Czas w geografii 1900-3-CZwG-GSEC
Konwersatorium poświęcone problemowi czasu w dyskursie geograficznym polega na przedyskutowaniu roli, funkcji, znaczenia i miejsca kategorii czasu i czasowości. Zasadniczymi wątkami merytorycznymi analizowanymi na zajęciach są skale czasu w geografii, pojmowanie czasu w różnych kulturach, porządek czasu, wyraz przestrzenny czasowości, kategoria ciągłości, geografia czasu. Uzupełniającą tematykę tworzą zaś zagadnienia takie, jak nośniki pamięci - znaki czasu, czas sacrum i czas profanum, czas życia i czas pracy.
Powyższe kwestie są dyskutowane w ramach wymiany myśli po krótkim wykładzie prowadzącego zajęcia i/lub zreferowaniu wybranego tekstu źródłowego przez uczestników konwersatorium.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Czas i przestrzeń w geografii człowieka
Efekty specjalnościowe:
Wiedza: S1_W05, S1_W07, S1_W14
Absolwent zna i rozumie: Koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni; Zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej; Najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i za granicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce
Umiejętności: S1_U01, S1_U04, S1_U11
Absolwent potrafi: Wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej do opisui rozwiązania problemu badawczego; Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesamispołecznymiiprzyrodniczymi; Przygotować pisemne prace z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej na podstawie literatury i/lub własnych badań;
Kompetencje: S1_K01, S1_K06
Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny; Upowszechniania dokonań geografii społeczno‐
ekonomicznej w kontekście społecznej roli nauki
Kryteria oceniania
Praca studenta jest oceniana w trzech aspektach: (i) aktywności podczas dyskusji (stawiania pytań i szukanie odpowiedzi, logiczne wyciąganie wniosków), (ii) jakości zreferowania źródłowego tekstu (rzetelność zrelacjonowania wyjściowych treści + opatrzenie ich własnym komentarzem) oraz (iii) jakości autorskiego eseju oddawanego pod koniec zajęć (uwzględniającego zarówno argumentację artykułowaną podczas dyskusji na zajęciach, przeczytane i omówione lektury, jak i samodzielne poszerzenie problematyki).
Literatura
Madurowicz M., 2017, Ciągłość miasta. Prolegomena, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Madurowicz M., 2020, Chronos, kairos i choros. Dyskretne echo przestrzenne rachub czasowych, "Prace i Studia Geograficzne", 65.3, s. 149–164
Olsen B., 2013, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przekł. B. Shallcross, tom II serii „Nowa Humanistyka”, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.
Pomian K., 2014, Porządek czasu, przekł. T. Stróżyński, słowo / obraz terytoria, Gdańsk
Tobiasz-Lis P., 2016, Czas w przestrzeni miasta. Przykład Łodzi, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
Węcławowicz G. (red.), 1983, Geografia czasu, „Przegląd Zagranicznej Literatury Geograficznej” z. 1
Zajączkowski A. (red.), 1988, Czas w kulturze, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: