GIS 1900-3-GIS-GSE
Głównym celem zajęć jest przekazanie praktycznych i metodycznych umiejętności z zakresu wykorzystania GIS do opisu i analizy przestrzennej zjawisk i procesów z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej i geografii turystyki, jak również zaznajomienie z zasadami i metodami opracowywania projektów geoinformatycznych, metodami analizy danych o charakterze czasoprzestrzennym oraz poprawną prezentacją i wizualizacją ich wyników.
Zakres tematyczny zajęć:
GIS (grupa geografia turystyki)
1. Infrastruktura danych przestrzennych, dane przestrzenne.
Rola danych przestrzennych w zarządzaniu, infrastruktura danych przestrzennych. Dostęp do informacji przestrzennej, pozyskiwanie danych regionalnym i lokalnych. Dane o zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu. Integracja danych przestrzennych.
2. Kolektory danych przestrzennych. Zbieranie informacji przestrzennej podczas badan terenowych. Aplikacje webGIS.
3. Analizy przestrzenne. Analiza danych społeczno-gospodarczych. Analiza wielokryterialna lokalizacji inwestycji turystycznej.
4. Dane cyfrowe w turystyce. Pozyskiwanie danych atrybutowych. Interaktywne mapy jako źródło informacji turystycznej. Opracowanie i udostepnienie interaktywnej mapy turystycznej.
5. Wizualizacja danych społeczno-gospodarczych.
GIS (grupa geografia społeczno-ekonomiczna)
1. Typy danych przestrzennych, ich źródła, charakterystyka i zakres zastosowania; infrastruktura danych przestrzennych; metody pozyskiwania danych pierwotnych i wtórnych; standardy i techniki opracowania danych przestrzennych, edycja metadanych, standardy gromadzenia danych;
2. Oprogramowanie GIS jako środowisko analizy i narzędzie programistyczne wykorzystywane do edycji i przetwarzania danych przestrzennych; zasady zarządzania danymi, przygotowywania baz danych przestrzennych na potrzeby projektu, selekcja, weryfikacja i integracja danych wektorowych i rastrowych w ramach geobazy; zaawansowana edycja danych wektorowych z uwzględnieniem reguł topologii;
3. Wprowadzenie do wykorzystania zdjęć lotniczych i zobrazowań satelitarnych;
4. Analizy przestrzenne danych wektorowych (np. geoprzetwarzanie, przypisywanie atrybutów, zapytania do baz danych, funkcje odległości, funkcje statystyczne);
5. Analizy przestrzenne danych rastrowych (np. funkcje lokalne, globalne, sąsiedztwa i strefowe, algebra map, analizy terenu); analizy geostatystyczne – zaawansowane metody korekcji danych, interpolacja danych przestrzennych;
6. Modelowanie GIS i jego zastosowanie w analizach przestrzennych zagadnień z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej;
7. Metody i techniki wizualizacji i prezentacji danych, opracowanie map cyfrowych – wymagania i obowiązujące standardy.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W08, K_W09, K_W10,K_U02, K_U03, K_U04, K_K01
Efekty specjalnościowe: S1_W08, S1_W09, S1_U02, S1_U03, S1_U04, S1_K01
Po zaliczeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. wie czym są Systemy Informacji Geograficznej (GIS) i jaka jest ich struktura;
2. wie czym są dane przestrzenne i jakie są źródła ich pozyskiwania, szczególnie w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej oraz geografii turystyki;
3. zna podstawowe modele danych przestrzennych i pola ich zastosowania w badaniach geografii społeczno-ekonomicznej i geografii turystyki;
4. zna podstawowe metody przetwarzania, edycji i wizualizacji danych przestrzennych oraz służące temu narzędzia w oprogramowaniu GIS;
5. zna zasady i metody analiz przestrzennych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. sprawnie posługuje się narzędziami geoinformatycznymi oferowanymi przez oprogramowanie GIS w zakresie pozyskania, zarządzania i przetwarzania oraz integracji i wizualizacji danych przestrzennych (rastry i warstwy wektorowe);
2. posiada umiejętność opracowywania projektów GIS pod kątem analizy konkretnego problemu (pozyskanie danych, ich integracja, edycja, przetwarzanie i wizualizacja) ze szczególnym uwzględnieniem właściwego doboru modelu danych oraz narzędzi analiz przestrzennych, które najlepiej spełniają postawione wymagania.
POSTAWY
1. rozumie znaczenie GIS we współczesnych badaniach naukowych z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej i geografii turystyki;
2. docenia znaczenie pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania danych przestrzennych w postaci cyfrowej we wspomaganiu procesu badawczego oraz w planowaniu przestrzennym, procesie decyzyjnym oraz zarządzaniu w zakresie zagadnień dotyczących turystyki i zjawisk społeczno-ekonomicznych;
3. rozumie konieczność doskonalenia swoich umiejętności pracy w Systemach Informacji Geograficznej w celu poszerzenia możliwego zakresu wykorzystania swojej wiedzy kierunkowej (np. o zagadnienia praktyczne związane z gospodarowaniem środowiskiem i wykorzystaniem jego potencjału).
Kryteria oceniania
Ocena wykonania kolejnych ćwiczeń i projektów GIS składających się na kurs oraz zadań w ramach końcowego projektu zaliczeniowego. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna całkowita liczba nieobecności na zajęciach (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) wynosi 6, niemniej student zobowiązany jest uzupełnić zaległości powstałe w wyniku nieobecności (bez względu na jej przyczynę) w ciągu dwóch tygodni od jej zakończenia. Szczegółowe informacje na temat trybu zaliczenia ćwiczeń zostaną przekazane na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
ArcGIS online help (http://resources.arcgis.com/content/web-based-help)
Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2007, GIS. Obszary zastosowań. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Longley, P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind, D.W. 2006, GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa
Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013.
Tomlinson, R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla Menedżerów. ESRI Polska, Warszawa
Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych, Białousz St. (red.), Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013
Strony internetowe i zasoby danych np. GUS, KZGW, IMGW, GUGiK, GIOŚ, PIG oraz NASA, USGS, OSM czy projektu Copernicus.
Literatura uzupełniająca:
Kraak M., Ormeling F., 2010, Cartography: Visualization of Spatial Data (3 ed.), Pearson Education (dostępne tłumaczenie na język polski wydania pierwszego z 1996 roku)
Peterson G.N., 2009, GIS Cartography. A Guide to Effective Map Design. CRC Press, Boca Raton.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: