Ekstremalne zjawiska przyrodnicze we współczesnym świecie 1900-3-EZP-GL
Wykład będzie poświęcony ekstremalnym zjawiskom przyrodniczym na świecie oraz minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. Przedstawione zostaną typy groźnych zjawisk przyrodniczych (szczególnie abiotycznych), regiony zagrożone ich występowaniem na świcie (również w Polsce) oraz możliwości minimalizowania negatywnych skutków ekstremalnych zjawisk przyrodniczych. Studenci poznają najważniejsze źródła informacji na ten temat, jak również zakres znaczeniowy wybranych pojęć specjalistycznych, m.in. zagrożenie, klęska żywiołowa, ekstremalne zjawisko przyrodnicze, ryzyko katastrofy, podatność na zagrożenia. Redukcja ryzyka klęsk żywiołowych.
W cyklu 2023L:
Wykład będzie poświęcony ekstremalnym zjawiskom przyrodniczym na świecie oraz minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. Przedstawione zostaną: typy groźnych zjawisk przyrodniczych, regiony zagrożone ich występowaniem na świcie (również w Polsce) oraz możliwości minimalizowania negatywnych skutków ekstremalnych zjawisk przyrodniczych. Studenci poznają najważniejsze źródła informacji na ten temat, literaturę specjalistyczną (w języku angielskim, referują zdobytą wiedz), jak również zakres znaczeniowy wybranych pojęć specjalistycznych, m.in. zagrożenie, klęska żywiołowa, ekstremalne zjawisko przyrodnicze, ryzyko katastrofy, podatność na zagrożenia, redukcja ryzyka klęsk żywiołowych. |
W cyklu 2024L:
Wykład będzie poświęcony ekstremalnym zjawiskom przyrodniczym na świecie oraz minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. Przedstawione zostaną: typy groźnych zjawisk przyrodniczych, regiony zagrożone ich występowaniem na świcie (również w Polsce) oraz możliwości minimalizowania negatywnych skutków ekstremalnych zjawisk przyrodniczych. Studenci poznają najważniejsze źródła informacji na ten temat, literaturę specjalistyczną (w języku angielskim, referują zdobytą wiedz), jak również zakres znaczeniowy wybranych pojęć specjalistycznych, m.in. zagrożenie, klęska żywiołowa, ekstremalne zjawisko przyrodnicze, ryzyko katastrofy, podatność na zagrożenia, redukcja ryzyka klęsk żywiołowych. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W04, K_U04, K_K01
Efekty specjalnościowe: S2_W02, S2_W04, S2_U04, S2_K01
Wiedza: Student zna przestrzenną i czasową lokalizację zagrożeń naturalnych (abiotycznych i biotycznych) na świecie, różnice terminologiczne oraz znaczenie kluczowych pojęć specjalistycznych; współczesne koncepcje naukowe dotyczące redukcji ryzyka klęsk żywiołowych;
Umiejętności: student potrafi różnicować skutki ekstremalnych zjawisk w zależności od regionu świata oraz wskazać metody łagodzenia tych skutków; wymienia organizacje międzynarodowe działające na rzecz łagodzenia skutków i redukcji ryzyka oraz rozumie ich funkcjea, jak również organizacje krajowe; wymienia organizacje zajmujące się gromadzeniem danych o zagrożeniach naturalnych i klęskach żywiołowych.
Kompetencje: Student posiada świadomość zagrożeń naturalnych wystarczającą do podejmowania odpowiedzialnych działań w zakresie minimalizacji skutków groźnych zjawisk przyrodniczych, szczególnie zjawisk abiotycznych. Rozumie zasady redukcji ryzyka klęsk żywiołowych.
Postawa: Student wykazuje się zachowaniem etycznym wobec ludzi dotkniętych klęską żywiołową; jest gotowy do podejmowania działań prewencyjnych oraz pomocy ludziom stosując adekwatne narzędzia systemowe.
Nakład pracy studenta:
40 godz. w tym:
30 godz. wykładów,
9 godz. studiowania literatury, przygotowania do egzaminu;
1 godz. konsultacji.
Kryteria oceniania
Na egzamin końcowy składa się:
- zaprezentowanie przez studenta kilku przykładów zjawisk ekstremalnych i ich skutków - według ustaleń na zajęciach (40% oceny)
- test zamknięty z zagadnień omawianych na wykładzie (60% oceny)
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
McGuire B., Burton P., Kilburn Ch. and Willetts o. , 2004, World Atlas of Natural Hazards, Oxford University Press
Keller E.A., Vecchio D.E, Natural Hazards: Earth's Processes as Hazards, Disasters, and Catastrophes, Pearson, NJ
Lisowski A., 1996, Antropogeniczne uwarunkowania klęsk żywiołowych. Przegląd Geograficzny, t. LXVIII, z.1-2, str. 67-78
Plit F., 1980, Klęski żywiołowe jako czynnik ograniczający rozwój ekonomiczny krajów Trzeciego Świata. Przykłady posuchy w strefie Sahelu, [w:] Klęski żywiołowe a rozwój gospodarczy krajów Trzeciego Świata. IGiPZ PAN, zeszyt 3
Rucińska D., 2012, Ekstremalne zjawiska przyrodnicze a świadomość społeczna. Uniwersytet Warszawski Wydział Geografii i Studiów Regionalnych.
Wybrane artykuły naukowe i raporty (w języku polski i angielskim).
W cyklu 2023L:
McGuire B., Burton P., Kilburn Ch. and Willetts o. , 2004, World Atlas of Natural Hazards, Oxford University Press |
W cyklu 2024L:
McGuire B., Burton P., Kilburn Ch. and Willetts o. , 2004, World Atlas of Natural Hazards, Oxford University Press |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Egzamin pisemny składać się będzie z 3 pytań. Zaliczenie od 60% poprawności (ocena dst.). Wymagane jest zrozumienie: omawianych koncepcji, definicji i problemów wynikających z relacji przyroda - człowiek w kontekście zagrożeń naturalnych; procesu działania instytucji i ludności związanego z klęską żywiołową oraz redukcji ryzyka tego typu katastrof. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: