Current trends in human geography 1900-3-CTHG-GSE
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat aktualnych badań, paradygmatów, koncepcji, teorii i rozwiązań praktycznych w ramach szeroko rozumianej geografii człowieka (geografii społeczno-ekonomicznej). Zajęcia mają trojaki charakter. Ze strony prowadzących przedmiot zostaną zaprezentowane wybrane koncepcje poznawcze, stosowane metody, merytoryczne problemy, pojęcia obowiązujące w dyskursie geografii człowieka, trendy badawcze bądź analizy poświęcone szczegółowym zagadnieniom. Następnie zostaną omówione konkretne teksty naukowe rekapitulujące aktualne projekty badawcze. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku po wykładzie odbędzie się dyskusja mająca na celu spojrzenie krytyczne na prezentowany korpus tekstowy – przy współudziale studentów. Ostatnim modułem zajęć jest prezentacja przez studentów przestrzennych projektów społecznych mających na celu rozwiązanie istniejącego problemu społecznego (praca w grupach).
Podczas zajęć analizowane będą aktualne wiązki badawcze w zakresie geografii społecznej, zarówno w odniesieniu do problemów merytorycznych, jak i stosowanej metodologii – obecne w naukowym dyskursie polskim i zagranicznym. Wśród omawianych wiązek znajdą się te poświęcone m.in. społecznemu wytwarzaniu przestrzeni, pozycji ekologicznej poszczególnych grup społecznych, artykulacji i realizacji potrzeb społecznych, fenomenowi miasta, subkulturom miejskim, wspólnotom lokalnym (osiedlowym, dzielnicowym), metodologii i metodyce używanej w geografii człowieka.
Nakład pracy studenta(tki): 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 30h)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta(tki).
Zajęcia (wykład) = 30h (N)
Przygotowanie się do egzaminu = 5h (S)
Przygotowanie się do dyskusji na podstawie tekstów źródłowych – 5h (S)
Przygotowanie przestrzennego projektu społecznego mającego na celu rozwiązanie istniejącego problemu społecznego – 10h (S)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): S1_W01, S1_W03, S1_W05, S1_W07, S1_W10, S1_W11, S1_W14 /
S1_U01, S1_U02, S1_U04, S1_U05, S1_U07, S1_U08, S1_U10, S1_U11, S1_U12, S1_U13 /
S1_K01, S1_K03, S1_K06
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. zna aktualne trendy metodologiczne i bieżące zagadnienia badawcze podejmowane przez przedstawicieli geografii człowieka (geografii społeczno-ekonomicznej).
2. wie, jak dokonać krytycznej oceny tekstu naukowego z zakresu geografii człowieka.
3. zna uwarunkowania i przebieg społecznego wytwarzania przestrzeni, kryteria ustalania pozycji ekologicznej poszczególnych grup społecznych, sposoby badania artykulacji i realizacji potrzeb społecznych.
4. zna dzieje i złożoność fenomenu miasta.
5. zna problematykę subkultur miejskich, wspólnot lokalnych (osiedlowych, dzielnicowych).
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie powiązać określone rozwiązania metodologiczne z danym polem problemowym.
2. umie opracować przestrzenny projekt społeczny mający na celu rozwiązanie istniejącego problemu społecznego.
3. umie rozpoznać wkład geografów człowieka (społecznych, ekonomicznych, kulturowych itp.) w dyskursie transdziedzinowym / transdyscyplinarnym.
KOMPETENCJE
1. potrafi współdziałać w grupie.
2. potrafi mierzyć się z wyzwaniami poznawczymi i międzyludzkimi.
3. potrafi pracować z tekstowym korpusem niepolskojęzycznym.
Kryteria oceniania
(1) Przygotowanie koncepcji przestrzennego projektu społecznego mającego na celu rozwiązanie istniejącego problemu społecznego (alternatywnie: projektu rejestrującego, interwencyjnego, edukacyjnego, szkoleniowego, prewencyjnego).
(2) Udział w krytycznej dyskusji po wykładach opartych na materiale tekstowym. (3) Napisanie problemowego eseju zaliczeniowego na egzaminie. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej ze wspomnianych trzech elementów (projekt, udział w dyskusjach, egzamin).
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Czerny M., 2025, Miasta na rozdrożu. Metropolizacja i fragmentacja przestrzeni miejskiej w Ameryce Łacińskiej, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Gilmartin M., Hubbard P., Kitchin R., Roberts S.M. (ed.), 2024, Key thinkers on space and place, Sage, London.
Jadach-Sepioło A., 2023, Gra o obszary zdegradowane. Ekonomiczny wymiar polityki rewitalizacji, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.
Jażdżewska I., 2021, Od nauk geograficznych w kierunku nauki o geoinformacji, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Sagan I., Czepczyński M. (red.), 2001, Wybrane problemy badawcze geografii społecznej w Polsce, Katedra Geografii Ekonomicznej Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Stachowiak K., Kudłak R. (red.), 2024, Wyzwania i perspektywy geografii społecznoekonomicznej i gospodarki przestrzennej, Studia KPZK PAN, tom 25/217.
9 tomów z serii „Podstawowe idee i koncepcje w geografii” pod redakcją W. Maika, K. Rembowskiej, A. Suliborskiego (lata 2005–2014), Bydgoszcz / Łódź.
Dodatkowo: literatura przedmiotu podawana bieżąco na zajęciach – w celu uzupełnienia wiedzy prezentowanej na wykładach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: