Geografia czasu wolnego 1900-3-GCW-GSE-OW
Zajęcia dotyczą różnych aspektów problematyki czasu wolnego w ujęciu geograficznym. Studenci zapoznają się z ich merytoryczną analizą (wykłady wprowadzające), następnie w formule dyskusji na kanwie przygotowywanych przez nich prezentacji pogłębiają wiedzę. Poruszanymi tematami podczas zajęć są m.in. geografia podróży, geografia savoir-vivre'u, turystyka literacka, zwyczaje zakupowe i rozrywkowe na świecie, turystyka genealogiczna, turystyka kulinarna, turystyka religijna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W04, K_W18, K_U04, K_U06, K_K01, K_K07
Efekty specjalnościowe: S1_W03, S1_U04, S1_U06, S1_K01, S1_K07
Efekty kierunkowe:
Wiedza:
Absolwent zna i rozumie: Znaczenie zasobów przyrodniczych dla gospodarki oraz rozumie wzajemne związki przyroda‐społeczeństwo
Umiejętności:
Absolwent potrafi: Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych; Prognozować zmiany procesów społecznych na terenach zurbanizowanych lub turystycznych
Kompetencje:
Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny; Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno‐ekonomicznego za rozwój obszarów miejskich i turystycznych
Efekty specjalnościowe
Wiedza:
Absolwent zna i rozumie: Złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych; Znaczenie zasobów przyrodniczych dla gospodarki oraz rozumie wzajemne związki przyroda‐społeczeństwo; Koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni miejskiej oraz turystycznej
Umiejętności:
Absolwent potrafi: Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych
Kompetencje:
Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny; Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno‐ekonomicznego za rozwój obszarów miejskich i turystycznych
Kryteria oceniania
Wiedza studentów jest weryfikowana w formie końcowego zaliczenia (pisemnego - w przypadku grupy uczestników zajęć przekraczającej 10 osób, ustnego - w przypadku grupy uczestników zajęć nieprzekraczającej 10 osób), uczestnicy zajęć opcjonalnie przygotowują również prezentację nt. wybranego aspektu merytorycznego. Ci, którzy przygotują referat z wybranego zakresu tematycznego, otrzymują dwie oceny: z prezentacji i z zaliczenia, natomiast ci, którzy nie wygłoszą referatu, oceniani są jedynie na podstawie zaliczenia. Zaliczenie obejmuje materiał omówiony podczas wprowadzających wykładów oraz prezentacji studenckich. Dla referujących osób warunkiem uzyskania sumarycznej oceny pozytywnej jest otrzymanie dwóch ocen pozytywnych (średnia arytmetyczna).
Literatura
W. Czapińska, 2002, Magiczne miejsca literackiej Europy, Wyd. Europa, Wrocław
J. Kaczmarek, 2004, Dublin – labirynt nad rzeką [w:] D. Jędrzejczyk (red.), Humanistyczne oblicze miasta, Wyd. WGiSR UW, Warszawa (s. 301-347)
A. Kowalczyk, 2004, Praga przełomu XIX i XX wieku w przekazie literackim i w rzeczywistości [w:] D. Jędrzejczyk (red.), Humanistyczne oblicze miasta, Wyd. WGiSR UW, Warszawa (s. 247-276)
A. Chwalba, 2005, Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
C. Ikanowicz, J.W. Piekarski, 2007, Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
L. Jabłonowska, G. Myśliwiec, 2006, Współczesna etykieta pracy, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
Z. Długosz, 2001, Historia odkryć geograficznych i poznania Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
A. Kowalczyk, 2001, Geografia turyzmu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
D. MacCannell, 2005, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, MUZA, Warszawa
K. Podemski, 2005, Socjologia podróży, Wyd. Nauk. UAM, Poznań
G. Shaw, A.M. Williams, 2004, Critical Issues in Tourism: a Geographical Perspective, Blackwell Publishers, Maiden
J. Urry, 2007, Spojrzenie turysty, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: