Dydaktyka geografii w szkole ponadpodstawowej 1900-3-DGPP-PED
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędnych do:
- planowania dydaktycznego procesu nauczania/uczenia się geografii w szkole ponadpodstawowej,
- realizacji przygotowanych planów, zwłaszcza w zakresie metod nauczania/uczenia się geografii, form pracy na lekcji, pomocy dydaktycznych,
- ewaluacji realizowanych planów, zwłaszcza w zakresie sprawdzania i oceniania zdobytej przez uczniów wiedzy, umiejętności i postaw,
Zakłada się, że studenci zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne nie tylko do planowania, realizowania i sprawdzania treści kształcenia w zakresie geografii na poziomie ponadpodstawowym, ale także niezbędne do prowadzenia samodzielnych badań nad procesem kształcenia geograficznego w celu podnoszenia efektywności realizowanych przez siebie projektów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Studenci po ukończeniu kursu potrafią:
- wskazać cechy poprawnego programu nauczania geografii w szkole ponadpodstawowej,
- scharakteryzować treści kształcenia zamieszczone w podstawach programowych geografii w szkole ponadpodstawowej na poziomie (w programie) podstawowym i rozszerzonym,
- opisać metody, formy i typy lekcji geografii prowadzonych w szkołach ponadpodstawowej,
- opisać źródła wiedzy geograficznej stosowanej na lekcjach geografii,
- scharakteryzować cechy dobrego podręcznika do geografii w szkole ponadpodstawowej,
- określić zasady i funkcje oceniania uczniów na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowej na poziomie podstawowym i rozszerzającym,
- scharakteryzować typy zadań testowych stosowanych w testach maturalnych,
- opisać zasady pracy z uczniami zdolnymi, przygotowującymi się do olimpiad geograficznych i nautologicznych,
- scharakteryzować metody i narzędzia służące nauczycielowi do ewaluacji realizowanych projektów,
- określić istotę i cele lekcji przyrody prowadzonych w szkole ponadgimnazjalnej,
- wyjaśnić na czym polegają dobre i słabe strony interdyscyplinarnego ujmowania zagadnień przez nauczycieli prowadzących zajęcia z przyrody,
- wyjaśnić na czym polegają predyspozycje zawodowe nauczycieli geografii ułatwiające im prowadzenie lekcji przyrody,
- przedstawić literaturę odnoszącą się do przedmiotu przyroda w szkole ponadgimnazjalnej,
- opisać metody, formy, środki dydaktyczne możliwe do zastosowania na lekcjach przyrody w szkole ponadgimnazjalnej,
Umiejętności:
Studenci po ukończeniu kursu potrafią:
- dokonać analizy podstaw programowych do geografii w szkole ponadgimnazjalnej na poziomie podstawowym i rozszerzającym,
- dokonać analizy celów, materiału i wymagań do wybranej lekcji geografii w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym,
- dobrać odpowiednie źródła wiedzy geograficznej do wybranej lekcji geografii w szkole ponadpodstawowej, na poziomie podstawowym,
- wykonać plan kierunkowy i wynikowy procesu nauczania/uczenia się geografii w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym,
- dobrać odpowiednią strategię, metodę, technikę nauczania-uczenia się do określonych tematów lekcji geografii,
- dobrać odpowiednie do sprawdzenia realizacji celów poznawczych i motywacyjnych rodzaje oraz metody sprawdzania i oceniania uczniów,
- zaplanować ewaluację prowadzonego przez siebie procesu kształcenia geograficznego,
- analizować i oceniać wyniki ewaluacji, w tym testowania,
- oceniać efektywność swoich działań dydaktycznych,
- zaplanować pracę z uczniem zdolnym przygotowującym się do kolejnych etapów olimpiady geograficznej,
- ocenić i wybrać odpowiadający własnym założeniom podręcznik do geografii na poziomie ponadpodstawowym,
-prowadzić własną pracę badawczą, której celem jest podniesienie efektywności procesu kształcenia geograficznego,
Postawy:
Po ukończeniu przedmiotu studenci mają świadomość tego, że proces dydaktyczny w zakresie kształcenia geograficznego musi odbywać się planowo, zgodnie z poznanymi na zajęciach z dydaktyki geografii zasadami, że efektywność ich pracy dydaktycznej w dużej mierze zależy od nieustającego, własnego rozwoju zawodowego, są przeświadczeni o tym, że opis konkretnych efektów kształcenia na wszystkich etapach edukacyjnych stanowi podstawę planowania, realizowania oraz sprawdzania i oceniania zdobywanej wiedzy, umiejętności, a także postaw uczniów.
Kryteria oceniania
Oceniana jest aktywność podczas zajęć.
Portfolio (niezbędne jest wykonanie wszystkich prac na ocenę co najmniej dostateczną)
Literatura
Podstawowa:
- Sztuka nauczania, t. I Nauczyciel, t. II Szkoła, 2003: red. Kruszewski K., Konarzewski K., PWN, Warszawa
Tywoński K.,1983: Pomoce dydaktyczne do geografii, WSiP, Warszawa
- Zarys dydaktyki geografii, 2001: red. S. Piskorz, PWN, Warszawa.
Uzupełniająca:
- Augustyniak M., Zich M., 1994: Geografia w grach i zabawach, „Leksykon”, Będzin
- Berne I., 1983: Zajęcia w terenie, PWN Warszawa
- Ciżkowicz K., Ochenduszko J., 1986: Pomiar sprawdzający wielostopniowy. Poradnik konstruktora i analityka, T.I. WSP, Bydgoszcz.
- Czaińska Z., Wojtkowicz Z., 1999: Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycja metodyczna do pracy z uczniem w gimnazjum. Część I, II. Stowarzyszenie oświatowców Polskich Oddział w Toruniu
- Kupisiewicz Cz., 2002: Podstawy dydaktyki ogólnej. PWN. Warszawa
- Łobocki M., 1994: Metody badań pedagogicznych. W-wa: WSiP
- Niemierko B.,1990: Pomiar sprawdzający w dydaktyce.PWN,Warszawa
- Okoń W., 1975: Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, Wyd. PWN, Warszawa
- Okoń W., 1987: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. PWN, Warszawa
- Podgórski Z., 1997, Skrypt do ćwiczeń z dydaktyki geografii, Wyd. UMK, Toruń
- Pulinowa M., 1996, Człowiek bliżej Ziemi, WSiP, Warszawa
- Wybrane artykuły z „Geografii w Szkole” oraz inne zalecone przez prowadzących zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: