżnicowanie obszarów chronionych.
4. Międzynarodowe standardy w tworzeniu, zarządzaniu i monitorowaniu obszarów chronionych. Kryteria oceny wartości obszaru dla ochrony przyrody.
5. Zagadnienia ochrony przyrody w skali krajobrazu. Korytarze ekologiczne i łańcuchy siedlisk pomostowych jako narzędzia ochrony przyrody – podejście planistyczno - krajobrazowe.
6. Handel dzikimi zwierzętami i roślinami - popyt na określone produkty, rozmiary rynku, główne drogi przemytu.
7. Tworzenie i funkcjonowanie transgranicznych obszarów chronionych.
8. Rozwój masowego ruchu turystycznego a ochrona przyrody. Koncepcje zarządzania turystyką na obszarach chronionych - wyzwania i zagrożenia.
9. Międzynarodowe konwencje dotyczące problematyki ochrony przyrody (np. CITES).
10. Przedsiębiorstwa międzynarodowe (np. wydobywcze) a obszary chronione. Górnictwo w parkach narodowych i rezerwatach. Komercyjna wycinka drzew.
11. Rozprzestrzenianie się gatunków inwazyjnych - skala zjawiska, zagrożenia, przykłady.
12. Wykorzystanie teledetekcji w monitorowaniu i kontrolowaniu zmian na obszarach chronionych.
Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna kategorie obszarów chronionych, najważniejsze międzynarodowe sieci obszarów chronionych, konwencje dotyczące ochrony przyrody
Student zna sposoby oceny wartości i wyznaczania obszarów chronionych
Student potrafi opisać współczesne społeczne, polityczne i gospodarcze uwarunkowania ochrony parków narodowych i rezerwatów na świecie
Umiejętności:
Student potrafi zidentyfikować zagrożenia i szanse obszarów chronionych wynikające z pojawiających się, nowych zjawisk społeczno-gospodarczych
Student potrafi porównać warunki funkcjonowania, zarządzania i powstawania obszarów chronionych w Polsce i innych częściach świata
Kompetencje społeczne:
Student rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania i poszerzania swojej wiedzy z zakresu ochrony przyrody
Student prezentuje postawę społecznej odpowiedzialności w kwestiach związanych z ochroną przyrody
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego egzaminu pisemnego (zaliczenie z oceną).
Zaliczenie na ocenę na podstawie testu pisemnego składającego się z pytań otwartych i zamkniętych. Maksymalna liczba punktów z zaliczenia końcowego wynosi 20. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest uzyskanie 50% punktów.
Praktyki zawodowe
brak.
Literatura
1. Crooks K.R., Sanjayan M., 2006, Connectivity Conservation, Cambridge University Press, Cambridge, UK
2. Hilty J.A., Lidicker Jr. W.Z., Merenlender A., 2006, Corridor Ecology: The Science and Practice of Linking Landscapes for Biodiversity Conservation, Island Press, Washington, USA
3. Pullin A.S., 2004, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
4. Symonides E., 2008, Ochrona przyrody, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
5. Zimmerer K.S. (red.), 2006, Globalization and New Geographies of Conservation, The University of Chicago Press, USA
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: